معادله جدید ایران در منطقه

معادله جدید ایران در منطقه


روزنامه لبنانی البناء با اشاره به واكنش‌های مقتدرانه و حساب‌شده ایران در قبال تحولات اخیر از جمله توقیف نفتكش آن در جبل‌الطارق نوشت: ایران معادله جدید و مقتدرانه‌ای را در سطح بین‌المللی عرضه كرده است.
 این روزنامه در مطلبی با عنوان «ایران قوانین درگیری و معادلات بازدارندگی تأثیرگذار را به كرسی می‌نشاند» نوشت: ایران در طول 40سال گذشته با ایستادگی و مقاومت اكنون به مرحله بسیار حساس و خطرناكی رسیده، تا جایی كه در بوته آزمون جدید قرار گرفته كه بر این اصل استوار است: یا كوتاه آمدن از حق و حقوق خود در برابر آمریكا یا رویارویی با آن‌كه چه بسا به جنگ منتهی شود. این آزمون با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا از توافق هسته‌ای آغاز شد و اروپایی‌ها نیز با كوتاهی در حمایت از توافق مزبور، موضع ترامپ را تأیید كردند.
ایران به‌خوبی می‌داند تسلیم شدن در برابر ترامپ به عبارت خیلی ساده به معنی انكار انقلاب و تغییر ماهیت نظام مبتنی بر استقلال و بازگشت به كرسی كشورهایی است كه آمریكا بر آنان تسلط دارد؛ تهران بر این اساس تصمیم گرفت با تاكید بر اصل پایبندی به حقوق و استقلال، خود را برای هر احتمالی آماده كند و این اصلی است كه ایران تمام تصمیمات خود را بر اساس آن اتخاذ می‌كند.
به نظر می‌رسد آمریكا از این تصمیم ایران شوكه شد، در نتیجه آن را به جنگ تهدید كرد یا به تشكیل ائتلاف‌های بین‌المللی علیه ایران متوسل شد كه با ناتوی عربی كلید خورد و تا برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو و صف‌بندی در برابر ایران امتداد یافت و پس از آن طرح ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس برای محاصره ایران را مطرح كرد و در ادامه نیز به تكاپو در عربستان سعودی و انتقال نیروی نظامی به آن متوسل شد تا این‌گونه القا كند كه گزینه نظامی علیه ایران یك گزینه جدی و قریب‌الوقوع است.
با این همه ایران در برابر همه این تحركات موضعی اتخاذ كرد كه آمریكا و متحدانش را شگفت زده ساخت تا جایی كه با سرنگونی یك پهپاد جاسوسی آمریكا و سپس توقیف نفتكش انگلیسی و نیز دستگیری ۱۷ جاسوس آمریكایی در ایران و محاكمه آنان نشان داد به اصول خود پایبند است.
این مواضع ایران مبتنی بر راهبرد دفاعی این كشور و بر این اساس است كه هرچند به دنبال جنگ نیست، اما چنانچه این گزینه بر ایران تحمیل شود از رویارویی با آن بیمی ندارد و به این ترتیب آمریكا متوجه شد بازی كه در پیش گرفته در لبه پرتگاه و در آستانه شكست قرار دارد. آمریكا و انگلیس تصور كردند با توقیف نفتكش ایرانی می‌توانند این كشور را به متوقف كردن صادرات نفت خود مجبور كنند، اما واكنش ایران كاملاً بر خلاف انتظارات انگلیس بود؛ زیرا ایران قواعد جدید رویارویی را در ارتباط با دشمنان خود ترسیم کرد به این معنی كه اقدام تجاوزكارانه انجام نمی‌دهد، اما در برابر هیچ دشمنی و تجاوزی سكوت
نخواهد كرد.
به این ترتیب شكوه آمریكا و انگلیس به دست ایران فروپاشید و ایران نشان داد چون سدی محكم در برابر جنگ روانی
می‌ایستد.
ایران امروز تصویر بین‌المللی راهبردی مهمی را ترسیم كرده كه شامل معادله هواپیما با هواپیما و كشتی در برابر كشتی است و از طرف خود و به نیابت از تمام آزادگان جهان در برابر استعمار قد علم كرده و اینجاست كه معلوم می‌شود ترس از غرب از روی توهم و خیال است نه واقعیت و این ضعف طرف مقابل است كه به غرب قدرت سلطه‌جویی بخشیده است. ایران اكنون در حال شكست این شكوه و تشویق دیگران به رویارویی با آن و كسب اعتماد به خویش
است.
منبع: ایرنا