مقاومت؛ اندیشه‌ای برای تمام فصول

گزارش جام‌جم از تحولات اخیر محور مقاومت

مقاومت؛ اندیشه‌ای برای تمام فصول

 اندیشه مقاومت این روزها بیش از هر زمان دیگری کارایی خود را نشان داده و مشخص کرده است که این اندیشه صرفا محدود به بحث فلسطین و رژیم صهیونیستی نیست و در هر موضوعی از موضوعات روابط بین‌الملل که این اندیشه در پیش گرفته شود نتیجه‌ای خوشایند را در پی خواهد داشت؛ نتیجه‌ای که به دست آمدن آن ممکن است با سختی‌هایی همراه باشد.
هفته گذشته، همزمان با ایام سوگواری شهادت اباعبدا... الحسین(ع) - اسوه مقاومت و ایستادگی ـ یکی از مقاطعی بود که اندیشه مقاومت به روشنی کارایی خود را به رخ جهانیان کشید و در شرایطی که صهیونیست‌ها در حال سناریوسازی‌های ضد ایرانی در آستانه انتخابات این رژیم بوده و آمریکایی‌ها گرفتار رتق و فتق اختلافات داخلی بودند جبهه مقاومت، متحدتر از همیشه در مقابل توطئه‌های منطقه‌ای اتمام حجت کرد.
 حسین زمان را تنها نمی‌گذاریم
سخنان عاشورایی دبیر کل حزب‌ا... لبنان را می‌توان نقطه عطف این تحولات دانست. سیدحسن نصرا... در سخنرانی شب عاشورا تأکید کرد فرمانده خیمه‌گاه مقاومت، رهبر انقلاب اسلامی و مرکز آن ایران است. در برابر آمریکا و اسرائیل به امام خامنه‌ای می‌گوییم که ای فرزند حسین(ع) ما تو را تنها نمی‌گذاریم.
نصرا... همچنین در روز عاشورا گفت: آیت‌ا... خامنه‌ای، حسین زمان، رهبر محور مقاومت و رهبر ما است و ایران در قلب این محور و پایه اصلی و حامی بزرگ آن است. ما در پاسخ به تمام کسانی که بر خروج ما از محور مقاومت حساب باز کرده‌اند شعار هیهات منا الذله امام حسین(ع) را سرمی‌دهیم. ما در محور مقاومت تنها شاهد پیروزی‌ها بوده‌ایم و این محور تنها امید ملت‌های ستمدیده است.
دبیر کل حزب‌ا... در این سخنانش بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که جنگ با ایران به معنی جنگ با محور مقاومت است و در صورت بروز چنین جنگی، کل محور مقاومت در نقاط مختلف منطقه، منافع کشور یا کشورهای مهاجم را مورد هدف قرار می‌دهد.
 قدرت‌نمایی حزب‌ا...
این صحبت‌های نصرا... اشاره‌ای است به پراکندگی محور مقاومت در کشورهای مختلف از جمله لبنان، سوریه، فلسطین، یمن، عراق و .... بویژه اینکه در روزهای گذشته بار دیگر شاهد قدرت‌نمایی حزب‌ا... در مقابل رژیم صهیونیستی بودیم و این گروه مقاومت که چند روز قبل با حمله موشکی به یک خودروی زرهی رژیم صهیونیستی، انتقام حمله پهپادی این رژیم به جنوب بیروت را گرفته بود این بار یک پهپاد رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد و سرنگون کرد. گرچه رژیم صهیونیستی با طرح مطالبی از‌جمله این‌که پهپاد سرنگون شده، یک پهپاد کوچک و در حال انجام ماموریت‌های معمول در جنوب لبنان بوده، سعی داشت عملیات حزب‌ا... را بی‌اهمیت جلوه دهد، اما چنین تلاش‌هایی نمی‌تواند هراس صهیونیستی از توانمندی‌های موشکی ‌محورمقاومت را مخفی کند؛ توانمندی‌هایی که همگی به نقش ایران در ارتقای آن اذعان دارند.
 حضور خبرساز مقتدی‌صدر
همزمان با این اتفاقات، حضور مقتدی‌صدر، رهبر جریان پرنفوذ صدر عراق در مراسم شام‌غریبان در حسینیه امام خمینی(ره)، حاکی از همگرایی بیش از گذشته اعضای محور مقاومت بود.  عراق در سال‌های گذشته به یکی از کشورهای فعال عضو محورمقاومت تبدیل شده و با پیاده کردن اندیشه‌های مقاومت توانسته طومار داعش را در این کشور ببندد. با این حال مقتدی‌صدر که از گذشته روابط زیادی با جمهوری اسلامی ایران داشته و همواره در حال رفت‌وآمد بین قم و نجف است در سال‌های گذشته در برخی موارد اختلاف‌نظرهایی با ایران پیدا کرد که همین مساله باعث ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی و کشورهایی چون آمریکا و عربستان شده بود اما حضور مقتدی صدر در کنار رهبر معظم انقلاب و سردارانی چون قاسم سلیمانی و حسین سلامی نشان داد که با وجود برخی اختلاف‌نظر‌ها، اعضای محور مقاومت همچنان در کنار هم در مقابل سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. به‌ویژه این‌که سفر صدر به تهران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب پس از دو دیدار مشابه دو هیات دیگر مقاومت با رهبر معظم انقلاب صورت گرفت؛ یکی دیدار هیات حماس و دیگری دیدار هیات انصارا... یمن و این می‌تواند نمادی از همگرایی اعضای محور مقاومت با کانون اصلی این محور یعنی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای باشد.
 مقاومت هسته‌ای
اندیشه مقاومت در سال‌های اخیر نشان داده که صرفا محدود به موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی نبوده و در سایر مسائل نیز راهگشاست که یکی از آنها ماجرای مذاکرات هسته‌ای است. ایران پس از خروج آمریکا از برجام، یک‌سال صبر کرد و در مقابل وعده و وعیدها و بی‌عملی اروپا انعطاف نشان داد، اما این صبر هیچ فایده‌ و خروجی نداشت و د رنهایت منجر به این شد که ایران با وجود تهدیدات فراوان از سوی طرف مقابل، اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کند. پس از این اقدام بود که اروپایی‌ها تکاپوی بیشتری از خود نشان دادند و فرانسوی‌ها نیز طرح‌هایی را به‌صورت موازی به ایران پیشنهاد کردند و پس از چند بار رد شدن این طرح‌ها از سوی ایران، اکنون رئیس‌جمهور فرانسه در حال رایزنی با آمریکا برای کاهش برخی تحریم‌های ایران است؛ موضوعی که به گزارش بلومبرگ یکی از دلایل برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا بوده است، زیرا با وجود تمایل ترامپ به کاهش تحریم‌های ایران به‌منظور زمینه‌سازی برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، جان بولتون با این موضوع مخالف بوده است.
البته واضح است که تلاش‌ها برای برگزاری چنین مذاکراتی از یک‌سو برای استفاده‌های انتخاباتی ترامپ در آمریکا و از دیگر سو برای به شکست کشاندن اندیشه مقاومت است که قطعا محقق نخواهد شد و رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم ها باقی بماند، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.