مرگ بر اثر مصرف جگر خام آلوده

مرگ بر اثر مصرف جگر خام آلوده


شاربن گوارشی یكی از بیماری‌های مشترك بین انسان و دام است كه توسط باكتری باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود. اگرچه فرم پوستی بیماری شاربن بسیار شایع‌تر از فرم گوارشی است، اما گاهی مصرف گوشت و اندام‌های گوشتی آلوده نیز ممكن است سبب ابتلای انسان شود. علائم فرد مبتلا عمدتا شامل اسهال، استفراغ و دل‌درد است كه امکان دارد با گلودرد یا اختلال در بلع غذا همراه شود. در صورت عدم درمان به موقع، مرگ بیمار محتمل است.
اوایل مرداد 98 گزارش تاسف باری مبنی بر فوت یك پسر نوجوان 16 ساله در شهرستان بردسكن واقع در استان خراسان رضوی به دلیل ابتلا به شاربن گوارشی بر اثر مصرف جگر خام منتشر شد كه این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی به‌ویژه در استان‌های سیل زده كشور محسوب شود. زیرا هاگ‌های باكتری باسیلوس آنتراسیس معمولا در اعماق خاك وجود دارند و سیلاب موجب انتقال و جابه‌جایی عامل باكتریایی این بیماری به سطح خاك شده كه گسترش آلودگی را در پی دارد. از سوی دیگر در فروردین امسال شاهد وقوع سیل در برخی استان‌های كشور بودیم بنابراین ضرورت رعایت اقدامات بهداشتی پیشگیرانه احساس می‌شود.
   نكته بسیار مهم آن است كه باید از كشتار خانگی حیوانات پرهیز شود و دامداران نیز شخصا اقدام به ذبح دام‌های خود نكنند. برای این كار بهتر است دام خود را به نزدیك‌ترین كشتارگاه منطقه منتقل كنند یا ذبح حیوانات در محل و تحت نظارت دامپزشكان انجام شود. گفتنی است پرهیز از مصرف گوشت و جگر نیم پخته یا اصطلاحا آبدار بسیار مهم است. همچنین دامداران باید در صورت مشاهده مرگ ناگهانی دام یا خروج خون از منافذ طبیعی لاشه دام تلف شده، حتما با دستكش و روپوش نسبت به دفن لاشه در یك گودال عمیق اقدام و روی آن را با آهك ضدعفونی کنند تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود.