خیز الغنوشی برای ریاست مجلس تونس

خیز الغنوشی برای ریاست مجلس تونس

مجلس شورای جنبش النهضه تونس اعلام كرد، رئیس این جنبش را به عنوان رئیس پارلمان كشور نامزد كرده و همچنان به انتخاب نخست‌وزیر از داخل جنبش پایبند است. به گزارش ایسنا، عبدالكریم الهارونی، رئیس مجلس شورای جنبش النهضه تونس با بیان این مطلب اضافه كرد: جنبش النهضه در عین حال به حق خود در نامزدی نخست‌وزیر جدید از داخل این جنبش تأكید دارد. وی اما نامی از فرد مورد نظر جنبش النهضه برای نخست‌وزیری تونس نبرد. در انتخابات اخیر تونس كه 6 اكتبر گذشته برگزار شد، جنبش النهضه از مجموع ۲۱۷ كرسی پارلمان تنها با كسب ۵۲ كرسی بیشترین تعداد كرسی‌های پارلمانی را از آن خود كرد و به همین دلیل مامور تشكیل دولت ائتلافی شد.
در صورتی كه النهضه در تشكیل دولت ظرف دو ماه شكست بخورد، رئیس‌جمهور تونس می‌تواند فرد دیگری را مامور تشكیل دولت طی دو ماه كند. وی همچنین می‌تواند در صورت عدم موفقیت النهضه در تشكیل فراكسیون اكثریت در پارلمان، خواهان برگزاری انتخابات جدید شود.
گفتنی است كه در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس نیز برخلاف همه پیش‌بینی‌ها فردی به نام قیس سعید برنده شد.
فردی بدون وابستگی سیاسی مشخص به احزاب شناخته شده تونس و یك حقوقدان كهنه‌كار كه به‌شدت مخالف عادی سازی روابط تونس با رژیم صهیونیستی است و عادی‌سازی را یك «خیانت بزرگ» می‌داند. وی معتقد است «مساله فلسطین در وجدان ملت تونس جا دارد» و به لحاظ سیاست خارجی نیز معتقد است اتحادیه عرب باید اتحادیه ملت‌های عرب باشد نه اتحادیه كشورهای عربی. جنبش اسلامگرای النهضه كه ریشه‌های اخوانی دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدی قیس سعید حمایت كرده بود. به هرحال اگر راشد الغنوشی به ریاست پارلمان تونس برسد و دولت نیز در دست این حزب باشد یك‌بار دیگر قدرت در تونس به‌دست گروه‌های ملی و اسلامگرای این كشور افتاده و سكولارها به حاشیه رانده شده‌اند.