سیاست‌های  غلط حریری

سیاست‌های غلط حریری


اعتراضات چند روز گذشته لبنان یك بار دیگر نگاه كارشناسان را به تحولات این كشور جلب كرد. در این میان برخی علت این اعتراضات را به سیاست‌های ناكارآمد دولت سعد حریری نسبت دادند و برخی دیگر از ادامه اعتراضات مردمی در سایر كشورهای عربی دانستند. به همین دلیل گروهی اعتراضات را موقتی و تمام شده و برخی دیگر آن را تازه شروع یك دوران تازه در این كشور می‌دانند.
دراین رابطه، نسیب حطیط، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی حوادث جاری را «قیام خودجوش مردمی در مقابل بستن مالیات بر مردم» فارغ از امتیازات و منافع هیات حاكمه و قشر ثروتمند این كشور می‌داند و می‌گوید: «دولت می‌كوشد كسری بودجه خود را از جیب فقرا جبران كند». حطیط در گفت‌وگو با شبكه خبری العالم گفت: اعتراضاتی كه از روز پنجشنبه سراسر لبنان را درنوردید و همچنان ادامه دارد، نتیجه تحمیل مالیات بر نرم‌افزار‌های مجانی ارتباطات است كه به‌عنوان یك عنصر اضافه بر سازمان
 كاسه صبر مردم را لبریز كرد. وی خاطرنشان كرد كه در بودجه 2020 بندهایی در نظر گرفته شده است كه نه تنها بر واتس‌اپ، بلكه بر حقوق بازنشستگی مالیات بسته شده است. حطیط تصریح كرد: مردم هم به اوضاع معیشتی معترض هستند و هم به سیاست داخلی و خارجی؛ لذا این قیام خودجوش حاصل بستن مالیات به معیشت مردم است بدون این‌كه متعرض منافع و امتیازات ثروتمندان و هیات حاكمه شوند و دولت در واقع كسری بودجه خود را می‌خواهد با تحمیل مالیات بر فقرا جبران كند.
از سوی دیگر نبیل سرور، كارشناس مسائل اقتصادی لبنانی با اشاره به این موضوع كه حوادث جاری در لبنان بیانگر سال‌ها خشم خفته و فروخورده مردم از سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت است، گفت: سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت لبنان باعث كسری بودجه، پایین آمدن درآمد و كندی رشد اقتصادی كشور شده است. وی خاطرنشان كرد همه این شاخص‌ها نشان می‌دهد اقتصاد در مسیر درستی قرار ندارد. این كارشناس اقتصادی یادآور شد: سیاست‌های اقتصادی دولت از سال 1992 تا كنون، بر اساس اقتصاد تولیدی نبوده است. به عبارت دیگر فعالیت‌های تك‌تك بخش‌های اقتصادی كشور به ظهور اقتصاد بر مبنای وام و بالا بردن نرخ سود بوده است تا حدی كه امكان هر گونه رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خارجی را از بین برده است. سركیس نعوم، سیاستمدار كهنه‌كار لبنانی نیز در یادداشتی در روزنامه لبنانی النهار نوشت: «آنچه امروز در لبنان شاهد هستیم از مدت‌ها پیش قابل انتظار بود. در این میان یك دولت مقصر نیست، بلكه دولت‌ها مقصر هستند و تا اینجا نتوانسته‌اند به مشكلات مردم رسیدگی كنند». روزنامه القدس العربی چاپ لندن اما در یادداشتی به تحلیل حوادث لبنان پرداخت و نوشت: «عواملی كه لبنانی‌ها را به خیابان ریخت همان عواملی است كه مردم را در عراق، سودان، الجزایر و مصر به خیابان می‌ریزد و ما طی چند ماه گذشته شاهد اوج گرفتن
 این گونه اعتراضات بودیم ». عبدالباری عطوان نیز در روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: «این اعتراضات ممكن است تا تغییر نظام طایفه‌گرایی كنونی استمرار پیدا كند. دراین میان استعفای سعد حریری می‌تواند یك نقطه شروع باشد.» نویسنده ابراز امیدواری كرد كه اعتراضات همچنان استمرار پیدا كند تا بتواند پاسخگوی مطالبات معترضان جوانی باشد كه سال‌هاست خواستار ریشه‌كن شدن نظام طایفه‌گرایی دراین كشور هستند. ساطع نورالدین نیز در روزنامه المدن نوشت: «این اعتراضات یكی از بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ معاصر لبنان است. از این رو انتظار می‌رود كه درنهایت به ایجاد تغییراتی بنیادین در ساختار حكومت و كاركرد آن در لبنان منجر شود.» به نوشته او؛ «ممكن است اعتراضات به برگزاری انتخابات زودهنگام منجر شود، اما این امر قطعی نیست.»
مجموع این اظهار‌نظر‌ها نشان می‌دهد كه لبنان روزهای ناآرامی را سپری می‌كند. در این‌كه لبنان نیازمند آرامش است و در این‌كه مردم نیز خواسته‌هایی دارند و دولت باید تا كار از كار نگذشته هرچه سریع‌تر به آنها پاسخ دهد تردیدی وجود ندارد.