در «کمال» نوجوانی!

گفت‌وگو با کارگردان و عوامل سریال «حکایت‌های کمال» که قرار است از امشب از شبکه 2 پخش شود

در «کمال» نوجوانی!

وقتی یك نوجوان قهرمان اصلی یك مجموعه تلویزیونی می‌شود، باید منتظر هیجان و اتفاقات جذاب و ماجراهای دیدنی در داستان باشیم. به این خاطر كه چالش‌های دوران نوجوانی بسیار شیرین است. از این رو می‌توان پیش‌بینی كرد هنگام پخش حال و هوای جذابی را به مخاطبان این سریال منتقل می‌كند. حال اگر این داستان در دهه 40 روایت شود، قطعا به جذابیت كار می‌افزاید. مجموعه «حكایت‌های كمال» كه اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میركیانی است، قرار است از 11 آبان روی آنتن شبكه دو برود. این مجموعه توسط قدرت‌ا... صلح‌میرزایی در 31 قسمت تولید شده كه قهرمان آن یك نوجوان به نام كمال است. شاید در وهله اول و با نگاهی گذرا به داستان این مجموعه، «قصه‌های مجید» در ذهن تداعی شود؛ همان پسر نوجوانی كه خالق ماجراهای دیدنی بود و یكی از موفق‌ترین آثار تلویزیونی با محوریت نوجوانان محسوب می‌شود. اما حكایت‌های كمال روایتی متفاوت از زندگی نوجوانی با بازی محمدرضا شیرخانلو است؛ بازیگری كه از همان دوران كودكی‌اش به خاطر بازی خوب و تاثیرگذارش مورد توجه قرار گرفت. در آستانه آغاز پخش این سریال، گزارشی در این‌باره داشتیم و با تعدادی از عوامل گفت‌وگو كرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید:

جذابیت‌های روزمرگی‌های دهه 40 برای مخاطب
قدرت‌ا... صلح‌میرزایی كارگردان مجموعه‌هایی چون دختری به نام آهو، رخصت و پنجره درخصوص كارگردانی این مجموعه و فصل نخست آن به جام‌جم گفت: با توجه به این‌كه به روزهای پخش نزدیك می‌شویم، سریال مراحل پایانی فنی را پشت‌سر می‌گذارد. البته هنوز تولید فصل دوم را آغاز نكرده‌ایم و منتظر پخش فصل نخست سریال هستیم تا ببینیم چه بازخوردی از مخاطبان خواهیم گرفت. البته برنامه‌ریزی‌ها به این شكل است كه فیلمنامه و قصه فصل دوم در حال آماده‌سازی است. وی درباره ویژگی‌های سریال هم بیان كرد: این مجموعه قصه بسیار روان، ساده و بدون پیچیدگی خاصی دارد. اما حكایت از یك نوع تلاش و كوشش نوجوانی دارد كه قهرمان سریال ماست و به همین دلیل برای مخاطبان نوجوان هم ویژگی‌هایی دارد تا بتواند مورد توجه‌شان قرار بگیرد. البته مخاطب سریال خانواده است و كار مختص نوجوانان نیست. گرچه فكر می‌كنم كار برای نوجوانان و به خصوص قهرمان نوجوان خیلی كم ساخته شده و این نیاز در تلویزیون وجود دارد كه بیشتر برای این گروه سنی سریال ساخته شود، چون ما بعد از قصه‌های مجید سریال خوب و موفقی نتوانستیم بسازیم. صلح‌میرزایی درباره بازسازی دهه 40 توضیح داد: حكایت‌های كمال كار بسیار سختی بود. ما هم با یك تیم پرتلاش شبانه‌روز كار می‌كردیم تا لحظه‌های خوبی را برای مردم در این سریال خلق كنیم. البته در كنار داستان اصلی سریال كه درباره ماجراهای یك نوجوان است، بخش‌های كوتاهی از تاریخ را هم مدنظر داشتیم. البته به تناسب داستان و شخصیت‌ها و تاثیرات وقایع آن سال‌ها روی زندگی مردم. وی درباره پیش‌بینی‌اش از مخاطبان سریال هنگام پخش چیست هم گفت: من فكر می‌كنم این سریال مخاطبان بسیاری داشته باشد. به این خاطر كه مخاطبان بزرگسال با دیدن سریال حس نوستالژیكی نسبت به آن دوران و خاطراتش خواهند داشت. از طرفی برای بچه‌ها هم برخی مشاغل و صحنه‌ها و نحوه زندگی و مناسبات آدم‌ها در آن دوران نیز جذاب خواهد بود. نكته مهم‌تر این‌كه لایه‌های پنهانی داستان پر از پیام‌های اخلاقی است.


سورچی حكایت‌های كمالم
شهرام عبدلی بازیگری كه ماه رمضان سال گذشته سریال «سردلبران» را روی آنتن شبكه یك داشت، با وجود این‌كه هنوز دستمزدش را به طور كامل از این سریال دریافت نكرده، درباره حضورش در حكایت‌های كمال و نقشی كه ایفا كرده به جام‌جم گفت: من نقش یك سورچی را (همان راننده تاكسی امروزی) در این سریال بازی كردم كه متاسفانه به دلیل مشكل بودجه نقشی كه من بازی كردم ابتر ماند و قسمتی از كار ضبط نشد. اما به هر حال به دلیل این‌كه قصه در فضای قدیمی و دهه 40 می‌گذشت، همه چیز از جمله صحنه‌پردازی و گریم متناسب با فضای آن دوران بوده و از این نظر تجربه جالبی بود. ضمن این‌كه كار در چنین فضایی سختی‌های خودش را هم داشت. با این وجود نقشی كه من بازی كردم شخصیت شیرین و با نمكی است و دوستش داشتم. البته باید منتظر بود و دید كه در تدوین، كار به چه شكلی درآمده است.



طراحی محله كمال در شهرك غزالی
حكایت‌های كمال سریال 150 قسمتی اپیزودیك است كه اوایل مرداد 97 در شهرك سینمایی غزالی كلید خورد؛ یكی از لوكیشن‌های اصلی این مجموعه كه بیش از 90 درصد سریال در این شهرك مقابل دوربین رفته است. البته پیش‌تولید سریال با ساخت دكور در شهرك سینمای غزالی از اردیبهشت سال ۹۷ شروع شد. اما این مجموعه در فصل‌های مختلفی طراحی شده است. با وجود این هنوز تولید فصل دوم آغاز نشده و به گفته كارگردان منتظر بازخورد مخاطبان هستند و پس از آن وارد تولید فصل‌های بعدی خواهند شد.
محمد میركیانی، خالق این اثر پیش از این در گفت‌وگویی عنوان كرده بود كتاب حكایت‌های كمال ویژه گروه سنی نوجوانان نوشته شده اما سریال آن به شكلی است كه قصه‌های جذابی برای خانواده‌ها داشته و قطعا تماشای آن در كنار خانواده لذت و شیرینی مضاعفی دارد. نكته جالب‌تر این‌كه به دلیل این‌كه نمی‌توان داستان دهه 40 را در دهه 90 به‌راحتی روایت كرد، گروه تولید این سریال محله‌ای به نام «كمال» در شهرك سینمایی غزالی طراحی كرده‌اند. بنابراین یك شهرك كوچك در شهرك غزالی با متریال واقعی و بتون ساخته شده است و می‌تواند برای كارهای دیگری هم كاربرد داشته باشد. فصل نخست این سریال در 31 قسمت تولید شده كه از 11 آبان روی آنتن شبكه دو می‌رود. شبكه‌ای كه سال‌هاست اغلب برنامه‌ها و سریال‌هایی را كه تولید می‌كند، با محوریت نوجوانان و خانواده‌ها و مسائل تربیتی آنهاست.


نقش زن خان را بازی می‌كنم
فلور نظری كه این اواخر سریال‌های بوی باران و راه و بیراه را روی آنتن داشت، درباره ویژگی‌های نقشی كه در این سریال ایفا می‌كند به جام‌جم گفت: به دلیل این‌كه من به حضور در كارهای تاریخی خیلی علاقه دارم و این كار هم مربوط به دهه 40 می‌شد و مهم‌تر از این‌كه فضای شادی داشت، احساس كردم در این مقطع مردم خیلی نیاز دارند بخندند. بنابراین در این كار بازی كردم.وی ادامه داد: پیش از این در چند فیلم سینمایی با آقای صلح میرزایی كار كرده بودم و به همین علت شناخت خوبی از سبك كارهایشان دارم و از این رو دوست داشتم بار دیگر با ایشان همكاری كنم. البته قرار بود در سریال «دختری به نام آهو» هم همكاری داشته باشیم كه من سفری به آلمان داشتم و به همین علت این اتفاق نیفتاد، اما خوشحالم كه همكاری در این سریال با این كارگردان خوب مهیا شد.
وی كه در این سریال نقش یك زن خان را ایفا كرده در این باره توضیح داد: من نقش زنی به نام عفت را بازی كردم كه زن خان است و نقش خان را سیروس میمنت بازی كرده است. به نظرم سریال خوبی است. با این حال امیدوارم هنگام پخش مورد توجه مردم هم قرار بگیرد.