موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موفق و پرتلاش

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موفق و پرتلاش

 موزه مکان یاد آوری است تا موضوعات و مسائلی که سرفصل موزه قرار دارد را به بازدیدکنندگان ارائه دهد.
  موزه‌های شبیه به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را موزه یادمانی قلمداد می‌کنیم. این موزه دفاع مقدس را از ابعاد مختلف مورد توجه و میراث ملموس و غیر ملموس را مورد حفاظت قرار داده و به شکلی که به طور آزادانه مردم از آن  بازدید کنند، معرفی می‌کند.
برخی موزه‌ها مانند موزه خرمشهر و موزه تهران که اسناد و مدارک را جمع آوری می‌کند یا انجمن‌های مربوط مانند انجمن قربانیان شیمیایی جنگ و...، هرکدام وظیفه حفاظت و معرفی میراث ملموس و غیرملموس دفاع مقدس را بر عهده دارند. وظیفه اصلی موزه هاست که این وظایف را به خوبی انجام دهند.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های جدید بسیار موفق و پرتلاش بوده است. اما تاثیر گذاری آن را باید در جریان روند انتقال فرهنگ به نسل جوان و کودک مشاهده کرد.
 بر اساس همین معیار‌ها موزه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا میزان بازدید کننده واقعی و دنبال کننده در فضای مجازی آنها مشخص شود. اگر فارغ از بازدیدکننده و مخاطب ارزیابی کنیم، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موفقیت قابل قبولی کسب کرده است.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از فناوری برای ارائه دوران دفاع مقدس به درستی استفاده کرده است.  موزه در یک سال گذشته با تغییر رفتار و برنامه بسیار موفق تر از سال‌های قبل ماموریت خود را انجام داده و سال خوبی را پشت سر گذاشته است.
از لحاظ مفهومی، کسانی که نسبت به موزه بیگانه بودند، شناخت پیدا کردند، حتی بخش‌های مدیریتی و  تاثیر گذار دولتی و عمومی که از مفهوم موضوع غافل بودند امروز به موزه توجه دارند.
 امروز شهرداری‌ها به حافظه تاریخی شهر توجه می‌کنند و سعی دارند آن را به شکل موزه در معرض دید شهروندان قرار دهند. پخش خصوصی هم در کشور روند خوبی را سپری کرده، امروزه بیش از ۶۰۰موزه در کشور فعالیت می‌کند، در مقایسه با قبل از انقلاب که حدود ۴۰ روز در کشور فعالیت می‌کرد، تفاوت شگرف و چشمگیری اتفاق افتاده است.
 تغییرات در موزه‌ها از لحاظ کمی آغاز می‌شود در مرحله بعد کیفیت خود را ارتقا می‌دهند. خوشبختانه توجه موزه‌ها به بحث عملکردشان بیشتر شده است. موزه‌های خصوصی با فعالیت‌های خاص در ارتباط با موضوع خود شروع به کار کردند و از سوی دیگر موزه‌های دولتی به وظایف خودشان بیشتر آگاه بودند اما در نهایت وضعیت موزه‌ها در شرایط فعلی به جایگاه فرهنگ در کل کشور بر می‌گردد.
میزان توجه دولت و بخش مجری کشور به موضوع فرهنگ باید ارزیابی شود و همچنین باید میزان بازتاب این توجه به بالاترین نهاد فرهنگی که موزه است،  مشاهده شود.
موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بستر مادی خوبی دارد و باید پشتیبان دیگر موزه‌ها و ظرفیتی  برای شهر  تهران باشد. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید روندی را که در سال گذشته در تغییر رفتارها و برنامه‌ها داشته، در آینده نیز این راه را ادامه دهد.