شهود علیه ترامپ

ترامپ وعده داد دومین مکالمه تلفنی خود را با رئیس‌جمهور اوکراین افشا کند

شهود علیه ترامپ

مساله استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا این روزها به بحث داغ محافل سیاسی آمریكا تبدیل شده است. این در حالی است كه دو حزب عمده این كشور یعنی جمهوریخواهان و دموكرات‌ها نیز به جدالی سخت علیه یكدیگر روی آورده و همدیگر را به دروغگویی و نیرنگ متهم می‌سازند. در این میان دونالد ترامپ مدعی آن است كه با شفافیت تمام عمل كرده و دشمنانش هیچ بهانه‌ای برای محكوم كردن او ندارند. دموكرات‌ها نیز می‌گویند عزم خود را جزم كرده‌اند تا پیش از پایان سال جاری میلادی تكلیف استیضاح ترامپ را یكسره كنند.

به گزارش مهر و به نقل از رویترز، دونالد ترامپ روز شنبه اعلام كرد كاخ سفید به احتمال زیاد متن دومین گفت‌وگوی تلفنی وی با ولادیمیر زلنسكی را به‌زودی منتشر می‌كند. ترامپ در پایگاه اندروز و پیش از سفر به ایالت آلاباما خطاب به خبرنگاران گفت: «ما متن دیگری در دست انتشار داریم كه بسیار مهم است. من به شما دومین متن [گفت‌وگوی تلفنی] را خواهم داد، زیرا من با رئیس‌جمهور اوكراین دو مرتبه تلفنی گفت‌وگو كردم». مساله گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با ولادیمیر زلنسكی رئیس‌جمهور اوكراین شروع ماجرایی سیاسی تحت عنوان اوكراین گیت در آمریكا شد.
تحقیقاتی گسترده
چند روز پیش موسسه ریل كلیر اینوستیگیشن، افشاگر تماس تلفنی دونالد ترامپ و همتای اوكراینی‌اش را معرفی كرد و او را شخصی به نام اریك چیاراملا نامید. وی در اواخر دوران ریاست جمهوری باراك اوباما، مدیر امور اوكراین در شورای امنیت ملی آمریكا بود و در نخستین ماه‌های دولت ترامپ نیز تحت عنوان مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در این شورا فعالیت داشت. اریك چیاراملا ۳۳ ساله اكنون معاون مسؤول اطلاعات ملی در بخش اوراسیا و روسیه در شورای ملی اطلاعات آمریكاست. در شكایت این مقام افشاگر كه در ماه آگوست به ثبت رسید، آمده است كه مكالمه تلفنی دونالد ترامپ به ولادیمیر زلنسكی، رئیس‌جمهور اوكراین احتمالا به گونه‌ای سوء‌استفاده‌گرانه به دنبال تحت فشار قرار دادن اوكراین بوده است. ترامپ در این تماس تلفنی از زلنسكی خواسته بود فعالیت‌های فرزند جو بایدن را زیر نظر داشته باشد و حتی‌الامكان آنها را محدود كند.
تیم تحقیقات كنگره آمریكا به ریاست آدام شف، رئیس دموكرات كمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریكا تاكنون ۱۵ جلسه شهادت‌دهی مقام‌های كنونی و سابق دولت آمریكا را پشت درهای بسته به پایان رسانده و آنها هفته پیش انتشار هزاران صفحه از نسخه‌های مربوط به این مصاحبه‌ها را آغاز كردند. دموكرات‌ها همچنین تصمیم دارند طی هفته جاری اولین جلسه شهادت‌دهی علنی را كه از تلویزیون پخش خواهد شد درباره تحقیقات استیضاح كه هفت هفته طول كشیده، آغاز كرده و سه نفر از مقام‌های دست‌اندركار در سیاست خارجی دولت ترامپ را كه تاكنون در جلسه‌های پشت درهای بسته شهادت داده‌اند، احضار كنند. این افراد درباره نقش ترامپ، رودی جولیانی، وكیل شخصی او و متحدان آنها در گروكشی سیاسی با اوكراین شهادت داده‌اند. دموكرات‌ها همچنین تلاش می‌كنند در ماه دسامبر (آذر-دی) جلسه رای‌گیری درباره ‌استیضاح ترامپ را برگزار كنند و او را به سومین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریكا تبدیل كنند كه استیضاح می‌شود. گفته می‌شود اگر دموكرات‌ها بتوانند به ضرب‌الاجلی كه تعیین كرده‌اند پایبند باشند، می‌توانند تحقیقات استیضاح را تا روزهای قبل از كریسمس به پایان برسانند.
جدال جمهوریخواهان
حال كه روند شهادت‌ها علیه ترامپ جدی‌تر شده و موارد اتهامی او آشكار‌تر می‌شود، جمهوریخواهان آمریكا با ابراز نگرانی از ادامه این روند می‌كوشند دموكرات‌ها را از استیضاح ترامپ بازدارند. آنها از پسر جو بایدن و همچنین افشاكننده اطلاعات مربوط به گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور آمریكا و اوكراین خواستند تا هفته آینده در جلسات علنی دادرسی شهادت دهند. اما دموكرات‌ها به احتمال زیاد با حضور هانتر بایدن و آن افشاگر در جلسات دادرسی مخالفت خواهند كرد. دوین نونس، عضو بلندپایه و جمهوریخواه كمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریكا در نامه‌ای خطاب به آدام شف، دموكرات و رئیس هیأت تحقیق در پرونده استیضاح ترامپ درخواست كرد نام این دو نفر در زمره شاهدان قید شود. نونس در این نامه مدعی شد دموكرات‌ها پیگیر یك «فرآیند استیضاح ساختگی و ریاكارانه» هستند كه با ترامپ به گونه‌ای بد و نامناسب برخورد می‌كند. وی همچنین آدام شف را به جعل شواهد و ادله برای نادرست و فاسد جلوه دادن تماس تلفنی ترامپ و زلنسكی متهم كرد!