دولت پیر دگر باره  جوان خواهد شد؟

با ابلاغ قانون جدید از سوی رئیس‌جمهور، حداقل 4 مدیر ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سمت خود را ترك كنند

دولت پیر دگر باره جوان خواهد شد؟

می‌گویند دولت یازدهم و دوازدهم پیر است. این را طی سال‌های گذشته از خیلی‌ها شنیده‌ایم. بعضی میانگین سنی اعضای هیات دولت و دست‌اندركاران وزارتخانه‌ها را بالا دانستند و بسیاری این را تایید كردند كه دولت پیر است، حالا با نامه‌ای كه با امضای رئیس‌جمهور منتشر شده، قوانینی برای انتصاب مدیران اعلام شده است. در متن نامه كه برای تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات، شركت‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و استانداری‌ها ارسال شده، داشتن حداكثر 45سال سن برای مدیران سطوح مدیریت عملیاتی و پایه اعلام شده است. همچنین حداكثر 47 سال سن برای مدیران میانی و حداكثر 50 سال سن برای مدیران ارشد در نظر گرفته و به عنوان قانون جدید اعلام شده است. قانونی كه طبعا باید همه نهادهای مربوط و وزارتخانه‌ها خیلی زود برای عملی كردن آن دست به كار شوند و چهره ظاهری دولت را تغییر دهند. ما هم بنشینیم و ببینیم «دولت پیر دگرباره جوان خواهد شد» یا نه. و البته از جناب حافظ هم برای یك دستكاری كوچك در مصرع جاودانه‌اش عذرخواهی كنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه در دولت دوازدهم با حضور سید عباس صالحی به عنوان وزیر فعالیت خود را آغاز كرده است و انصافا در فضایی آرام و بی‌حاشیه به کارش ادامه می‌دهد، بخش‌های متعدد و مدیران مختلفی دارد. با توجه به این قانون تازه تصویب‌شده باید دید چند معاون و مدیر ارشد این وزارتخانه شرایط سنی اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور را دارند و چند نفر هم باید خودشان را برای خداحافظی آماده كنند. وزارت ارشاد شش معاونت دارد و یك سازمان. سراغ چهار معاونت پرمراجعه این وزارتخانه و همان یك سازمان می‌رویم تا ببینیم مدیران چند ساله‌اند. آخرش هم مواجه می‌شویم با این‌كه طبق اعداد اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور از پنج مدیری كه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، چهار مدیر باید سمت خود را ترك كنند. حالا باید نشست و دید اجرای قانون چطور پیش می‌رود و آیا حسن روحانی موفق می‌شود دولت را جوان‌تر كند؟

معاونت امور مطبوعاتی
محمد خدادی
متولد 1341
از سوابق اجرایی محمد خدادی می‌توان به مدیرمسوؤلی و سردبیری روزنامه انگلیسی‌زبان «ایران‌دیلی»، دبیركل سازمان خبرگزاری‌های جنبش عدم تعهد، سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، مسؤول گروه مطالعات رسانه‌ای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه، رئیس اداره رسانه‌های وزارت امورخارجه، سركنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاكستان، مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رئیس هیات‌مدیره و هیات امنای موسسه مطبوعاتی ایران، مدیركل اخبار بین‌الملل خبرگزاری جمهوری اسلامی و رئیس هیات امنای دانشكده خبر اشاره كرد.
این مدیر که این روزها درگیر ماجراهای پیچیده مطبوعات کاغذ شده،  اكنون 57 ساله است.



معاونت امور فرهنگی
محسن جوادی
متولد 1342
جوادی،  پژوهشگر فلسفه اخلاق و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس قم، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر علمی جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده‌است.
مسؤول روابط بین‌المللی دانشگاه قم، مدیر گروه فلسفه و اخلاق در دانشگاه قم، دبیر كنفرانس بین‌المللی فلسفه دین، دبیر كنفرانس بین‌المللی شهید بهشتی، سردبیر مجله علمی پژوهشی به زبان انگلیسی، عضو هیات امنای دانشگاه ادیان و ... نیز بخشی دیگر از سوابق معاون جدید فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است.  جوادی بیشتر سوابق پژوهشی دارد تا اجرایی، او اكنون 56 سال دارد و از سال 96 به‌عنوان معاون فرهنگی مشغول کار شده است.



سازمان سینمایی
حسین انتظامی
متولد 1346
انتظامی بیشتر مدیر مطبوعاتی بوده و در روزنامه‌های مختلف هم به عنوان سردبیر فعالیت كرده، او همچنین پیشتر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را هم تجربه كرده است.
پایه‌گذاری و تاسیس روزنامه جام‌جم در سال ۱۳۷۹ از مهم‌ترین فعالیت‌های كارنامه مطبوعاتی انتظامی به شمار می‌آید. البته او به مدت چند سال در روزنامه همشهری هم فعالیت کرده است و حدود یک دهه گروه مطبوعاتی خبر را به‌عنوان بزرگ ترین گروه مطبوعاتی کشور مدیریت کرده است.
او سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی نیز بوده، شش دوره متوالی نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات بوده و حالا هم مشاور ارشد وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی است. او اكنون 52 ساله است.



معاونت قرآن و عترت
عبدالهادی فقهی‌زاده
متولد 1347
فقهی‌زاده عضو هیأت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، دارای دكترای تخصصی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.
 سردبیری مجله علمی و پژوهشی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، عضویت در هیأت تحریریه مجلات علمی و پژوهشی پژوهش‌های علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران را در کارنامه فعالیت های خود دارد. همچنین داوری جشنواره بین‌المللی فارابی در چند دوره از جمله فعالیت‌های علمی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 او همچنین دارای مقالات و آثار پژوهشی در حوزه قرآن و فقه است. او اكنون 51 سال دارد.