آمریكا و دانمارك آمریكا و اعراب

آمریكا و دانمارك آمریكا و اعراب


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریكا به تازگی پیشنهاد معامله جزیره گرینلند و خرید آن از دولت دانمارك را طرح كرد. در واكنش به این پیشنهاد، موجی از انتقادات تند و گاهی توأم با تمسخر از سوی مقامات و مردم دانمارك مطرح گردید و درنهایت سفر ترامپ كه قرار بود در ابتدای ماه سپتامبر به كپنهاگ انجام شود، لغو شد. این رویدادها و واكنش‌های تند و گزنده نشان می‌دهد اندیشه رئیس‌جمهور آمریكا سطحی و توأم با ساده‌انگاری بوده و وی به دلیل آن‌كه بیشتر عمرش را به خرید و فروش مشغول بوده، نمی‌تواند به چیزی فراتر از تجارت فكر كند.
آنچه ترامپ به آن می‌اندیشد و درك می‌كند تنها معامله و تجارت است و این مساله بر سیاست‌ها و روابطش با دیگر كشورها حاكم است. او گمان می‌كند همه چیز با پول قابل خرید بوده و همه چیز را می‌توان معامله كرد و برخی سرمایه‌داران عرب (به‌ویژه مقامات كشورهای عرب خلیج فارس) نیز همچون او فكر می‌كنند.
جزیره گرینلند با مساحت حدود دو میلیون كیلومتر‌مربع كه بیشتر سطح آن پوشیده از یخ بوده و تنها ۶۰ هزار نفر در آن زندگی می‌كنند، حكومتی نیمه مستقل دارد و تحت حاكمیت دانمارك اداره می‌شود. این سرزمین از ثروت‌های فراوانی برخوردار بوده و ذخایر نفت، گاز، آهن، سرب، اورانیوم و... را در خود جای داده است و به همین دلیل ترامپ قصد داشت در سفری كه به دانمارك دارد بخت خود را بیازماید. او تصور می‌كرد همان‌گونه كه در سفرهایش به برخی كشورهای عربی با دستان پر باز‌می‌گردد از این سفر نیز مقصودش حاصل خواهد شد، اما چنین نشد و برنامه وی ناكام ماند.
آمریكا در خرید مناطق گوناگون و انضمام آن به خاك كشورش سابقه‌ای طولانی دارد. ایالات متحده منطقه آلاسكا را از روسیه و كالیفرنیا را از دولت مكزیك و ایالت لوئیزیانا را از فرانسه خریداری كرد؛ اكنون نیز قصد دارد جزیره گرینلند را از دانمارك خریداری كند. اما آمریكای امروز تغییر كرده و شرایط جهان نیز دچار دگرگونی شده و آنچه پیش از صد سال گذشته قابل انجام بود اكنون در قرن بیست و یكم امكان انجامش وجود ندارد.
ترامپ كه جولان اشغالی و قدس شریف را به عنوان هدیه به دولت صهیونیستی بخشید حال چرا جزیره گرینلند را با پول و معامله‌های تجاری معاوضه نكند؟ شاید او گمان می‌كرد همان گونه كه برخی از همپیمانان عربش از قدس و جولان گذشتند و از تصمیم او استقبال نمودند، دانمارك نیز چنین خواهد كرد. اما دانمارك كشوری است كه ثابت كرده تسلیم فشارها نمی‌شود و هرگز حاضر نخواهد شد این معامله ترامپ را پذیرا گردد. به همین دلیل نخست وزیر این كشور بلافاصله واكنش نشان داد و این پیشنهاد را سخیف توصیف و تصریح كرد جزیره گرینلند به ملت دانمارك تعلق دارد و قابل معامله نیست.
سخنگوی امور خارجی حزب مردم دانمارك نیز این پیشنهاد را محكوم كرد و اظهار كرد: اگر ترامپ می‌خواهد گرینلند را بخرد گویا عقلش را از دست داده! این فكر كه دانمارك ۶۰ هزار نفر از مردم خود را معامله خواهد كرد، فكری سخیف و بی‌ارزش است.
آری این منطق دولت دانمارك است. اما در مقابل برخی هم‌پیمانان ترامپ در كشورهای عربی به عقلانیت او اعتمادی كامل داشته و برایش فرش قرمز پهن كرده و صدها میلیارد دلار از درآمد و دارایی‌شان را در اختیار وی قرار می‌دهند. آنها به دامادش اطمینان می‌دهند با طرح معامله قرن كه در خدمت توسعه اسرائیل است، موافق بوده و از آن حمایت می‌كنند!
هرگز دولت دانمارك از این كه سفر ترامپ به این كشور لغو شده احساس تاسف نمی‌كند. مردم دانمارك نیز می‌دانند وطن قابل معامله نیست‌. به همین دلیل است كه می‌گوییم قدس به مردم فلسطین و جولان به مردم سوریه تعلق دارد و معامله قرن به فرجام نخواهد رسید. برخورد دولت دانمارك می‌تواند درس عبرتی برای حاكمان كشورهای عرب باشد.
منبع: رای الیوم