این موزه، مهم‌ترین رکن گردشگردی ایران است

این موزه، مهم‌ترین رکن گردشگردی ایران است

 هنر گویاترین زبان برای انتقال مفاهیم انسانی و اجتماعی است، طبیعتا موزه هم سرآمد این آثار است و همیشه موزه‌ها این نقش را در کشورهای مختلف و آن‌هایی که به نوعی دچار جنگ و مقاومت بودند برای انتقال مفاهیم به نسل‌های بعدی ایفا کرده‌اند.
در موزه مسکو یا آن‌هایی که در جنگ جهانی اول و دوم بودند و یا موضوع هیروشیما که مورد حمله آمریکا قرار داشت این آثار به قدری گویا و هنرمندانه چینش شده‌اند که هر انسانی که وارد این موزه‌ها می‌شوند صرف نظر از این که چه کسی متجاوز است و چه کسی مورد تجاوز قرار گرفته در آن فضای هنری بی‌اختیار پیام را دریافت می‌کند و به یک نوع همراه با آن نظام و گردانندگان آن موزه می‌شود. این حس در موزه مسکو علی‌رغم گستردگی کاملا وجود دارد.
با این زبان و چینش هنرمندانه در آثار هنری مطالب فراتر از کتاب و سایر آثار به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. در این رابطه بعد از 40 سال موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که بنده از قبل هم در جریان ایجاد و راه‌اندازی آن بودم، یک نیاز اساسی نسل امروز برای آشنایی با مقاومت‌هایی است که طی 8 سال جنگ تحمیلی به تحقق پیوست. گرچه فرآیند انقلاب اسلامی خیلی خوب می‌تواند به عنوان گنجینه‌ای گویا در ابعاد بین‌المللی، منعکس کننده مفاهیم گذشته به نسل آینده باشد.
نظام ما یک نظام ایدئولوژیک است و می‌تواند الگو باشد و مبانی آن انسانی، فراملی و مذهبی است طبیعتا در یک جایی این پیام باید به گونه‌ای به مخاطبین خارجی انتقال داده شود که این موزه مکان مناسبی برای این مهم است. به نظر می‌رسد در این زمینه نقطه ضعفی وجود دارد و آن هم عدم اطلاع رسانی است که مشکلی جدی است و با این کار بزرگی که انجام شده طبیعتا متناسب با مخاطبین طراحی نشده است.
در سفری که به فرانسه داشتم مشخص است که مهم‌ترین، موثرترین،‌گویاترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های گردشگری برای گردشگران خارجی نمادهای انقلابی انقلاب فرانسه بوده است، یعنی به گونه‌ای اطلاع‌رسانی و کار شده و این چینش هنرمندانه عرضه شده که 80 میلیون توریست خارجی که سالیانه از فرانسه بازدید می‌کنند، اولین هدف‌شان همین موزه‌های انقلاب فرانسه است و لذا به نظرم این ظرفیت را برای  خود موزه می‌توان ایجاد کرد که هم بخش مخاطبین داخلی و نسل‌های امروز با برنامه‌ریزی‌ای که در مدارس انجام می‌شود از آن بازدید کنند‌ و هم پیام را به مخاطبان خارجی و گردشگران منتقل کنیم.