خشم افغانستان از اظهارات بی‌پروای ترامپ

خشم افغانستان از اظهارات بی‌پروای ترامپ

 اظهارات عجیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در‌باره افغانستان آن هم در دیدار با نخست‌وزیر پاكستان بازتاب‌های گسترده‌ای در افغانستان داشت و مقامات این كشور خواستار توضیح كاخ سفید در این‌باره شدند. ترامپ گفته بود: من می‌توانم در عرض یك هفته برنده جنگ افغانستان باشم و اگر به این كشور حمله كنیم از روی نقشه جهان حذف خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ریاست‌جمهوری افغانستان دیروز در بیانیه‌ای اعلام كرد: دولت جمهوری اسلامی افغانستان با در نظر داشتن روابط همه‌جانبه دو دولت همكار از مجرای دیپلماتیك خواهان توضیحات واشنگتن در مورد اظهارات رئیس‌جمهور ترامپ با صدراعظم پاكستان شده است. دولت جمهوری اسلامی افغانستان تحولات مرتبط به این مساله را با مردم آزاده افغانستان در میان خواهد گذاشت. در بیانیه ریاست‌جمهوری افغانستان آمده است: شراكت و همكاری ما با جهان و به خصوص آمریكا بر‌مبنای منافع و احترام متقابل است. ما از همكاری آمریكا برای صلح حمایت می‌كنیم، اما سرنوشت كشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین نمی‌شود. ریاست‌جمهوری افغانستان با تاكید بر این‌كه «افغانستان ما با صلابت و ابهت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند» افزود: افغانستان یكی از كهن‌ترین ملت ـ دولت‌های دنیا است كه در طول تاریخ از بحران‌های متعدد عبور كرده است. ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد.
دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهور آمریكا دوشنبه‌شب در دیدار با عمران خان گفت: آمریكا می‌تواند در عرض یك هفته پیروز جنگ افغانستان باشد، اما از آنجا  كه این پیروزی هزینه جانی بسیاری دارد در نتیجه ما ترجیح می‌دهیم كه برای خروج از افغانستان با شركای منطقه‌ای همكاری كرده تا تقابل نظامی
دو دهه‌ای را به پایان برسانیم. ترامپ مدعی شد: اگر ما بخواهیم برنده جنگ افغانستان باشیم، می‌توانیم كمتر یك هفته این كار را انجام دهیم اما من نمی‌خواهم ده میلیون نفر كشته شوند. آمریكا می‌تواند در كمتر از ده روز این كشور را از نقشه دنیا محو كند.
این اظهارات ترامپ در حالی است كه نیروهای نظامی آمریكا و متحدان غربی آن پس از 18 سال حضور در افغانستان در باتلاق گرفتار شده و دولت آمریكا در حال زمینه‌سازی برای خروج آبرومندانه از این كشور است.
عمران خان در جریان سفر رسمی به آمریكا دوشنبه‌شب به وقت محلی در كاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار كرد. رسانه‌های پاكستانی گزارش دادند: سران دو كشور درباره اوضاع افغانستان، تحولات امنیتی منطقه، جنوب آسیا و روابط پاكستان و هند گفت‌وگو كردند. وی در این دیدار رویكرد ترامپ برای اعمال فشار بر طرف‌های درگیر در افغانستان برای پایان جنگ و دستیابی به یك راه‌حل سیاسی را تحسین كرد. وی اظهار کرد كه كشورش خواستار روابط مستحكم با آمریكاست و آنچه را دولت كنونی پاكستان می‌گوید هیچ جای شكی در آن وجود ندارد كه به آن پایبند باقی خواهد ماند.