آشوب در دولت‌شهر

ادامه تظاهرات در هنگ‌کنگ باعث شده تا کارشناسان سیاسی و اقتصادی نسبت به تغییرات در این منطقه هشدار دهند

آشوب در دولت‌شهر

بعد از حدود یك هفته آرامش شكننده در مناطق مختلف هنگ‌كنگ، طی سه روز گذشته بار دیگر خیابان‌های این دولتشهر به محل اعتراض و تظاهرات تبدیل شده است. تصاویر شبكه‌های خبری معترضانی را نشان می‌دهد كه لباس‌های یكدست سیاه پوشیده‌اند و با چتر و كلاه‌های ضخیم سعی می‌كنند مقابل نیروهای پلیس بایستند. آغاز دوباره این روند موجب شده تحلیلگران و رسانه‌های خبری به این نتیجه برسند كه طی روزهای آینده ممكن است اعتراضات غیر قابل پیش‌بینی در این منطقه به وجود آید.

به گزارش بلومبرگ، برخی اتفاقات در چند روز اخیر دائما تكرار شده است: پلیس هنگ‌كنگ برای متفرق كردن معترضان به شلیك گاز اشك‌آور روی آورده است. در طرف مقابل، معترضان برای فرار از این وضعیت به سمت منطقه مركزی تجاری حركت كرده و سپس به دو گروه جدا تقسیم شدند. به نظر می‌رسد تاكتیك‌های آنها پس از چند هفته تغییر كرده كه هدف از این كار گیج كردن نیروهای پلیس بوده است.
شاهدان می‌گویند به دلیل این اتفاقات در چند شب گذشته ابری از گاز اشك آور بر فراز منطقه مركزی سای یینگ پون دیده شده است. این دقیقا همان منطقه‌ای است كه دفتر اصلی دولت چین در هنگ‌كنگ در آنجا واقع شده است. معترضان حتی این ساختمان را مورد حمله قرار داده و نقاشی‌هایی روی دیوارهایش كشیده بودند كه باعث نگرانی و هشدار از سوی پكن شد.
واكنش تازه چین
به دنبال درگیری‌های مجدد میان معترضان و پلیس هنگ‌كنگ، پكن بار دیگر از كری لام، رهبر حامی پكن در هنگ‌كنگ و دفتر دولت چین در امور هنگ‌كنگ و ماكائو كه اختیاراتی در سطح كابینه دارد، حمایت به عمل آورد. یانگ گوآنگ، سخنگوی این دفتر در كنفرانسی خبری تاكید كرد: دولت مركزی قویا از كری لام برای هدایت هنگ‌كنگ، براساس قانون حمایت می‌كند و كاملا پشتیبان اجرای مقررات به دست پلیس هنگ‌كنگ است.
به گفته این سخنگو، مهم‌ترین مساله این است كه هنگ‌كنگ طبق قانون این ناآرامی را كنترل كند. او چهره‌های بی‌مسؤولیت در غرب را عامل تحریك مشكلات در هنگ‌كنگ دانست و هدف آنها را محدود كردن توسعه چین عنوان كرد. به گفته او، چنین تلاش‌هایی ناكام خواهد ماند.
ضربه اقتصادی ناشی از اعتراضات
این اعتراضات به‌شدت بر اعتبار این دولت‌شهر به عنوان یك محیط آرام و باثبات برای تجارت و سرمایه‌گذاری ضربه زده است. پال چان، وزیر اقتصاد هنگ‌كنگ روز گذشته اعلام كرد كه بسیاری از خرده فروش‌های محلی و مشاغل یك كاهش چشمگیر را در فعالیت‌های تجاری خود تجربه كرده‌اند و هشدار داد سرمایه‌گذارهای كوچك و متوسط ممكن است با فشارهایی در صورت ادامه اعتراضات روبه‌رو شوند.
این مقام مسؤول هنگ‌كنگی و سایر مقام‌های این منطقه از زمان بازگشت این دولت‌شهر به حكومت چین در ۱۹۹۷ با طولانی‌ترین پیامدهای بزرگ‌ترین بحران سیاسی در منطقه روبه‌رو شده‌اند و دست‌و‌پنجه نرم می‌كنند.
در همین حال، روزنامه فایننشال تایمز هم در گزارشی به عواقب و ضررهای اقتصادی پرداخت كه ممكن است تداوم این اعتراضات به همراه داشته باشد. در بخشی از این گزارش آمده است اجاره شركت‌ها در مناطق تجاری هنگ‌كنگ در شش ماهه نخست سال 2019 در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته حدود 40 درصد كاهش داشته است. تداوم این اعتراضات موجب شده تا حضور شركت‌های تجاری چینی نیز در این منطقه كاهش چشمگیری داشته باشد. پیتر چرچوس، مدیر یك شركت سرمایه‌گذاری در این زمینه به فایننشال تایمز می‌گوید: از زمان آغاز این اعتراضات در دو ماه گذشته، تمایل شركت‌های چینی برای انتقال به هنگ‌كنگ بسیار كم شده است.
نكته دیگری كه در این میان وجود دارد این است كه به واسطه این اعتراضات، تنش‌ها بین چین و آمریكا نیز تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است. طی چند روز اخیر چند معترض پرچم آمریكا را در جریان اعتراضات در دست داشتند كه این تهدیدی در بدتر شدن تنش بین آمریكا و چین است. پكن اخیرا اعلام كرده بود، واشنگتن باید نفوذ خود را از روی معترضان بردارد و این در حالی است كه ایالات متحده حمایت از معترضان را انكار می‌كند. در طرف مقابل، آمریكا با انتشار بیانیه‌ای به پكن تاكید می‌كند تا به حقوق معترضان كه مخالف كنترل بیشتر بر این دولتشهر هستند، احترام بگذارد.