كاروان مهر با «گاندو» به سوی كودكان بلوچ رفت

كاروان مهر با «گاندو» به سوی كودكان بلوچ رفت

در دومین اقدام دوستداران محیط‌زیست برای حفاظت از زیست گاندوها و جان كودكان بلوچ، در حواشی رودخانه سرباز، 2000 بسته لوازم تحریر و پیك آموزشی به كودكان بلوچ اهدا شد.
حدود یك ماه پیش بود كه جمعی از فعالان و دوستداران محیط‌زیست دست به كار شدند تا دیگر هیچ كودك بلوچی برای برداشت آب از محل زیست گاندو دچار حادثه نشود.حادثه تلخ حمله یك گاندو به حوای ده ساله در یكی از روستاهای اطراف رودخانه سرباز باعث شد این جمع با همدلی و در قالب «نذر طبیعت» به‌منظور كاهش تعارضات میان انسان و تمساح پوزه كوتاه مردابی در دو مرحله اقدام به تهیه و ارسال 11 تانكر ده هزار لیتری به روستاهای این مناطق بپردازند.3500 عضو این انجمن دست به دست هم دادند و با كمك 30میلیونی‌شان بانی آغاز این كار خیر شدند.
اما این حركت خیرخواهانه پایان فعالیت در منطقه محروم بلوچستان نبود، آنها فرهنگ‌سازی را گام مهمی برای حفاظت كودكان بلوچ و زیست گاندوها می‌دانستند.
حالا پس از گذشت یك ماه، دومین پویش فعالان محیط زیست آغاز شده است. فعالان محیط‌زیست در یك اقدام فرهنگی همزمان با هفته كودك 2000 بسته لوازم‌ تحریر را كه شامل دفاتری با طرح گاندو و دیگر گونه‌های بومی منطقه همچنین پیك هشت صفحه‌ای درباره گاندوها به نام «پیك گاندو»، پیكسل‌هایی با طرح گاندو و كیف‌های پارچه‌ای به دانش‌آموزان روستاهای اطراف محل زیست گاندو اهدا كردند.
احمد بحری محیط‌بان قمی و مدیر انجمن نذر طبیعت درگفت‌وگو با فارس درباره هزینه‌های این طرح توضیح داد: برای تهیه این بسته‌های فرهنگی در مجموع 40 میلیون تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به برگزاری یك كارگاه دو روزه در شهر جاسك و چابهار با حضور فعالان محیط‌زیست و بهیاران این منطقه ابراز كرد: دو نفر از استادان درباره رفتارشناسی گاندوها و نحوه مواجهه با این‌گونه توضیح دادند و در بخش دیگر این كارگاه نیز درخصوص روان‌شناسی كودك و محیط زیست صحبت شد.به گفته وی، برای كاهش مخاطرات گاندوها نباید كودكان محلی را از این گونه بترسانیم.
بحری از پیشنهاد برگزاری جشنواره گاندو خبر داد و گفت: در نظر داریم برای قدردانی از دو نفر از همیاران افتخاری حفاظت از گاندوها هدایایی تهیه كنیم، یكی از این دو نفر در روستای محرومی زندگی می‌كند كه این روستا برق‌كشی نشده و در نظر داریم این روستا را به انرژی خورشیدی مجهز كنیم.