اختلافات، اردوغان را به مسكو كشاند

اختلافات، اردوغان را به مسكو كشاند

با هدف قرار گرفتن یك كاروان نظامی تركیه در خاك سوریه، اختلافات بین مسكو و آنكارا بالا گرفت به‌طوری كه رجب طیب اردوغان را مجبور كرد سفری به مسكو داشته باشد. مساله ایجاد یك منطقه امن در سوریه مناقشات تازه‌ای را از یك‌سو بین سوریه و تركیه و از طرف دیگر بین تركیه و روسیه برانگیخته است.
به گزارش ایسنا، دفتر ریاست جمهوری تركیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این كشور قصد دارد سه‌شنبه به مدت یك روز به مسكو سفر كرده و با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. ریاست‌جمهوری تركیه به جزئیات این سفر اشاره‌ای نكرد، اما دیمیتری پسكوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه با تایید این خبر گفت پوتین ۲۷ آگوست در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوافضای روسیه (ماكس) با همتای تركیه‌ای خود دیدار خواهد كرد. اردوغان روز جمعه نیز تلفنی با پوتین گفت‌وگو كرد. وی در این گفت‌وگو بر وقوع یك بحران انسانی بزرگ در ادلب در نتیجه آنچه آن را «نقض آتش‌بس و حملات ارتش سوریه» خواند، تاكید كرد. با موفقیت‌های جدید نیروهای سوریه در پاكسازی مناطق در حماه و ادلب و تصرف كامل خان شیخون تركیه بیم آن دارد كه با موج تازه‌ای از آوارگان جنگی مواجه شود. تركیه همچنین به دنبال ایجاد یك منطقه امن با همكاری آمریكا در خاك سوریه است كه با مخالفت شدید دولت‌های سوریه و روسیه مواجه شده است.
اخیرا ابراهیم برو، عضو كمیته روابط خارجه شورای میهنی كردهای سوریه (ENKS) در سخنانی به توضیح ابعاد و كاركردهای منطقه امن پرداخت و گفت: طرف آمریكایی به ما اعلام كرد منطقه امنی كه درباره آن صحبت می‌شود یك منطقه امنیتی و نظامی خواهد بود. عمق این منطقه بین پنج تا ۱۴ كیلومتر است، به این معنا كه در جاهایی با پنج كیلومتر شروع و در مناطقی دیگر به ۱۴ كیلومتر می‌رسد. به گفته این مقام كرد، این منطقه در سه مرحله ایجاد خواهد شد؛ مرحله اول ایجاد منطقه امن میان تل أبیض و رأس‌العین. مرحله دوم توسعه این منطقه به سمت رأس‌العین و مرحله سوم از غرب تل‌أبیض به سمت عین‌العرب. همچنین توافق شده است كه سلاح‌های سنگین به مسافت ۲۰ كیلومتر خارج شود و هیچ نیرویی از یگان‌های مدافع خلق كرد و نیروهای سوریه دموكراتیك در منطقه مذكور حضور نداشته باشند. همچنین گشت‌های مشترك آمریكا و تركیه در این منطقه حضور خواهند داشت و مراكزی برای آنها ایجاد می‌شود و تركیه نیز بخشی از نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی در آسمان منطقه امن خواهد بود. به گفته این مقام ترك منطقه مذكور حاصل توافق تركیه و آمریكا به تنهایی نیست، بلكه یگان‌های مدافع خلق كرد و حزب اتحادیه دموكرات نیز این شروط را پذیرفته‌اند. در مقابل وزارت خارجه سوریه مخالفت قاطعانه خود را با توافق اعلام شده از سوی آمریكا و تركیه پیرامون ایجاد منطقه به اصطلاح «امن» در شمال سوریه اعلام كرده است. روز گذشته نیز بثینه شعبان، مشاور رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبكه تلویزیونی المیادین اعلام كرد تركیه در سال‌های اخیر حمایت‌هایش از تروریست‌ها را ثابت كرده است. وی درباره ایجاد مراكز ایست بازرسی از سوی تركیه نیز گفت: این مراكز در منطقه مورك تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد و ارتش این مراكز و تروریست‌ها را از میان برخواهد داشت.