سربلنــدها

مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان با رهبر انقلاب دیدار کردند

سربلنــدها

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمی جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان كشور كه بر بام قهرمانی جهان ایستادند با تجلیل از ژرف نگری، خردورزی و عقلانیت جوانان نخبه، راه نخبگی را راهی بی‌انتها دانستند و گفتند: پیشرفت علمی سودمند برای كشور، با نگاه انقلابی و مبتنی بر تفكر اسلامی امكان‌پذیر است و باید جوانان نخبه، هدف اصلی خود را رسیدن به مرزهای دانش و فناوری و جلو بردن این مرزها، قرار دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی دیدار با جوانان نخبه و ورزشكار را كه امیدهای آینده انقلاب و كشور هستند، دیداری بسیار شیرین خواندند و افزودند: صحبت‌های جوانان نخبه در این دیدار حاكی از وجود یك فكر و دقت نظر و نگاه ژرف به مسائل بود كه بسیار مهم و مایه خرسندی است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تشكر از اقدام جوانان نخبه در اهدای مدال‌های خود به ایشان، خاطرنشان كردند: این اقدام، اهداء به شخص نیست بلكه اهداء به یك نماد است و من ضمن پذیرش این مدال‌ها، آنها را به جوانان عزیز و نخبه باز خواهم گرداند تا نزد خودشان باقی بماند.
ایشان خطاب به جوانان نخبه افزودند: ما به افتخار كردن شما، افتخار می‌كنیم و به سرافرازی شما سرافراز می‌شویم و سربلندی شما، سربلندی ملت و همه علاقه‌مندان به نظام است.
 مسیر نخبگانی؛ مسیری بی‌انتها
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان جوانان نخبه و برخی مطالب و پیشنهادهای آنان، بر بررسی و پیگیری این پیشنهادها تأكید كردند و گفتند: مسیر نخبگانی، مسیر بی‌انتهای تلاش و پیشرفت است، بنابراین كسب مدال نباید به عنوان پایان این راه و متوقف شدن ظرفیت‌ها و استعدادهای نخبه، تلقی شود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به عقب ماندگی‌های تحمیل شده به ملت ایران در یكی دو قرن اخیر در دوران قاجار و پهلوی اشاره كردند و افزودند: با همه تلاش‌هایی كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در 20 سال اخیر در‌خصوص حركت علمی و فناوری انجام شده است ولی ما هنوز عقب‌ماندگی زیادی داریم و مهم‌ترین وظیفه نسل جوان نخبه، علاوه بر ادامه پرشتاب مسیر موفقیت‌آمیز علمی، جلو بردن مرزهای دانش و فناوری است.
ایشان با اشاره به قرار گرفتن ایران در رتبه‌های بالای فناوری نانو، تأكید كردند: اكنون انتظار این است كه جوانان نخبه و نسل بعدی، صدها مورد مانند نانو و پدیده‌های ناشناخته علمی زیست فناوری را كشف كنند و فقط به ادامه مسیر پیشرفت علمی بسنده نشود.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه رسیدن به این مرحله را حفظ و تعالی جوهر نخبگی و قانع نشدن به شرایط فعلی دانستند و افزودند: باید جوانان نخبه با كار و تلاش و پشت سر گذاشتن مشكلات، بر ظرفیت وجودی خود بیفزایند و بدون توقف، مسیر پیشرفت را ادامه دهند.
 بدون نگاه انقلابی، پیشرفتی به سود كشور ایجاد نخواهد شد
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین لازمه سودمند بودن جوان نخبه برای كشور و ملت را نگاه انقلابی برشمردند و افزودند: تفكر انقلابی و اسلامی و بصیرت را در خود تقویت كنید چرا كه بدون این نگاه، پیشرفتی به سود كشور ایجاد نخواهد شد. همچنین ارتباط قلبی با خداوند و توكل و استمداد از او را فراموش نكنید.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان كشور گفتند: به لطف خداوند، جوانان والیبالیست ما توانستند افتخار بیافرینند و بر قله والیبال جهان بایستند كه این موفقیت بسیار باارزش است و موجب خوشحالی مردم شد و من هم ضمن آن‌كه شخصا خوشحال شدم، از خوشحالی مردم نیز خوشحال شدم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، كسب این موفقیت بزرگ را با سرمربی ایرانی بسیار خرسندكننده و مهم دانستند و تأكید كردند: من همواره معتقد بوده‌ام كه مجموعه‌های ورزشی كشور شایسته است سرمربی ایرانی داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حضور یكی از خانم‌های مدال‌آور نخبه با فرزند خردسال خود گفتند: حضور این خانم محترم به همراه همسر و فرزند خود، نشان می‌دهد خانم‌ها با داشتن همسر و فرزند نیز می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.
 مشكلات نباید جوانان را ناامید كند
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌های یكی از جوانان نخبه كه از مشكلات موجود بر سر راه نخبگان و عملكرد دستگاه‌ها گلایه داشت، خاطرنشان كردند: مشكلات نباید جوان را متوقف و ناامید كند، زیرا ناامیدی، سم است و اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم ولی اكنون به بركت همان جوانان نسل قبل در كشور شرایطی فراهم شده است كه استعدادهای جوان نخبه بروز و ظهور پیدا می‌كند و می‌تواند با صراحت بایستد و حرف‌های
خود را بزند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، شش تن از مدال‌آوران المپیادهای علمی و دو تن از اعضای تیم ملی والیبال به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند. آقایان:
علیرضا كریمی دارنده مدال نقره المپیاد شیمی
یوسف شلّاگه دانشجوی پزشكی و دارنده مدال طلای المپیاد نانو
علیرضا شریف دانشجوی رشته ریاضی و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی فیزیك
رضا كیانی‌پور دانشجوی پزشكی و دارنده مدال طلای المپیاد زیست
نیما رجبی دارنده مدال برنز نجوم
و خانم زهرا هدایتی متین دارنده مدال طلای المپیاد ادبیات دانش‌آموزی
به این موارد در سخنان خود اشاره كردند:
گزارش اقدامات كانون دانش‌پژوهان نخبه مبتنی بر گسترش فعالیت‌های علمی در مساجد به‌ویژه در مناطق محروم
لزوم حفظ نخبگان در داخل كشور با هدف سپردن حل مسائل به دست آنان
ضرورت تقویت نگاه مأموریت‌گرایی در محیط‌های علمی برای حل مشكلات اصلی كشور
لزوم صیانت از روحیه تعهد و انقلابی‌گری در نخبگان
ضرورت برگزاری المپیاد در شاخه‌های مختلف علوم انسانی از جمله فلسفه
انتقاد از كم‌توجهی به نیازهای نخبگان و لزوم جلوگیری از ایجاد ناامیدی در آنان
لزوم اجرای دقیق قانون خدمت وظیفه عمومی در بخش پرداخت‌ها به افسران وظیفه
انتقاد از شیوه نادرست اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی
همچنین آقایان بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال جوانان و امیرحسین اسفندیار كاپیتان تیم با تشكر از توجه رهبر انقلاب اسلامی به ورزش والیبال و پیام تبریك ایشان، قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان را یك رویداد تاریخ‌ساز برشمردند و دستیابی به این قهرمانی با كادر كاملا ایرانی را مایه افتخار خواندند.