نقد مشفقانه و ناصحانه در رسانه ملی

نقد مشفقانه و ناصحانه در رسانه ملی

دكتر علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در بخشی از آیین افتتاحیه بیست‌ودومین جشنواره تولیدات مراكز استان‌های صدا و سیما بیان كرد: ما در هفته امامت و ولایت قرار داریم. پیام این مناسبت «وحدت و اتحاد آحاد ملت ایران» و افزایش انسجام اجتماعی و همبستگی ملی است. چند روز دیگر آغاز هفته دولت است. شهیدان رجایی و باهنر دو الگو و خادم تراز جمهوری اسلامی بودند. با نكوداشت یاد آنان با هدف امیدآفرینی باید كارنامه و خدمات دولتمران و مسؤولان اجرایی را شبكه‌های استانی برجسته كنند. به خصوص فرصت گسترده‌ای را برای مسؤولان فراهم سازند تا درباره اقدامات سازنده و مفید در استان با مردم سخن بگویند.
وی ادامه داد: زمان‌شناسی رسانه‌ای به ما می‌گوید كه هفته دولت فرصت تبیین و قدرشناسی از خدمات دولتمردان است. این هفته جای نقد و انتقاد نیست. اگرچه نقد مشفقانه و ناصحانه همواره دستور كار رسانه باید باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 98 را سال «رونق تولید» نامگذاری فرموده‌اند. این فرصتی است تا كارآفرینان و مولدان كار و تولید به جامعه معرفی شوند. نمایش پرجاذبه‌ای از فضای كسب و كار و تولید را در رسانه شاهد باشیم. در عین حال حلقه اتصال كارآفرینان با مسؤولان برای برطرف كردن مشكلات باشیم. اسفند 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در برخی استان‌هاست. راهبرد صدا و سیما فراهم کردن مشاركت گسترده مردم پای صندوق‌های رای است. افزون بر این، كمك بایسته به نهادهای نظارتی و دستگاه‌های اجرایی و مسؤول برای برگزاری انتخاباتی پرشور كه موجب سربلندی ملت ایران در عرصه جهانی باشد را باید سرلوحه خود قرار دهند.
معاون امور استان‌ها با اشاره به وظایف شبكه‌های استانی گفت: شبكه‌های استانی وظیفه دارند پیام‌های مثبت و امیددهنده به جامعه بدهند. كاهش اختلافات و تنش‌ها، افزایش وحدت و اتحاد، برجسته سازی خدمات و اقدامات مسؤولان و كمك به همدلی و هم‌افزایی همه نهادها و نخبگان از سازوكارهای این صدور پیام مثبت به جامعه است. توسعه پایدار استان، نخستین اولویت شبكه‌های استانی است. صدا و سیمای مراكز باید با كمك مسؤولان ذی‌ربط نقش اصلی را در تدوین پیوست رسانه‌ای سند توسعه پایدار استان ایفا كنند و همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این مهم به خدمت بگیرند. شعار جشنواره بیست و دوم بر همین پایه است. رسانه‌های استانی باید توسعه مدار و پیشرفت محور باشد. مزیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگ كشور را ترسیم كنند و نشان دهند. پیشرفت‌های حیرت‌آور جوانان، دانشمندان و نخبگان كشور در عرصه علم و فناوری، فرهنگی و هنری، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را با زبان هنری برای مردم نشان دهد. اگرچه در سبد مصرف رسانه‌ای جامعه ایران «رادیووتلویزیون» از جایگاه خوبی برخوردار است. اما با حضور سایر رقیبان چون شبكه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی رقابت روز به روز دشوارتر می‌شود.
دارابی درباره اقبال مردم از شبكه‌های محلی تصریح كرد: در این میان اقبال و توجه مخاطبان به سمت‌وسوی شبكه‌های محلی و بومی رو به گسترش است و این مساله را نظرسنجی مركز تحقیقات سازمان صدا و سیما اثبات كرده است. باید برای موج جدید اقبال و گرایش مخاطبان جدید در شبكه‌های استانی برنامه‌ریزی كرد. صدا و سیما به طور اعم و صدا و سیمای مراكز به طور اخص در سال 97 كه مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود خوش‌درخشیدند.
وی افزود: جشنواره تولیدات مراكز برای استان میزبان دستاوردهای مبارك و فرخنده‌ای دارد. فرصت بی‌بدیلی برای معرفی بهتر استان، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن است. هفته فرهنگی- هنری در استان و برگزاری برنامه‌های هنری درشهر و شهرستان‌های استان موجبات شادی و نشاط مردم به خصوص كودكان و جوانان را فراهم می‌آورد. مشاهیر و مفاخر استانی بر صدر می‌نشینند و جوانان به سرمایه‌های اجتماعی استان خود می‌بالند. ظرفیت گردشگری و سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌كنند. هنرمندان و برنامه‌سازان و تهیه‌كنندگان در جشنواره در بازگشت از استان خود بهترین سفیران و مبلغان برای معرفی استان میزبان هستند. وحدت، همدلی انسجام اجتماعی در استان را افزایش می‌دهد. توجه معاونت امور استان‌ها به برگزاری جشنواره در مناطق محروم و مرزی و كمتر برخوردار خود گامی بزرگ برای تحقق عدالت رسانه‌ای و تمركز زدایی از پایتخت و مركز سیاسی كشور و توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای استان‌هاست.