وضعیت داروی بیماران هموفیلی بحرانی است

وضعیت داروی بیماران هموفیلی بحرانی است

 مدیرعامل كانون هموفیلی ایران با بیان این كه دسترسی بیماران هموفیلی به دارو همچنان بحرانی است، راهكارهایی را برای عبور از وضعیت پیش آمده پیشنهاد كرد.
به گزارش مهر، احمد قویدل با تاكید بر این‌كه ما راه‌حل پیشنهادی برای عبور از بحران دارویی بیماران هموفیلی داریم، افزود: متاسفانه اطلاع‌رسانی‌های كانون هموفیلی ایران در حوزه مشكلات دسترسی بیماران به دارو تا‌كنون به تحول مشهودی منجر نشده است. این در حالی است كه تردیدی وجود ندارد وزارت بهداشت به وظایف خود در این حوزه عمل كرده و داروهای بیماران هموفیلی از طرف سازمان غذا و دارو تامین است. وی افزود: متاسفانه این سازمان‌های بیمه‌گر هستند كه عملكرد مالی آنها شفاف نیست و بدهی آنها به مراكز دارویی و عدم پرداخت این بدهی‌ها، مجوز اقدامات غیرانسانی شده كه دارو در انبار شركت پخش باشد و بیمار به آن دسترسی پیدا نكند. قویدل گفت: یكی از داروخانه‌های مهم كشور كه از پشتوانه مالی خوبی هم برخوردار است چند روز است در مشهد سهمیه دارویی‌اش تحویل نمی‌شود، چون دو میلیارد بدهی به یك شركت پخش دارد. وقتی چنین داروخانه بزرگ و دارای پشتوانه مالی محكم به‌سادگی مورد تحریم شركت پخش قرار می‌گیرد، سرنوشت داروخانه‌های دیگر كه گردش مالی آنها یك دهم این داروخانه هم نیست، كاملا روشن است. 
وی ادامه داد: آخرین ارزیابی ما از استان‌های مختلف حكایت از آن دارد كه در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قزوین، كردستان، كرمانشاه، همدان، گیلان، كهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان یك یا دو قلم از داروهای بیماران هموفیلی در دسترس نیست و در استان‌های دیگر داروهای موجود هم وضعیت طبیعی ندارد و دسترسی از نظر مقداری كاهش یافته‌است. جالب توجه آن است كه سهمیه‌های دارویی با همان نسبت قبلی توسط وزارت‌بهداشت اختصاص می‌یابد، اما عملا این شركت‌های پخش هستند كه طلبكاری را مجوز ورود به حوزه‌های حاكمیتی كرده اند و در دسترسی بیماران به دارو اخلال می‌كنند.  وی درباره راهكار نیز بیان كرد: دولت ‌باید در یك اقدام فوری مطالبات تمامی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور و داروخانه‌های تحویل‌دهنده دارو را استعلام و ارزیابی كند و امكان تسویه بدهی‌های جاری سازمان‌های بیمه‌گر به مراكز درمان و داروخانه‌ها را فراهم بیاورد.