شیعه‌کشی با پول سعودی‌ها

تظاهرات شیعیان نیجـریـه با 11 شهید و 30 زخمی به خون كشیده شد

شیعه‌کشی با پول سعودی‌ها

نگرانی نسبت به سرنوشت شیخ ابراهیم زكزاكی، رهبر شیعیان نیجریه موجی از اعتراضات را در این كشور دامن‌زده است كه به دلیل بی توجهی دولت همچنان تداوم دارد. شیعیان معترض خواستار آزادی شیخ زكزاكی بوده یا این‌كه دست‌كم نسبت به وضعیت جسمانی او اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد‌، زیرا برخی خبرها همچنان مطرح بوده و حكایت از مسمومیت و ناتوانی روز افزون او دارد. چندی پیش مقامات قضایی و سیاسی ایران نیز از دولت نیجریه خواستند با آزاد كردن شیخ زكزاكی به این نگرانی‌ها پایان داده شود.

طرفداران جنبش اسلامی نیجریه روز دوشنبه در حمایت از شیخ زكزاكی به تظاهرات مسالمت‌آمیز در ابوجا دست زدند كه با ورود نیروهای امنیتی این كشور به خشونت كشیده شد. به گزارش العالم، تعداد تلفات تظاهر‌كنندگان طرفداران شیخ زكزاكی، رهبر معنوی شیعیان نیجریه در روز دوشنبه
شش نفر بود كه با توجه به سایر قربانیان تعداد شهدای این نهضت به 11 شهید و 30 زخمی رسیده است.
دولت نیجریه كه روابط نزدیكی با رژیم آل‌سعود دارد، طرفداران شیخ زكزاكی را به ایجاد نا آرامی و تنش‌های مذهبی متهم می‌كند و به همین بهانه بارها مراكز فعالیت این جنبش را هدف قرار داده است. نظامیان ارتش نیجریه در آذر 94 با یورشی وحشیانه به محل سكونت شیخ زكزاكی، ۲۰۰۰ نفر را شهید و هزاران نفر دیگر را زخمی كرده و شیخ و همسرش را نیز دستگیر كردند.
 سركوب شدید
به نوشته خبرگزاری فرانسه، صدها معترض جنبش اسلامی نیجریه در جریان راهپیمایی‌ها در این كشور خواهان آزادی زكزاكی شدند. سازمان عفو بین‌الملل در واكنش به حوادث اخیر نیجریه، اقدام پلیس این كشور را در برخورد خشونت‌آمیز با معترضان با عنوان «استفاده بی‌ملاحظه از زور» محكوم كرد. تاكنون هربار مردم نیجریه به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دست زده‌اند با سركوب شدید نیروهای امنیتی و ارتش این كشور مواجه شده‌اند. ارتش نیجریه كه تحت تاثیر القائات عربستان سعودی است به‌شدت با شیعیان برخورد می‌كند. حتی دادگاه نیجریه كه به دلیل وخامت حال او چند سال پیش دستور آزادی شیخ زكزاكی را صادر كرد با مخالفت نیروهای ارتش مواجه شد و وی همچنان درگروگان نیروهای نظامی این كشور است .
 چند روز پیش برخی منابع از مسمومیت شدید شیخ ابراهیم زكزاكی خبر دادند و ارتش نیجریه را عامل آن دانستند. جنبش اسلامی نیجریه ضمن دعوت از مردم برای برپایی تظاهرات از دولت نیجریه نیز خواست در این باره روشنگری كند. برخی كارشناسان بهداشتی كه پرونده شیخ زكزاكی را بررسی كردند، گفتند ممكن است دولت نیجریه قصد ترور مخفیانه شیخ زكزاكی را داشته باشد. به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان‌كل ایران طی نامه‌ای به مقامات قضایی نیجریه خواستار حمایت از حقوق علامه شیخ زكزاكی و روشنگری در باره وخامت حال او شد. در این نامه آمده بود: «اخبار واصله از وخامت و وضعیت سلامت ابوالشهدا، رهبر جنبش اسلامی نیجریه علامه آیت‌ا... شیخ ابراهیم زكزاكی موجب تاسف و تأثر و جریحه‌دار شدن دل‌های حامیان مردم مظلوم نیجریه شده است.»
 حمایت و دوستی ایران
نصیبه زكزاكی، فرزند شیخ ابراهیم زكزاكی كشور ایران را حامی پدرش و جنبش اسلامی نیجریه می‌داند و از آن قدردانی می‌كند. او می‌گوید: مردم نیجریه، ایران اسلامی را پشتیبان و حامی خود می‌دانند. فرزند شیخ زكزاكی به امتناع دولت نیجریه از اجرای حكم آزادی پدرش اشاره و تصریح می‌كند: بی‌قانونی و پایبند نبودن حكومت نیجریه به قوانین عامل اجرا نشدن حكم صادره از سوی دادگاه نیجریه است. نصیبه زكزاكی با بیان این‌كه حكومت نیجریه سعی دارد كشتار و ظلمی را كه در حق مردم این كشور صورت می‌گیرد، مسكوت نگه دارد، از رسانه‌ها خواست با آگاه كردن مردم جهان نسبت به كشتارها در نیجریه، حكومت این كشور را تحت فشار قرار دهند. وی به وضعیت جسمی پدرش نیز اشاره كرده و می‌گوید: شیخ زكزاكی یك چشم خود را از دست داد و چشم دیگر ایشان نیز وضعیت نامطلوبی دارد.
شیخ ابراهیم زكزاكی بسیار به انقلاب و رهبری آن درایران علاقه‌مند بود. او علت نفوذ انقلاب اسلامی را در جهان و پذیرش آن در قلب آفریقا این می‌دانست كه به گفته او عدالتخواهی جزو ذات بشر است و انقلاب اسلامی ایران عدالتخواهی را برای همه مردم حتی غیرمسلمانان، فریاد می‌زند. وی گفته بود: مردم نیجریه انقلاب اسلامی را دوست دارند، مردم كشور من عدالتخواه هستند.
 چرا خشونت علیه شیعیان؟
شیخ زكزاكی، نیجریه را سومین كشور شیعه جهان پس از ایران و عراق می‌داند و دلیل آن را برگزاری راهپیمایی‌های روز قدس در این كشور معرفی می‌كند. بعضی از نزدیكان شیخ زكزاكی می‌گویند او چند میلیون نفر را در این كشور شیعه كرده است. شیخ زكزاكی كه خود در حوزه علمیه قم نیز تحصیل كرده است به‌شدت به آینده شیعیان در این كشور امیدوار است. در همین رابطه یحیی ناهیروها، استاد تاریخ دانشگاه بایرو نیجریه می‌گوید، حتی مسیحیان این كشور نیز از شیخ زكزاكی حمایت می‌كنند.
به گزارش تسنیم، او كه خود یكی از استادان مبارز سنی‌مذهب كشور نیجریه است، می‌گوید، وهابیت عامل اصلی فشارهایی است كه از سوی دولت نیجریه علیه شیعیان اعمال می‌شود.
وی در این باره می‌گوید: «شیعیان  تشكل جدیدی در نیجریه معرفی شده‌اند، در حالی كه آنها قبلا با نام اهل بیت شناخته می‌شدند و همواره تحت فشار و تهدید بودند. بعد از انقلاب اسلامی ایران آنها بیدار شدند و دریافتند كه می‌توانند رشد كنند و همچون مردم ایران در مقابل ظلم و ستم بایستند. مردم نیجریه می‌خواهند كه نیجریه یك كشور مستقل باشد و فكر می‌كنند شیعیان می‌توانند این هدف را محقق كنند. نقطه قوت پیروان شیعه در نیجریه این است كه آنها بسیار ثابت‌قدم و وفادار هستند؛ آنها مقاومت می‌كنند، كشته می‌شوند، ولی كسی را نمی‌كشند. آنها دولت فاسد نیجریه را قبول ندارند.» به گفته این استاد دانشگاه، تعداد شیعیان نیجریه هم‌اكنون به هفت میلیون نفر می‌رسد و همین امر موجب شده تا دولت‌های وهابی امثال عربستان سعودی از قدرت گرفتن شیعیان در این كشور احساس خطر كنند.
یحیی ناهیروها می‌افزاید: «عربستان سعودی از پول و ثروت خود استفاده می‌كند تا بتواند تسلط خودش را بر كشورهای فقیر مسلمان داشته باشد. در نیجریه كسانی كه در دولت هستند از طرف عربستان سعودی پول دریافت می‌كنند. آنها به‌دلیل فقر موجود، به‌خاطر پول هر كاری را انجام می‌دهند. برخی از فرماندهان ارتش و پلیس یا حتی برخی وزرا از عربستان سعودی پول دریافت می‌كنند و مزدور آنند. عربستان سعودی هم این كار را آشكارا انجام می‌دهد و آن را مخفی نمی‌كند. عربستان از دولت نیجریه خواسته تا مانع گسترش شیعه در این كشور شود. شیعیان بزرگ‌ترین گروه مخالف در نیجریه هستند كه از آگاهی‌های سیاسی قابل‌توجهی برخوردارند و این آگاهی، دولت نیجریه را نگران كرده است. هیچ‌یك از احزاب یا مذاهب، چنین تشكل منسجمی ندارند و نمی‌توانند گرد‌هم جمع شوند. هیچ حزب سیاسی همچون شیعه از پایگاه مردمی برخوردار نیست، بنابراین دولت از این وضعیت نگران است و می‌ترسد.»