حالا سرمان  در دنیای والیبال بالاست

بهنام محمودی: بچه‌های ایران می‌توانند هر كاری را انجام بدهند

حالا سرمان در دنیای والیبال بالاست

شكست ملی‌پوشان والیبال ایران مقابل روسیه در انتخابی المپیك. هرچند بچه‌های ایران هنوز یك شانس خوب دیگر برای رسیدن به المپیك دارند، اما به عقیده خیلی‌ها حالا كار كمی سخت است؛ چرا كه ایران فقط در صورتی می‌تواند راهی المپیك شود كه دی‌ماه و در مسابقات قهرمانی آسیا كه در چین برگزار می‌شود، بتواند عنوان قهرمانی را از آن خودش كند؛ در مسابقاتی كه چین به عنوان میزبان حاضر است و یكی دیگر از غول‌های آسیا یعنی استرالیا هم داعیه قهرمان شدن را دارد. با‌بهنام محمودی، بازیكن سابق تیم ملی تماس گرفتیم تا نظر كارشناسانه او را درباره این اتفاق و ماجراهای دیگر تیم ملی والیبال بدانیم.
نظر شما درباره نتایجی كه ملی‌پوشان در مسابقات انتخابی گرفتند چیست به‌خصوص بازی با روسیه؟
من از بازی با كوبا شروع می‌كنم؛ دیداری كه به نظرم چندان در آن خوب نبودیم. حریف دوم ما هم مكزیك بود كه خب حریف چندان قدری برای ملی‌پوشان نبود. به همین دلیل كولاكوویچ از بازیكنان ذخیره خودش استفاده كرد تا آنها هم در جریان این مسابقات قرار بگیرند.
در بازی با روسیه خیلی‌ها پیش‌بینی شكست می‌كردند. چرا این‌طور بود؟
این را فراموش نكنیم كه روسیه یكی از عنوان‌دار‌ترین تیم‌های حال حاضر در دنیای والیبال است. آنها بازیكنان خوبی دارند و همیشه یكی از مدعیان بوده‌اند. من نظرم این است بازی خوبی مقابل این تیم كردیم. شاید اگر ایران در این رقابت‌ها میزبان بود كار كمی فرق می‌كرد. با این حال ملی‌پوشان تلاش خودشان را كردند. غفور و سید و سعید خوب بودند. یك چیزی بگویم؛ كارشناسان همیشه پیش‌بینی می‌كنند. من همیشه گفته‌ام كار نشد ندارد. ما با روسیه و لهستان كه سرعت‌شان پایین و ارتفاع تیم‌شان بالاست راحت‌تر بازی می‌كنیم، اما با صربستان به مشكل می‌خوریم. روس‌ها یك شماره 7 داشتند كه عالی بود. سرعت دست و ضربه‌هایی كه می‌زد عالی بود. آنها جوانگرایی كرده‌اند و دارند نتیجه‌اش را هم می‌بینند.
این واقعا یكی از كارهای خوب روس‌هاست.
شك نكنید. جوان‌های ما هم باید یاد بگیرند. البته ما هم به جوان‌های‌مان یاد می‌دهیم، اما یك نكته را فراموش نكنید. بازیكنان با تجربه ما در دهه‌های مختلف به همین بسنده می‌كردند كه چند تا بازی كنند و بروند. این تجربه خوبی نیست.
نظر شما درباره مرحله دوم انتخابی المپیك چیست؛ هشت تیم از آسیا. چین میزبان است و استرالیا هم كه یكی از مدعیان است؟
ما باید جواز صعود را كسب كنیم. سطح ما بالاتر از آسیاست و با پتانسیلی كه من از بچه‌ها سراغ دارم امیدوارم به مشكل جدی‌ای بر نخورند. شما به عقب برگردید و سیاست‌های فدراسیون را مرور كنید. آنها قول داده بودند ما در المپیك 2020 روی سكو می‌رویم. من شخصا امیدوارم این اتفاق بیفتد.
در مسابقات قهرمانی آسیا از چه تركیبی باید استفاده كنیم؟
به‌‌عنوان كارشناس اعتقادم بر این است 50 - 40 درصد تركیب بازیكنان اصلی همراه 50،40 درصد بازیكنان جوان و نفراتی مانند شهرام محمودی و دیگران كه به هر دلیلی بیرون بوده‌اند باید استفاده شده تا اینها برای تورنمنت‌های آینده نیز مهیا شوند.
و این بار اگر به المپیك برویم شانس رفتن روی سكو را داریم؟
كار سخت است. شاید اگر برنامه‌های بلند‌مدت داشته باشیم این اتفاق برای المپیك 2024 یا 2028 بیفتد. اگر رئیس درستی انتخاب شود، مدیری كه برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و والیبالی هم باشد هر اتفاقی ممكن است.
بحثی كه این روزها مطرح است، بازگشت دوباره داورزنی به والیبال است. نظر شما در این باره چیست؟
داورزنی زحمات زیادی كشیده است. نظر شخصی من این است حضور ایشان در معاونت وزارت ورزش كمك بیشتری می‌تواند به والیبال بكند؛ چرا كه با حضور یك مدیر جوان بدون شك داورزنی هم حمایت خواهد كرد. ضمن این‌كه یك مدیر جوان می‌تواند از تجربه بقیه استفاده كند. مدیری كه والیبالی باشد، در بحث حامی مالی فعال باشد، بتواند تعامل بین خانوادده والیبال را فراهم كند و... .
این ویژگی‌ها را اما افشین داوری (سرپرست فعلی فدراسیون) ندارد.
ایشان عزیز من هستند و در فدراسیون‌های مختلفی هم سرپرست بوده‌اند. ایشان در اصل از خانواده دوومیدانی هستند و باید یواش یواش اتفاق‌های خوبی در والیبال بیفتد.
بحث دیگری كه وجود دارد شایعه حضور شما و آقای افشاردوست در والیبال است. این شایعه چقدر جدی است؟
من خودم هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ام، اما خب حضور یك مدیر جوان می‌تواند كمك كند. نمی‌گویم در والیبال اختلاف‌نظر نیست، اما همه اینها قابل حل است. همه چیز با تعامل و در آرامش حل می‌شود. ما از یك خانواده والیبالی هستیم و حرف یكدیگر را به‌خوبی می‌فهمیم. شك نكنید اگر روزی تصمیمی این‌چنینی بگیرم این‌طور نیست كه همه را كنار بگذارم. خانواده ما نیاز به آرامش و تعامل دارد.
تیم والیبال جوانان ایران هم توانست به صدر رتبه‌بندی جهان صعود كند. نظر شما در این‌باره چیست؟
تبریك می‌گویم. سال‌ها بود تیم‌های ایران بالاتر از بیستم نمی‌آمد، اما سرمان در جهان والیبال بالاست، البته حالا راه زیاد است و كار داریم. در بخش بانوان، والیبال ساحلی، تیم بزرگسالان و... افتخارات زیادی مانده كه باید كسب كنیم.