تركیه آتش‌بس را نقض كرد

تركیه آتش‌بس را نقض كرد

شبه‌نظامیان كرد می‌گویند تركیه به توافق آتش‌بس پایبند نبوده و همچنان به حملاتش علیه شهرها و روستاهای سوریه ادامه می‌دهد.
به گزارش العالم، شبه‌نظامیان كرد موسوم به نیروهای دموكراتیك سوریه دیروز بیانیه‌ای صادر كرده و در آن گفتند: «طرف تركیه‌ای، با نقض آتش‌بس، به حملات خود ادامه می‌دهد». در این بیانیه تأكید شده است تركیه تا كنون به كردها اجازه نداده است برای خارج كردن افراد زخمی و غیرنظامی محاصره شده در شهر رأس‌العین گذرگاه امنی ایجاد كنند. شبه‌نظامیان كرد با اشاره به نقش مایك پمپئو، وزیر خارجه و مایك پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریكا این توافق را با تركیه منعقد و تأكید كردند این افراد مسؤولیت تعهد تركیه به اجرای این توافق و ایجاد گذرگاه را به‌عهده دارند. نیروهای دموكراتیك پیش از آغاز تجاوز تركیه به سوریه با عنوان چشمه صلح تحت حمایت آمریكا قرار داشتند، ولی واشنگتن به محض آغاز عملیات تركیه، پشت آنان را خالی كرد.
این درحالی است كه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد تركیه همچنان در حال ادامه حملات توپخانه‌ای خود به استان حسكه واقع در شمال شرق سوریه است. به گفته این منبع، در این حملات هشت غیر‌نظامی كشته و 25 نفر دیگر نیز زخمی شدند. تركیه همراه تروریست‌های موسوم به ارتش آزاد از 17 مهر عملیاتی را در شمال سوریه آغاز كرد. هدف ادعایی آنكارا، دور كردن خطر شبه‌نظامیان كردی است كه تركیه آنان را تروریستی می‌داند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه دیروز در سخنانی اعلام كرد، اگر واشنگتن به وعده‌های خود عمل نكند با پایان مهلت ۱۲۰ ساعته برای آتش‌بس موقت، عملیات نظامی
چشمه صلح در شمال شرق سوریه قاطعانه ادامه خواهد یافت. در همین حال اردوغان گفت كشورش ۱۲ پست بازرسی و دیدبانی در شمال شرقی سوریه ایجاد خواهد كرد. وی گفت منطقه امن مورد نظر تركیه فراتر از آن چیزی است كه مقام‌های آمریكایی گفته‌اند. آمریكا گفته است در تشكیل این منطقه امن با تركیه همكاری نخواهد كرد.