فریاد از اعماق درد

اعتصاب زندانیان در بحرین وارد دومین هفته خود شد

فریاد از اعماق درد

رژیم آل‌خلیفه كه هر روز یك گام در خدمتگزاری به آمریكا و رژیم صهیونیستی جلوتر می‌رود، به همان میزان بر سركوب ملت مظلوم بحرین و به‌خصوص شیعیان این كشور نیز می‌افزاید. فشارهای اخیر نیروهای امنیتی بر فعالان سیاسی این كشور و به‌خصوص زندانیان سیاسی موجب شد تا صدها نفر از زندانیان دست به اعتصاب غذا بزنند. اعتصاب زندانیان هم‌اكنون از یك هفته فراتر رفته است و به‌رغم هشدار سازمان‌های حقوق بشری دولت آل‌خلیفه همچنان به خواسته‌های آنان بی‌توجه است.

بیش از 600 زندانی از یك هفته پیش در زندان‌های بحرین دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این اعتصاب ابتدا در محكومیت بازداشت و بی‌احترامی نسبت به زنان و نادیده گرفتن حقوق اولیه زندانیان بود، اما بعد ابعاد بیشتری پیدا كرد و برخی زندانیان خواستار ایجاد شرایطی برای احیای مراسم مذهبی شدند. با نزدیك شدن به ایام محرم این خواسته برای زندانیان شیعه پر‌رنگ‌تر می‌شود. به گزارش العالم، اداره زندان «جو» وابسته به رژیم آل‌خلیفه چند روز پیش زندانیان را به دلیل بزرگداشت عید غدیر مجازات كردند و با حبس انفرادی به مدت سه روز از خروج آنها به محوطه زندان نیز جلوگیری كردند.
هفته گذشته رژیم آل‌خلیفه دست به بازداشت تعداد جدیدی از فعالان سیاسی در این كشور زد. آنها در تدارك برپایی یك همه‌پرسی ضد‌رژیم و همزمان با انتخابات پارلمانی بودند. حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین، (یكم آذر) را زمان برگزاری انتخابات پارلمانی برای تعیین ۴۰ كرسی جدید برای مجلس سلفی پارلمان تعیین كرده است. اكثر گروه‌های مخالف حكومت بحرین به رهبری گروه الوفاق اعلام كرده‌اند این انتخابات را تحریم می‌كنند. از سوی دیگر، اعضای ائتلاف ۱۴ فوریه از مردم در شبكه‌های اجتماعی خواسته‌اند تا در یك همه‌پرسی مجازی در مورد مشروعیت رژیم بحرین شركت كنند. از سال 2011 كشور بحرین درگیر یك مبازره سیاسی مسالمت‌آمیز از سوی شهروندان شد كه بعدها به صورت بیرحمانه‌ای سركوب گردید. دولت آل‌خلیفه كه خود در مقابله با این موج اعتراضات ناتوان بود به دولت عربستان سعودی متوسل شد و عربستان نیز با اعزام نیروهای موسوم به سپر جزیره به جنگ مردم صلح جوی این كشور رفت.
اعتراض عفو بین‌الملل
روز دوشنبه گذشته سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در بحرین اعلام كرد كه بیش از ۴۵۰ زندانی در این كشور دست به اعتصاب غذا زده‌اند. به گفته این منبع، این زندانیان در دو زندان الحوض الجاف و جو در اعتراض به ضرب و شتم، فقدان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تخریب وسایل زندانیان دست به اعتصاب غذای جمعی زده‌اند. از سوی دیگر سازمان صلح برای دموكراسی و حقوق بشر نیز با انتشار توییتی تاكید كرد بیش از ۶۰۰ زندانی سیاسی برای توقف برخورد غیر‌انسانی با آنها در زندان دست به اعتصاب غذا زدند. پیشتر جمعیت الوفاق بحرین از وجود 5000 زندانی سیاسی در این كشور خبر داده بود. به گفته فعالان بحرینی، شمار زیادی از شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های مخالف، پزشكان، معلمان، دانش‌آموزان و كارمندان بخش عمومی در زندان‌های بحرین شكنجه شده‌اند.
به گزارش مجمع حقوق بشر بحرین، محمد فخراوی و عباس مال‌ا...، دو زندانی اندیشه، در روز چهارم اعتصاب غذا دچار عوارض جسمی شدند، اما مسؤولان زندان به حال این دو زندانی توجه نكردند و حتی آنها را برای درمان به مراكز درمانی منتقل نكردند. بعضی اطلاعات به دست آمده حاكی از آن است كه تعدادی از زندانیان اعتصاب‌كننده از دیدار با خانواده‌های خود و خرید مایحتاج بهداشتی و نظافتی محروم شده‌اند. منابع بحرینی هم فاش كردند مزدوران وابسته به وزارت كشور بحرین با یورش به زندان الحوض الجاف و ساختمان شماره 16 تلاش كردند زندانیان را مجبور كنند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.طی روزهای گذشته تعدادی از بحرینی‌ها در مقابل پارلمان اتحادیه اروپا در بروكسل به صورت نمادین تحصن كردند تا به این وسیله همبستگی خود را با زندانیان اعتصاب‌كننده در بحرین اعلام كنند. برخی از زنان فعال اجتماعی در بیروت نیز با شركت در پویشی اعمال فشار بر نظام سركوبگر آل‌خلیفه را خواستار شدند تا به مشكلات زندانیان سیاسی رسیدگی و آنها را برطرف كند.
تضییع حقوق شیعیان
رژیم آل‌خلیفه در بحرین از زمان حاكمیت خود به دنبال از بین بردن هویت مذهبی شیعیان به‌روش‌های مختلف بوده است. جعل و تحریف تاریخ اسلام در بحرین، دستكاری در كتیبه‌ها و نوشته‌های باستان‌شناسی كه حاكی از هویت شیعه در قدیمی‌ترین مساجد این كشور بوده، تخریب تعدادی از مساجد، مقابر و زیارتگاه‌ها، تبعیض در ایجاد و تاسیس مساجد ازجمله این فعالیت‌های ضد شیعی بوده است. دولت آل‌خلیفه در سال 2011 بیش از 38 مسجد شیعه را به وسیله نیروهای امنیتی و تحت حمایت نیروهای سپر جزیره عربستان ویران كرد. علاوه بر این هشت مراسم عزاداری مورد حمله و تجاوز قرار گرفت و دو آرامگاه نیز در همان دوره در معرض تخریب و ویرانی واقع شد. دولت بحرین تاكنون تعدادی از روحانیون شیعه را بازداشت یا از كشور تبعید كرده است. یكی از برجسته‌ترین چهره‌های این روحانیون شیخ عیسی قاسم، روحانی مبارز بحرینی است كه هم‌اكنون در ایران به‌سر می‌برد.
پشت گرمی به آمریكا
رژیم آل‌خلیفه با سیاست‌های خود طی دو دهه گذشته، بیش از پیش خود را در باتلاق تنفر عمومی در عرصه داخلی غرق كرده و به همین علت مجبور شده است خود را بیش از پیش به طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وابسته كند. منامه در همین راستا علاوه بر موافقت با حضور ناوگان پنجم دریایی آمریكا، بدون قید و شرط حضور نظامیان سعودی برای سركوب اعتراضات مردمی در خاك خود را پذیرفته است.
رژیم آل‌خلیفه همچنین برای بقای خود ناچار شد خود را به مقامات صهیونیستی نزدیك گرداند. به همین دلیل منامه میزبان برگزاری نشست صلح اقتصادی در راستای اجرای طرح موسوم به معامله قرن بود. چند روز پیش نیز یسرائیل كاتص، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی خطاب به خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین، عید قربان را به وی تبریك گفت. با این همه تحلیلگران بر این باورند كه تا رژیم آل‌خلیفه اقدامی در مسیر اصلاح سیاست‌های كنونی در پیش نگیرد، آینده روشنی را در افق سیاسی این كشور پیش‌روی خود نخواهد داشت. امتیازدهی‌های خارجی دولت بحرین نیز نه‌تنها نمی‌تواند این كشور را از موج خشم عمومی مردم نجات دهد، بلكه سراشیب سقوط آل‌خلیفه را تندتر خواهد كرد.