10 مشكل رایج كارمندان كسب‌وكارهای نـوپـا

آگاهی از مشكلات نیروهای انسانی و حل آنها می‌تواند كسب‌وكارتان را متحول كند

10 مشكل رایج كارمندان كسب‌وكارهای نـوپـا

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر كسب‌وكار به شمار می‌رود. بنابراین ایجاد شرایط كاری مناسب و رضایتبخش برای كارمندان می‌تواند تأثیر مستقیم و چند برابری بر ارتقا و توسعه كسب‌وكارها داشته باشد. از مهم‌ترین وظایف بخش منابع انسانی شركت‌ها بررسی دغدغه‌ها و مشكلات كارمندان یك مجموعه است. گرچه برخی مشكلات كارمندان معمولا منحصر به فرد و مربوط به شرایطی است كه آن فرد در آن قرار دارد، اما در بسیاری از موارد زمانی كه نگاهی كلی به شكایات یا دغدغه‌های كارمندان كسب‌وكارهای مختلف می‌اندازیم، می‌توان آنها را در چند دسته مشخص طبقه‌بندی كرد. قطعا هر كارآفرینی به شیوه خاصی با مشكلات و نارضایتی‌های كاركنانش برخورد كرده و سعی در برطرف كردن آنها می‌كند. اما اگر كارآفرینی تازه‌كار باشید شاید هنوز به آزمون و خطای زیادی نیاز باشد تا به روش درستی برای حل این موضوعات پیش از آن كه به گرهی كور و غیرقابل حل تبدیل شوند، دست یابید. در ادامه روش‌های برخورد مدیران باتجربه‌تر برای حل كردن ده نارضایتی رایج كارمندانشان را بررسی خواهیم كرد كه می‌تواند برایتان بسیار كاربردی باشد. برگرفته از: Forbs

     شرح وظایف نیروها مشخص نیست

از مشكلات عمده‌ای كه كارمندان بیشتر كسب‌وكارهای نوپا با آن دست‌وپنجه نرم می‌كنند و ابراز نارضایتی دارند این است كه وظایف شغلی‌شان به‌طور واضح و دقیقی مشخص نشده است. اگرچه شاید در ظاهر مسؤولیت‌ها و حیطه وظایف افراد در كسب‌وكارهای نوپا مشخص باشد اما از آنجا كه ماهیت كسب‌وكارهای نوپا به‌گونه‌ای است كه ممكن است هر روز با تحولات مختلفی روبه‌رو شوند عملا مسؤولیت‌هایی كه در طول كار به افراد محول می‌شود با آنچه در ابتدای كار مشخص می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود. به همین علت بهترین راه‌حل شاید این باشد كه هنگام جذب نیروهای كاری این موضوع را با آنها صادقانه در میان بگذارید و سعی كنید افرادی را استخدام كنید كه از انگیزه كافی برای انجام مسؤولیت‌های متنوع برخوردارند، خلاق هستند، می‌توانند در توفان‌های كاری آرامش خود را حفظ كنند و خود را با شرایط متغیر تطبیق دهند.



   حجم كاری نامتناسب
بسیاری از كارمندان در مجموعه‌های كسب‌وكاری نوپا از میزان حجم كاری بسیار زیادی كه دارند و بی‌توجهی رئیس شان نسبت به این موضوع شكایت دارند. بهتر است برای تقسیم كارها چارچوب درستی تعیین كنید و عملكرد روزانه كاری افراد را با راهكارهای مناسب موجود بررسی كنید تا در صورت بالا بودن بیش از اندازه حجم كار، به فكر راه چاره‌ای مانند استخدام نیروهای جدید باشید. همچنین در ارتباط با خود افراد و شنیدن توضیحات شان نیز ممكن است به راهكارهای جدید و پیشنهادات خوبی بربخورید كه بتواند تعادل كاری بیشتری را در مجموعه به‌وجود بیاورد. به خاطر داشته باشید حجم كاری بیش از ظرفیت نه تنها به نفع مجموعه نخواهد بود، بلكه احتمال خطا و آسیب را در مجموعه كسب‌وكارتان افزایش خواهد داد.


    ایزوله بودن تیم‌های كاری
نبود ارتباط كاری درست میان تیم‌های كاری و بخش‌های مختلف یك مجموعه اغلب یكی از چالش‌برانگیزترین مشكلات كسب‌وكارها به‌شمار می‌رود. ایزوله بودن و انحصاری كردن كارها در تیم‌های مختلف كاری علاوه بر این كه روند كار مجموعه را كند می‌كند موجب چندباره‌كاری‌ها و انجام كارهای تكراری در بخش‌های مختلف می‌شود. برای ایجاد روحیه همكاری در محیط كار باید از سطوح بالایی این كار را آغاز کرده و سعی كنید فضای همكاری یكدست و شفافی به‌وجود بیاورید. به‌عنوان مدیر خوب باید زمانی كه گروه‌های كاری سعی در زیر سوال بردن همدیگر می‌كنند، وارد این بحث‌های آسیب‌رسان نشوید و با نوع رفتار خود نشان دهید كه عملكرد خوب هر فرد در جایگاهی كه دارد بیشتر به پیشرفتش كمك می‌كند تا این كه بخواهد با انحصاری كردن كارها و در جریان قرار ندادن بقیه به موقعیت بهتری دست پیدا كند.



    تغییر مداوم اولویت‌ها
گاهی اهداف مجموعه‌ها به صورت دقیقی مشخص هستند، اما درخصوص نحوه دستیابی به آنها ممكن است در شرایط مختلف تغییراتی اعمال شود. این موضوع در برخی از موارد می‌تواند جو محیط كار را به هم بریزد و نارضایتی‌هایی را به دنبال تغییر مداوم اولویت‌های كاری برای كارمندان به وجود بیاورد. برای كاهش تنش حاصل از این موضوع بهترین روش گسترش ارتباط با كارمندان و در جریان قرار دادن آنها در خصوص تغییر شرایط كار با برگزاری جلسات گروهی است. در این جلسات سعی كنید علت تغییراتی را كه می‌خواهید در روند كار اعمال كنید برای كارمندانتان تشریح كنید. این موضوع كمك می‌كند با كمترین اصطكاك و بیشترین سرعت، جهت جریان كاری را به سمتی كه می‌خواهید تغییر دهید و كارمندانتان را نیز با خود همراه و همدل كنید.


    رئیس رفتار یكسانی ندارد
در بیشتر مجموعه‌های كسب‌وكاری و شركت‌ها كارمندان احساس می‌كنند كه برخی از كارمندان در نظر رئیس به طور ویژه‌تری محبوب هستند. كسی كه بیشتر در حال صحبت با رئیس دیده می‌شود و برای انجام پروژه‌های كاری حق انتخاب دارد یا زودتر از بقیه به خانه می‌رود به طور قطع موجب شكل‌گیری ذهنیت‌های منفی در دیگر كارمندان می‌شود. برای حل این موضوع بهتر است مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت كنید. باید به نحوی در محیط كاری خود رفتار كنید كه فضای آرام و یكدستی ایجاد كنید. سلیقه‌ای برخورد كردن با كارمندان و ترجیح دادن برخی از كارمندان براساس خصوصیات غیركاری می‌تواند سم كشنده‌ای در محیط كسب‌وكارتان پخش كند.


   مشخص نبودن شیوه پاداش و ارتقای شغلی

معمولا در پایان سال كاری كه زمان ارتقای شغلی است، ممكن است بسیاری از كارمندان احساس نادیده گرفته شدن پیدا كنند و احساس كنند تلاششان آن گونه كه باید دیده نشده است. این موضوع در مورد پاداش‌های ماهانه نیز صادق است. اگر پای صحبت كارمندان بنشینید نارضایتی‌شان را این گونه بیان می‌كنند كه هیچ فرمول مشخص یا سازوكار روشنی برای ارتقای افراد یا اعطای پاداش و اضافه دستمزد
وجود ندارد.  بهترین كار این است كه تا جایی كه ممكن است سلیقه شخصی را در تعیین این موارد وارد نكنید و فرمول مشخصی برای محسابات و نحوه ارتقای كاركنانتان داشته باشید تا همه موارد برای همه افراد یكسان
و شفاف باشد.
در ایــن حــالت كــارمنــدان نیــز می‌دانند باید به چه ترتیبی عملكرد خود را ارتقا دهند كه بتوانند پیشرفت شغلی داشته باشند و انگیزه بیشتری برای ارائه بهترین عملكردشان خواهند داشت.


    شیوه انتخاب مدیران مجموعه

كسب ‌و كارهای موفق برای انتخاب افراد برای جایگاه‌های سرپرستی و مدیریتی مجموعه باید ملاك‌های دقیقی داشته باشند. یادتان باشد كه به انتخاب مدیر هر بخش نباید صرفا به چشم ارتقای سلسله‌مراتبی شغلی نگاه كرد. این كه فردی سابقه بیشتری در گروه كاری داشته باشد، الزاما به معنی این نیست كه از توان مدیریتی بالایی نیز برخوردار باشد. برای انتخاب مدیران حتما ویژگی‌های كلیدی مورد نیاز را در نظر بگیرید و این موضوع را نیز در فضای كسب‌وكارتان از ابتدا جا بیندازید، در غیر این صورت خیلی زود با تنش‌ها و نارضایتی‌های زیادی از سوی كارمندان باسابقه خود روبه‌رو خواهید شد. همچنین می‌توانید با ایجاد امكان شركت در دوره‌های مدیریتی برای افراد پرتوانی كه در كارشان بسیار حرفه‌ای هستند اما خصوصیات مدیرشدن را ندارند، آنها را برای این سِمت آماده كنید.
 به این ترتیب هم شانس ارتقای رتبه را از كارمندانتان نگرفته‌اید، هم مجموعه خود را به‌دلیل استفاده از افراد نامناسب در پست‌های مهم تضعیف نخواهید كرد. سایر موارد مشابه به شكل چشم‌گیری در بهبود عملكرد افراد مؤثر است و می‌تواند مانند تزریق انرژی به مجموعه به آن نگاه كرد. این موضوع به‌ویژه در مورد افرادی كه بچه‌های كوچك دارند یا از پدر و مادر سالمندشان در خانه نگهداری می‌كنند اهمیت دوچندانی دارد، زیرا پس از كار روزانه خود نیز در خانه استراحت چندانی ندارند. بنابراین فقط ظاهر این موضوع را در نظر نگیرید و كمی عمیق‌تر تصمیم‌گیری كنید.


    نداشتن مرخصی كافی
بسیاری از كارآفرینان و مدیران مجموعه‌های كسب‌وكاری با وجود تأكیدات زیادی كه در مورد رعایت تعادل كار و زندگی برای كارمندان می‌شود، همچنان با مرخصی با حقوق كارمندانشان راحت موافقت نمی‌كنند. حتی در بسیاری از مجموعه‌ها اگرچه بر اساس قانون كار میزان مرخصی مجاز كارمندان را محاسبه می‌كنند اما زمانی كه فرد تقاضای مرخصی می‌كند در بسیاری از موارد به دلیل حجم بالای كار با آن موافقت نمی‌كنند. استراحت‌های كوتاه‌مدت چند وقت یكبار برای وقت گذراندن افراد با خانواده، رفتن به سفر و تفریح و سایر موارد مشابه به شكل چشم‌گیری در بهبود عملكرد افراد مؤثر است و می‌تواند مانند تزریق انرژی به مجموعه به آن نگاه كرد. این موضوع به‌ویژه در مورد افرادی كه بچه‌های كوچك دارند یا از پدر و مادر سالمندشان در خانه نگهداری می‌كنند اهمیت دوچندانی دارد، زیرا پس از كار روزانه خود نیز در خانه استراحت چندانی ندارند.


     نبودن ارتباط مستقیم میان مدیر و كارمندان

نبود ارتباط مستقیم میان كارآفرینان و كارمندان‌شان یكی از مواردی است كه می‌تواند میزان نارضایتی را در میان كارمندان افزایش دهد. همان‌گونه كه اشاره شد، بهبود مهارت‌های ارتباطی و اولویت قرار دادن نیروهای انسانی می‌تواند بازده كسب‌وكارتان را چند پله ارتقا دهد. تلاش كنید در محیط كسب‌وكارتان فضایی ایجاد كنید كه كارمندان بتوانند آزادانه نظرات و پیشنهادات‌شان را ارائه كنند و هدف و خواسته شركت را بخشی از اهداف و خواسته‌های خودشان بدانند و در قبالش احساس مسؤولیت كنند. تمام نكات مهم، اهداف كوتاه‌مدت، بلندمدت و رسالت كسب‌وكارتان را به شكل واضح و قابل دركی برای كارمندان تشریح کرده و سعی كنید صدای كارمندان‌تان را بشنوید و از پیشنهادات خوب و خلاقانه آنها در بهبود محصول و توسعه كسب‌وكار استفاده كنید و در رفتارتان نیز نشان دهید كه چقدر پیشنهادات و عملكرد خوب‌شان در پیشرفت مجموعه تأثیرگذار است.


    برخورد غیرشفاف با متقاضیان كار

هرچه در جلسه مصاحبه كاری كمتر اطلاعات بدهید، متقاضی جویای كار را مجبور می‌كنید كه بیشتر از شما و كسب‌وكارتان سوال بپرسد. بنابراین سعی كنید در مصاحبه شغلی به‌خوبی محیط كار، انتظارات شغلی و شرح وظایف نیرویی كه به‌دنبالش هستید را تشریح كنید. اجازه دهید نیروی كاری با آگاهی كامل از شرایط كاری‌اش وارد محیط كار شود. این امر میزان نارضایتی‌های آتی را كاهش می‌دهد و فقط افرادی به مجموعه شما اضافه می‌شوند كه انگیزه كافی برای همسو شدن با شرایط كسب‌وكارتان را داشته باشند. اگر به این علت كه احساس می‌كنید اسرار كسب‌وكارتان باید محرمانه باقی بماند توضیحات كافی در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهید باید بدانید از اساس در اشتباه هستید. شفاف نبودن در جلسه مصاحبه شغلی احتمال استخدام افراد ناهماهنگ و نامناسب با شرایط كاری‌تان را افزایش می‌دهد و نیرویی كه مدتی در محیطی كار كند و پس از مدتی همكاری‌اش را قطع كند قطعا اسرار بیشتری را می‌تواند نسبت به فردی كه فقط برای مصاحبه كاری مراجعه كرده پخش كند!