برگ سبزی برای پایتخت

«چهارباغ» تهران با دستور رهبر انقلاب از تملک نیروهای مسلح خارج و به مردم واگذار شده است

برگ سبزی برای پایتخت

از بالای تپه‌های عباس‌آباد، جایی كه دیروز صبح با گچ یك دایره سفید رویش كشیده بودند و یك كلنگ مزین به دو پاپیون قرمز نیز وسطش كاشته‌بودند، تهران شكل دیگری است. در نقطه‌ای از این تپه‌ها كه علف‌های روییده در آن خشك و زرد شده اند به سمت غرب، روی مدرن تهران را می‌شود دید با چشم انداز برج میلاد، پل طبیعت، گنبد مینا و كلی برج شیشه‌ای دولتی و خصوصی. به سمت شرق اما تهران همان تهران خاكستری همیشگی است با دنیایی از خانه‌های تو در تو و جهانی متراكم و سبزی ناچیز. میان تهران مدرن و سنتی، بقایای همین تپه‌ها و باقیمانده اراضی عباس‌آباد حائل دو دنیاست، جایی كه قرار است پارك ملت دوم تهران شود، بوستانی با 42 هكتار وسعت كه شمال و جنوب مصلا را از طریق یك زیرگذر به چهار باغ ایرانی- اسلامی وصل می‌كند، باغ‌هایی به نام دانش، ایمان، آفرینش و بهشت.

ساعت 9 و 6 دقیقه صبح دیروز شهردار كلنگ افتتاح چهارباغ را به زمین زد و مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز نیز قول داد مرحله اول چهارباغ تهران را سال آینده همین موقع‌ها تحویل دهد و به این ترتیب برای اولین بار پای مردم پایتخت به این تكه از زمین‌های بلوكه شده تهران باز شود.
سیم‌های خاردار، توپ‌های ضدهوایی و نیروهای نظامی هنوز در بلندی‌های عباس‌آباد دیده می‌شود. این 42 هكتاری كه قراراست به شركت نوسازی عباس‌آباد ملحق شود و شهرداری در آن چهارباغ بسازد، سال‌هاست در تصرف نیروهای نظامی است. این دنباله یك ماجرای قدیمی در این اراضی است كه حكومت پهلوی آغازش كرد و مالكیت عباس‌آباد را به بانك كشاورزی داد و این بانك نیز كه آن زمان نامش فلاحت بود زمین‌ها را میان كاركنان خودش، بانك رهنی و سازمان برنامه تقسیم كرد و باقیمانده نیز كه بخش بزرگی از قسمت شمالی اراضی عباس‌آباد بود در سال 31 به ارتش رسید كه البته ارتش نیز این زمین‌ها را در قطعات 200 تا 900 متری خرد كرد و به افراد متعددی داد. همین شد كه وقتی رژیم پهلوی كنار رفت و انقلاب شد از بیش از600هكتار اراضی عباس‌آباد فقط 30هكتارش پارك بود و بقیه میان این و آن و این ارگان و آن دستگاه پخش بود بدون این كه رویای پهلوی‌ها برای تبدیل تهران به زیباترین و بهترین شهرخاورمیانه با تكیه بر اراضی عباس‌آباد محقق شود.
 با این كه رویای شهستان پهلوی نقش برآب شد، اما رویای تهرانی‌ها برای داشتن پارك ملت دوم بی‌شك محقق می‌شود. باغ بهشت 12‌هكتاری، باغ دانش شش هكتاری، باغ آفرینش ده هكتاری و باغ ایمان 14 هكتاری بر بلندای اراضی عباس‌آباد طراحی شده‌اند و وقتی افتتاح شوند و جان بگیرند یكی از ریه‌های تنفسی مهم تهران خواهند شد كه زمین‌های بلاتكلیف اطراف مصلای پایتخت را رنگ سبز خواهند زد.
 پشت پرده این ماجرا اما حكایت یك فرهنگ است كه پیروزحناچی شهردار تهران می‌گوید مقام معظم رهبری شروع‌كننده آن بوده‌اند. حناچی به جرات می‌گوید كه مهم‌ترین متحد شهرداری تهران برای عملی كردن سیاست تبدیل پهنه‌های گسترده به فضاهای عمومی یعنی تبدیل پادگان‌ها و كارخانه‌های قدیمی و زمین‌های تحت تملك برخی نهادها به فضاهای عمومی مثل بوستان و موزه همواره شخص رهبری بوده‌اند كه با دستور مستقیم، اراضی مهمی را از تملك دستگاه‌های مختلف خارج و به مردم واگذار كرده‌اند.
دیروز زیر تیغ تند آفتاب مردادی او بازهم همین را گفت و از 42 هكتاری كه قرار است (در منطقه 3 تهران و حدفاصل بزرگراه همت و رسالت) چهارباغ ایرانی اسلامی شود به عنوان هدیه رهبرانقلاب به مردم تهران در آستانه عید غدیر یاد كرد، هدیه‌ای كه حاصل تفكری است كه منافع مردم را بر منافع ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی ترجیح می‌دهد و سودآوری اقتصادی برای نهادها را پشت سر منافع عمومی و حق مردم برای دسترسی به فضاهای عمومی می‌چیند.