طرح ناسا برای انتقال سـنگ‌های مـــــــریخـــــی بـه زمیــن

طرح ناسا برای انتقال سـنگ‌های مـــــــریخـــــی بـه زمیــن

ناسا پس از ارسال كاوشگر «مریخ ۲۰۲۰» به سیاره سرخ، قصد دارد طی دو ماموریت دیگر، نمونه‌های جمع آوری شده از این سیاره را به زمین ارسال كند. به گزارش جام‌جم و به نقل از مهر، یكی از موفقیت‌های علمی ماموریت آپولو جمع‌آوری نمونه از سطح ماه و ارسال آن به زمین بود. حتی ۵۰ سال پس از انجام این ماموریت هنوز هم نمونه‌های موجود به اكتشافات علمی جالبی منجر می‌شود. در همین زمینه ناسا امیدوار است با ماموریت مارس ۲۰۲۰ خود این موفقیت را دوباره تكرار كند. این ماموریت سال آینده انجام می‌شود و قرار است نمونه‌هایی را از مریخ جمع‌آوری كند.
چالش اصلی این فرآیند چگونگی بازگرداندن نمونه‌ها به زمین است. اگر این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، این نخستین‌باری خواهد بود كه نمونه‌ای از یك سیاره دیگر جمع‌آوری می‌شود. توماس زوربوشن معاون بخش ماموریت‌های علمی ناسا در بیانیه‌ای می‌نویسد: امروز ما از تجارب آپولو استفاده می‌كنیم و خود را برای گامی مهم در جهت جمع‌آوری نمونه از یك سیاره دیگر و ارسال آن به زمین آماده می‌كنیم.
ناسا جزئیات طرح جمع آوری نمونه از مریخ را اعلام كرده است. این عملیات نزدیكی «دهانه جزرو» انجام می‌شود. كاوشگر مارس ۲۰۲۰ نیز در همین منطقه فرود می‌آید. این كاوشگر نمونه‌ها را جمع‌آوری و در محل تحلیل می‌كند. در مرحله بعد دو ماموریت دیگر انجام می‌شود تا این نمونه‌ها را به زمین برگردانند.
نخستین ماموریت برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین، ارسال موشكی به نامmars Ascent Vehicle همراه یك فضاپیما و كاوشگر ثانویه به مریخ است. در این مأموریت نمونه‌ها وارد مدار مریخ می‌شوند. در ماموریت دوم نمونه‌ها از مدار جمع‌آوری و به زمین ارسال می‌شود.
برای این مأموریت ناسا با سازمان‌های فضایی مختلف از جمله سازمان فضایی اروپا همكاری می‌كند. انجام این ماموریت به هدف وسیع‌تر ناسا برای ارسال فضانوردان به مریخ وابسته است. زوربوشن در این‌باره می‌گوید: ناسا و سازمان فضایی اروپا مشغول فعالیت روی طرح اولیه این ماموریت‌ها هستند تا نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین برگردانند. ارسال نمونه از یك سیاره دیگر به زمین رویدادی تاریخی خواهد بود.