انتخابات مجدد در بولیوی

انتخابات مجدد در بولیوی

در پی افزایش فشارها بر دولت بولیوی درخصوص انتخابات اخیر ریاست جمهوری، «اوو مورالس» خواستار برگزاری انتخابات مجدد در این كشور شد. روز شنبه در ادامه اعتراضات، مخالفان رئیس‌جمهور بولیوی، با حمله به ساختمان‌ رسانه دولتی در شهر لاپاز (پایتخت اداری بولیوی) كاركنان تلویزیون بولیوی و رادیو پاتریا نوا (میهن نوین) را مجبور به ترك محل كار خود كردند. مخالفان در اعتراض به اعلام پیروزی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی برای چهارمین دوره پیاپی به خیابان‌ها ریختند. مورالس ۶۰ ساله از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان نخستین بومی چپ‌گرا در مقام رئیس جمهوری، قدرت را در بولیوی در دست دارد. وی در انتخابات سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ با كسب بیش از ۵۰ درصد آرا و در همان دور نخست به ریاست جمهوری برگزیده شد.
 تلاش‌های مورالس برای آرام‌کردن اوضاع تاكنون ثمر‌بخش نبوده است. در این میان افزایش شكاف در رده‌های پلیس بولیوی نیز تهدید مضاعفی را متوجه اوو مورالس كرده است. منابع خبری می‌گویند در جریان اعتراضات این كشور تاكنون سه نفر كشته و بیش از صد نفر مجروح شده‌اند.
به گزارش رویترز، یگان‌های پلیس بولیوی از روز جمعه در برخی شهرهای این كشور آمریكای لاتین دست به تجمع در خیابان‌ها زدند و معترضان ضد‌دولتی آنها را تشویق می‌كردند. پلیس در چند شهر بولیوی به جمع معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیوست. بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده، ماموران پلیس با به تن داشتن لباس خدمت در جمع تظاهركنندگان در سوكره، لاپاز و دیگر شهرهای بزرگ بولیوی حضور پیدا كرده‌اند. فهرست درخواست افسران پلیس معترض، شامل شرایط كاری بهتر، استعفای فرمانده‌شان و تضمین آن می‌شود. تاكنون ترك پست نیروهای پلیس در اطراف كاخ ریاست‌جمهوری بولیوی، تحولی بدیمن برای مورالس بوده است. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با تاكید بر این‌كه معترضان باید اعتراضات‌شان را مسالمت‌آمیز نگه دارند، اعلام كرد راهكار تنها از طریق مذاكرات مسالمت‌آمیز محقق می‌شود. كارلوس مسا، رقیب اصلی مورالس با رد بازشماری آرا به وسیله سازمان كشورهای آمریكایی نیز از مجلس این كشور خواست تا زمینه برگزاری انتخابات مجدد را فراهم كند.