فروپاشی ناتو  قطعی است

فروپاشی ناتو قطعی است


اظهارات امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه با مجله اكونومیست درباره این‌كه «ناتو دچار مرگ مغزی شده است.» بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان داشت و به‌خصوص كشورهای اروپایی نسبت به آن واكنش منفی نشان دادند. او كه پیشتر تصمیم داشت یك ارتش اروپا تاسیس كند و در این كار ناكام مانده بود، معتقد است: «اگر اروپا همانند یك قدرت جهانی عمل نكند، از بین خواهد رفت». اظهارات مكرون موجب شد تا برخی به این نتیجه برسند كه آفتاب ناتو در حال غروب بوده و این پیمان نظامی جهانی آخرین روزهای حیات خود را سپری می‌كند. ناتو كه بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شده بود می‌رفت تا در جهان نقشی منحصر به فرد داشته باشد، اما طی سال‌های گذشته در كمتر جایی حضور داشته و به دلیل كسر بودجه و اختلافات بین اروپا و آمریكا با خطر انقراض كامل مواجه شده است.
عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب در یك یادداشت در این باره می‌نویسد: «بدون تردید بحران ناتو تشدید می‌شود و سرانجام فروپاشی آن تقریبا قطعی است و تنها پیوستن دو عضو آن به ائتلاف دریایی‌ای كه آمریكا برای حمایت از كشتیرانی در خلیج‌فارس به تشكیل آن فراخوانده بود، یكی از بهترین شواهد در این زمینه است». وی همچنین به اظهارات مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا اشاره كرد و گفت: «اظهارنظر دیگری كه آینده سیاهی را برای ناتو پیش‌بینی می‌كند، توسط مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در جریان سی‌امین سالگرد فروریزی دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوك سوسیالیستی آن مطرح شد که گفت: ناتو منسوخ شده است و با خطر انقراض روبه‌روست و باید یك مشاركت اروپایی جدید سنگینی بار تأمین مالی و هزینه‌های نظامی آن را بر دوش بكشد.»
 به نوشته عطوان: «فروپاشی پروژه آمریكا و اروپا، تشدید اختلافات میان اعضای ناتو درباره مداخله نظامی اخیر تركیه در شمال سوریه و خرید سیستم دفاع موشكی اس ــ ۴۰۰ روسیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه كه در تقابل با سیستم‌های تسلیحاتی اروپایی ــ آمریكایی است، همگی از جمله عواملی است كه به آشوب كنونی در ناتو منجر شده و ممكن است مانند اتفاقی كه برای پیمان ورشو افتاد، تجزیه ناتو را تسریع كنند.‌»
از سوی دیگر، كیمبرلی كرویور، پژوهشگر اندیشكده هلندی انستیتو روابط بین‌الملل كلینگدیل در مقاله‌ای ناتو را پیمانی توصیف كرد كه دیگر چیزی از اتحاد پیشین در آن دیده نمی‌شود. او نوشت: «از زمانی كه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا شده، با توجه به اظهاراتی كه پیش از رسیدن به این سمت داشت و ناتو را پیمانی منسوخ می‌خواند، همواره این سؤال وجود داشته كه او تا چه حد و تا چه زمان به ناتو پایبند خواهد ماند. آمریكا بدون این‌كه شركای اروپایی ناتو را در جریان بگذارد، از شمال سوریه خارج شد و جدا از آن همچنین مانع محكومیت روسیه به‌خاطر توقیف كشتی‌های اوكراینی شد. این سخنان و اقدامات باعث شده در ذهن شركای اروپایی ناتو، تصویری از مشاركت ناپایدار ترامپ نقش ببندد. از آن سو اقدامات تركیه نیز وحدت ناتو را به خطر انداخته ‌است. آنكارا جدا از حمله به شمال سوریه كه باعث خشم اروپایی‌ها شده، سامانه دفاعی اس-400 را از روسیه خرید كه سیستم آن با سیستم‌های دفاعی ناتو سازگار نیست و می‌تواند امنیت جنگنده‌های اف 35 آمریكایی را به خطر بیندازد. تركیه در حال حاضر نیز در تلاش برای خرید جنگنده‌های سوخو از روسیه است. این اقدامات باعث شده نه‌تنها اروپا كه آمریكا هم دچار بی‌اعتمادی به آنكارا شود. همه این اقدامات نشان‌دهنده شكننده‌بودن وضعیت ناتو در شرایط كنونی است.»‌