800 میلیارد تومان یا 800 میلیارد ریال؟

800 میلیارد تومان یا 800 میلیارد ریال؟


مدتی پیش خبر آمد دكور سریال موسی (ع) 800 میلیارد تومان هزینه می‌برد و رقم بالای ذكر شده در این خبر صدای منتقدان را درآورد. احمد میرعلایی، تهیه‌كننده سریال اما این خبر را تكذیب كرد و گفت براساس برآوردهای اولیه مبلغی حدود 80 تا ۱۲۰ میلیارد تومان صرف ساخت دكور سریال حضرت موسی (ع) خواهد شد.
 میرعلایی چه گفت؟
تهیه‌كننده سریال موسی (ع) به خبر منتشر شده مبنی بر هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت دكور سریال حضرت موسی (ع) واكنش نشان داد و به میزان گفت: چنین رقمی به هیچ وجه صحت نداشته و من آن را تكذیب می‌كنم، به طور كلی گروه ما گروهی نیست كه بخواهد با چنین هزینه‌هایی اثری را جلوی دوربین ببرد. براساس برآوردهای اولیه مبلغی حدود 80 تا ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه ساخت دكور سریال حضرت موسی (ع) خواهد شد، البته این مبلغ براساس نیازهای دكور و براساس رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن در نظر گرفته شده است. بدون شك تیم تولید از جمله من و همچنین جمال شورجه در مقام كارگردان تمام تلاشمان را خواهیم كرد تا پروژه موسی (ع) در كمال صرفه‌جویی ساخته شود، این البته در صورتی رخ می‌دهد كه به هیچ وجه از كیفیت كار كم نخواهیم كرد.
 منتقدان چه می‌گویند؟
رقم اعلام شده از سوی میرعلایی با رقم نجومی كه پیش از این اعلام شده بود، خیلی تفاوت دارد اما همچنان با انتقادهایی روبه‌روست. برخی می‌گویند در زمانه‌ای كه غالب سریال‌های روز دنیا در فضای استودیویی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و در نتیجه هزینه كمتری ساخته می‌شوند، صرف 80 تا 120 میلیارد تومان برای ساخت دكور یك سریال باز هم زیاد است. البته قابل پذیرش است كه با تصویربرداری مقابل پرده سبز و جلوه‌های رایانه‌ای حرفه‌ای می‌توان از صرف زمان و هزینه هنگفت كاست اما ساخت دكور با چنین رقم‌هایی پیشتر هم انجام شده و با حساب تورم و.. در این سال‌ها، صرف این مقدار هزینه‌ چندان هم دور از ذهن نیست.