تلاش برای تجزیه كشورها، دامن آمریكا را خواهد گرفت

تلاش برای تجزیه كشورها، دامن آمریكا را خواهد گرفت


امروزه تصرف خاك دیگر كشورها برای قدرت‌های بزرگ دشوار است، زیرا احساسات ناسیونالیستی اجازه نمی‌دهد قدرت‌های دیگر در سرزمین‌های اشغال شده ادامه حیات دهند، لذا این قدرت‌ها بعد از تحمل هزینه‌های سنگین ناچار به ترك خاك كشور اشغال شده هستند. بر همین اساس دولت‌های بزرگ برای دستیابی به اهدافشان تجزیه خاك را مورد توجه قرار داده‌اند، زیرا با تجزیه كشورها به جای این‌كه با یك كشور قدرتمند سرو كار داشته باشند با كشورهای ریز قدرت سر و كار دارند و طبیعی است تحمیل سلطه بر این كشورها آسان‌تر از قدرت‌های متوسط و بزرگ است.
در این ارتباط چالش جدی این است كه اگر تجزیه‌ای اتفاق بیفتد به‌صورت دومینو وار بسیاری از كشورها را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل به‌عنوان مثال نسبت به تجزیه كردستان عراق، واكنش منفی نشان داده شد، زیرا جهان از آسیب‌پذیری آن مصون نخواهد ماند.
به همین دلیل امروزه الگوی رایج در رفتار قدرت‌های بزرگ، آسیب‌پذیر كردن یك كشور از طریق نیروهای داخلی آن كشور است. به‌عنوان مثال آنچه در هنگ‌كنگ می‌گذرد طراحی
 آمریكایی-انگلیسی است كه البته قصد آنها تجزیه این كشور نیست بلكه تحت فشار قرار دادن چین است.البته قدرت‌های بزرگ باید بدانند تجزیه كشورها به ضرر خود آنها هم خواهد بود، زیرا دامنگیر همه كشورها از جمله آمریكا نیز خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد كه آمریكا در سال‌های اخیر از قومیت‌ها و مذاهب برای تحت فشار قرار دادن كشور هدف استفاده می‌كند.
با این حال همان‌طور كه شاهد بوده‌ایم آمریكا تاكنون در دستیابی به اهدافش در این زمینه ناموفق بوده است، چرا كه حكومت‌های مقتدر در كشورهای هدف همچنین ملاحظات منطقه‌ای موانعی در مسیر دستیابی آمریكا به اهدافش ایجاد كرده است.زمانی كه كردستان عراق به سمت همه‌پرسی حركت كرد ملاحظات منطقه‌ای بیشترین فشار را به كردستان وارد كرد. تركیه، سوریه و ایران به صورت غیر مستقیم به كمك دولت مركزی عراق رفتند و با تقویت دولت عراق، توان نیروهای واگرا در عراق دچار ركود شد .
در مورد یمن نیز باید به این موضوع اشاره كرد كه در گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در این كشور در جهت تجزیه صورت گرفت، اما آنچه مشخص است این است كه تمایل مردم این كشور به سمت وحدت است بنابراین مهم‌ترین موضوع این است كه مردم تعارضات داخلی خود را كنار گذاشته و با تفكرات تجزیه‌طلبانه مقابله كنند و در مرحله بعد تمامیت ارضی این كشور در اولویت اصلی باشد و ملت یمن باید در برابر گرایش‌های تجزیه‌طلبانه بایستند.