پیشرفت موزه در جذب مخاطب

پیشرفت موزه در جذب مخاطب

 با توجه به این‌که هشت سال از عمر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گذرد اما درصد پیشرفت ما در جذب مخاطب و شناسایی آن در بین مردم قابل قبول بوده است.
همه کشورها موزه جنگ و دفاعی در کنار موزه‌های سنتی و تاریخی دارند.کشورهایی که حتی در 200سال گذشته جنگ هم نداشتند، موزه‌هایی تحت‌عنوان موزه نظامی نیز ایجاد کرده‌اند.
وقتی همه تالارهای موزه را با دقت نگاه کنید حتی فردی که در دفاع مقدس شرکت نداشته، طی سه  ساعت کلیاتی را از آن دوران درک می‌کند، از این طریق می‌توان موفقیت موزه را ارزیابی کرد. در واقع موزه یعنی تاریخ و اشخاص را به زمان گذشته ببرد و بر مبنای حسی که بازدیدکنندگان درک می‌کنند موفقیت موزه اندازه‌گیری شود.
بازدیدکنندگان باید به ترتیب به حس، عقلانیت و نتیجه‌گیری برسند تا پس از آن بتوانند برای دیگران تشریح کنند و این نهایت انتظار ما از دوستان موزه است.
با توجه به این‌که هشت سال از عمر موزه می‌گذرد اما درصد پیشرفت ما در جذب مخاطب و شناسایی آن بین مردم قابل‌قبول بوده است.
با بازخوردها می‌فهمیم که چقدر توانستیم موفق عمل کنیم.
فکر می‌کنم انتظار زیادی نیست که همه کسانی که در جنگ حضور داشتند، یک بار از موزه بازدید کنند و با ذهن خودشان مطابقت دهند، البته باید برنامه داشته باشیم و زمینه را فراهم کنیم تا آنها نظرات خودشان را ارائه دهند.
با توجه به دوران دفاع مقدس باید موزه از لحاظ فیزیکی حداقل به وسعت سه برابری و از نظر وسعت کاری به حجم پنج برابری برسد تا بازدیدکننده ده برابری داشته باشد که برای این کار باید موزه ترویج پیدا کند.
نمی‌توان در سال تعدادی زیادی فیلم بلند در حوزه دفاع مقدس تولید کرد اما می‌توان هزار فیلم صد ثانیه‌ای در سال تولید کرد و همچنین اجرای 50 تئاتر در سال در موزه انجام شود. باید آن دسته از جوانانی که در دوران دفاع مقدس نبودند و الان هم این موضوعات را پیگیری نمی‌کنند، از طرق مختلف دعوت شوند تا از موزه بازدید کنند هر چند که نگاه انتقادی داشته باشند.