وقت دیپلماسی سلامت

وقت دیپلماسی سلامت


 شصت‌ و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی از سه‌شنبه كلید می‌خورد
 سه‌شنبه‌، روز مهمی برای سلامت كشور است.
شصــــــــــــت‌وششـــمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران سه‌شنبه‌ شروع به كار خواهد كرد؛ اجلاسی كه در آن وزرای سلامت 21 كشور جهان و بزرگان نظام سلامت و افراد بلند‌مرتبه در سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در تهران حضور خواهند داشت.
این اجلاس، فرصت مناسبی برای ایران است تا پیام خود را به جهانیان برساند. این هدفی است كه سعید نمكی، وزیر بهداشت در نشستی که به مناسبت این اجلاس برگزار شده بود، عنوان كرد؛ اجلاسی كه با شعار، «سلامت برای همه، توسط همه» برگزار خواهد‌شد.
دیروز وزیر بهداشت در نشست خبری كه در بلوار ایوانك و ساختمان شیشه‌ای وزارت بهداشت، برگزار شد، درباره اهداف این اجلاس گفت: این نشست فرصتی خواهد بود تا مظلومیت مردم كشور را برای تامین غذا و دارو به گوش جهان برسانیم.
 رایزنی برای صادرات دارو
 نمكی با اشاره به دستاوردهای دارویی ایران، ادامه داد: نشست وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در تهران به ما فرصت می‌دهد تا افتخارات دارویی كشور را به گوش جهانیان برسانیم. كشوری مانند ما در منطقه وجود ندارد كه ۹۷ درصد داروهای مورد نیازش را خودش تامین كند. ما می‌توانیم این موضوع را به عنوان یك تجربه موفق به گوش جهانیان برسانیم.
البته وزیر بهداشت عنوان كرد، رساندن تجربیات به گوش همگان تنها كاری نیست كه قرار است در اجلاس انجام شود، او و معاونانش به فكر رایزنی برای صادرات دارو هم هستند. سعید نمكی دراین باره به جام‌جم گفت: با وزیر بهداشت عراق در زمینه صادرات دارو رایزنی انجام داده‌ایم تا صادرات با این كشور از سر گرفته شود.
به گفته او رایزنی‌های معاملات دارویی بین افغانستان و ایران هم در حال انجام است؛ اما شاید مهم‌ترین هدفی كه طرف ایران در زمینه تعاملات بین‌المللی در نشست اجلاس وزاری بهداشت منطقه مدیترانه شرقی انجام خواهد داد، تعامل با كشور پاكستان باشد. وزیر بهداشت با اشاره به كیفیت قابل‌قبول داروهای تولید ایران، تاكید كرد:‌  «داروهای ایرانی استانداردهای جهانی را دارد و قیمت‌های داروهای تولید داخل هم یك، پنجم داروهای جهانی است.»
 حذف سقف بیمه سلامت
 مرداد امسال كه دستور وزیر بهداشت مبنی بر برداشتن سقف بیمه سلامت داده شد، بسیاری از بیماران خوشحال شدند. در فرصت دو ماهه قرار بود كه دانشگاه‌ها هزینه‌های بیمه سلامت را پرداخت كنند و مدیریت بیمارستان‌هایی را كه زیرنظرشان كار می‌كنند، به‌رعهده بگیرند. درحالی كه دو ماه مدیریت آزمایشی دانشگاه‌ها به اتمام
رسیده است.
دیروز نمكی با اشاره به مدیریت دخل‌وخرج هزینه‌ بیمه‌های سلامت به دانشگاه‌ها، عملكرد آنها را مثبت ارزیابی كرد و گفت:‌ «با اجرایی شدن این طرح، حدود 20 تا 25درصد در هزینه‌های بیمارستانی صرفه‌جویی شده است. اینها البته در حالی است كه پرونده الكترونیك، به طور كامل اجرایی شود.»
او عنوان كرد در جامعه آماری 66 دانشگاه،
55 درصد دانشگاه‌های كشور در مدیریت هزینه‌ها موفق عمل كرده‌اند و هزینه‌هایشان از بودجه كمتر بوده است. نمكی افزود:
30 درصد دانشگاه‌های پزشكی كشور، توانسته‌اند سقف هزینه‌های ناشی از برداشتن سقف بیمه سلامت را در بیمارستان‌ها تقریبا برابر با بودجه‌شان تامین كنند.  در این میان اما 15 درصد دانشگاه‌ها موفق عمل نكرده‌اند و هزینه‌های حذف سقف بیمه سلامت، بیشتر از بودجه‌شان بوده است. با این حال وزیر بهداشت امیدوار و معتقد است با این كارنامه بتوان به‌زودی سقف بیمه سلامت را در همه بیمارستان‌ها و برای همیشه، برداشت.