خجالت بکش پیرمرد!

با وجود استقبال نه‌چندان خوب از فیلم جدید سیلوستر استالونه او به دنبال ساخت ادامه رامبو است

خجالت بکش پیرمرد!

ظاهرا گذشت زمان و نشستن گرد پیری بر چهره سیلوستر استالونه هم نتوانسته او را مجاب كند كه دوران او دیگر گذشته و باید راه را برای جوانان هموار كند! در حالی كه هفته قبل، تازه‌ترین قسمت مجموعه اكشن و ماجراجویانه «رامبو» راهی پرده سینماهای جهان شد، این بازیگر از ادامه ماجراجویی‌های راكی و رامبو می‌گوید و حتی قصد دارد نسخه احیا شده «تانگو و كش» را هم تولید كند! این اتفاقات در شرایطی می‌افتد كه تماشاگران سینما استقبال چندانی از رامبوی تازه نكرده‌اند، سن بازیگر به 73سال رسیده و خالق اصلی مجموعه فیلم رامبو هم علیه قسمت تازه و حتی قسمت‌های قبلی آن است. اما با توجه به عملكرد استالونه، می‌توان به این نتیجه ساده رسید كه گوش او بدهكار حرف‌ها و اظهارنظرها نیست و می‌خواهد راه و مسیر مورد نظر خودش را برود. آیا راهی كه او طی می‌كند، به نقطه پایان مثبتی می‌رسد و باعث رضایت خاطرش می‌شود؟

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، دیوید مورل، خالق اصلی رامبوها كه شخصیت سرباز عصبانی جنگ ویتنام را در سال 1980 خلق و به تماشاگران معرفی كرد، صدایش را به معترضان قسمت تازه قرض داده و با انتقادهای آنان همراه شده است. صحبت‌های مورل بعد از آن منتشر شد كه بیشتر منتقدان سینمایی در نقدهای خود، «رامبو: آخرین خون» را كاری سطحی، بی‌ارزش و كم‌اهمیت ارزیابی و معرفی كردند. مورل گفته است: «این فیلم یك درهم ریختگی كامل است. با تمام نقدها و نظراتی كه درباره این فیلم توسط منتقدان ارائه شده، موافقم. نظراتشان كاملا درست و منطقی است. كاملا متاسفم كه نام من به این فیلم گره خورده و اعلام می‌كنم هیچ نقشی در تولید و ساخت آن نداشته ام. من فقط خالق شخصیتی هستم كه در این فیلم، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.»
احساس سرافکندگی
مورل كه در گفت‌وگو با نشریه نیوزویك این حرف‌ها را زده، چنین ادامه می‌دهد: «وقتی فیلم تمام شد و از سالن سینما بیرون آمدم، احساس خجالت و سرافكندگی می‌كردم. فیلم به‌شدت خالی بود و هیچ احساسی در آن وجود و جریان نداشت. نمی‌دانم خود سازندگان فیلم هنگام تولید آن، چه حال و روزی داشته‌اند كه چنین فیلمی ساخته‌اند! كارگردانی‌اش احمقانه است و صحنه‌آرایی و داستانش سطح پایین! به‌راحتی می‌شد نام رامبو را به هر چیز دیگری تغییر داد و در كلیت امر، تفاوتی ایجاد نمی‌كرد. تماشاگران سینما با پس‌زمینه شخصیت رامبو آشنا هستند و كسانی كه زیر 40 سال دارند، مطمئنا زمان تماشای فیلم از خودشان می‌پرسند چه اتفاقاتی دارد روی پرده سینما رخ می‌دهد. امیدوارم قسمت دیگری از این مجموعه فیلم در دست تولید قرار نگیرد.»
پایان رجزخوانی‌ها
استالونه كه حاضر نیست دست از سر رامبو و راكی بردارد، سال قبل دوباره شخصیت راكی مشت زن را در «كرید 2» به نمایش گذاشت. البته اینجا او دیگر همه كاره داستان نبود و یك شخصیت جوان، ماجراها را جلو می‌برد. راكی سن و سال دار، اینجا به صورت مربی ورزشی شخصیت محوری داستان فیلم درآمده بود. به این ترتیب، اكشن كاری‌های غیرواقعی و خیالی او هم به حداقل خود رسیده بود. اینجا تماشاچی دیگر شاهد رجزخوانی‌های یك مشت زن قوی هیكل و پرقدرت نبود كه حریفی از یك كشور «دشمن» را به مبارزه می‌طلبید، اما گویا در رابطه با شخصیت رامبو، این موضوع صدق نمی‌كند و استالونه همچنان می‌خواهد او را تفنگ به دست به جنگ با تعداد زیادی آدم پرقدرت و بزن بهادر بفرستد.
استالونه زمان نمایش عمومی كرید 2، رسما اعلام كرد: به احتمال زیاد، این آخرین‌بار است كه تماشاگران با شخصیت راكی روی پرده سینما دیدار می‌كنند: «من فكر می‌كردم كار راكی در سال 2006 دیگر تمام شده است. خوشحال بودم كه عاقبت خوبی پیدا كرد، اما ناگهان شخصیت كرید از راه رسید و باعث شد كل داستان و ماجراتغییر كرده و عوض شود. حالا می‌توانستم سراغ نسل جدیدی بروم، مشكلات تازه‌ای را مطرح كنم و ماجراجویی‌های جدیدی را سازمان بدهم.» اما برعكس استالونه، منتقدان امیدوارند بازیگر این دو شخصیت را به حال خود رها كرده و آنها را به تاریخ و گذشته بسپارد.
بازگشت تانگو
با این وجود، خبرهای رسیده از چیز دیگری حکایت دارد. استالونه بعد از بازی زیاد با راكی و رامبو، در تدارك معرفی دوباره یكی از شخصیت‌های سینمایی دهه 80 میلادی خود است. این بار او سراغ اكشن دلهره آور تانگو و كش رفته و قصد بازسازی آن‌را دارد. نسخه اصلی سال 1989 اكران عمومی شد. آن زمان هم او و هم كرت راسل بازیگر دوم فیلم، جوان بودند. حال و هوای كمدی فیلم به كمك دو پلیس بی‌دست و پای شهر نیویورك آمد تا بتوانند با شخصیت شرور و تبهكار شهر (با بازی جك پالانس) مقابله كنند. استالونه نقش ریموند تانگو و راسل نقش گابریل كش را بازی كرد. فیلم زمان نمایش عمومی با موفقیت زیادی روبه‌رو نشد. فروش 63میلیون دلاری فیلم در مقایسه با رقم تولید 55میلیونی آن، نوعی شكست برای سازندگانش محسوب می‌شد. جالب این‌كه زمان اكران عمومی تانگو و كش، كسی به فكر ساخت قسمت دوم آن نیفتاد و حالا بعد از 30سال، استالونه به دنبال انجام این كار است.
چه خبر از کبرا؟
نكته آخر این‌كه استالونه قصد تولید مجموعه تلویزیونی «كبرا» را هم دارد كه داستانش وام گرفته از فیلم سینمایی دهه نودی خودش است. رابرت رودریگوئز، كارگردان نسخه تلویزیونی است و به صورت یك مجموعه اینترنتی تولید می‌شود.  هنوز معلوم نیست خود او ماریون كوبرتی (معروف به كبرا) داستان مجموعه است یا جای خود را به بازیگری بسیار جوان‌تر از خودش می‌دهد!