خبرسازی كتابفروشی معروف در صدسالگی‌اش

خبرسازی كتابفروشی معروف در صدسالگی‌اش

در سایت اینترنتی تریپ ادوایزر كه یكی از سایت‌های مشهور جهانگردی است نزدیك به 4000 نقد كارشناسی درباره یك كتابفروشی در شهر پاریس است كه در آستانه صدسالگی‌اش در حال تبدیل شدن به یك نماد اصلی این شهر است. بسیاری از این نظرات و نقدهای كارشناسی در اصل نظرات بسیاری از بازدیدكنندگان فرانسوی و غیرفرانسوی از كتابفروشی شكسپیر و شركا‌ست كه در اكثر آنها كلماتی مثل رویا یا جادو بسیار دیده می‌شود. طبق آماری كه این سایت ارائه كرده بسیاری از گردشگرانی كه از فرانسه و شهر پاریس بازدید می‌كنند به طور حتم یك سری هم به این كتابفروشی می‌زنند كه امسال صد سال از تاسیس آن می‌گذرد.
شكسپیر و شركا اولین بار در 17 نوامبر سال 1919 میلادی توسط سیلویا بیچ در خیابان هشتم دوپویترن بازگشایی شد و پس از مدتی در سال ۱۹۲۲ به محل بزرگ‌تری در خیابان دوازدهم اودئون در منطقه ۶ پاریس نقل مكان كرد. در طول دهه ۱۹۲۰، این كتابفروشی به پاتوقی برای نویسندگانی چون ازرا پاوند، ارنست همینگوی، ویلیام اس. باروز، جیمز جویس و فورد مادوكس فورد تبدیل شده بود. امروزه این فروشگاه هم به عنوان كتابفروشی معمول و هم به عنوان پاتوق كتابخوانی در زمینه تخصصی ادبیات انگلیسی خدمات می‌دهد.
به گزارش ایبنا، یكی از اصلی‌ترین اشتراكات كاربرانی كه در سایت گردشگری نظرات خود را درباره این كتابفروشی ثبت كردند این است كه این كتابفروشی مثل مكان‌های مشهور دیگر شهر پاریس مثل كلیسای نوتردام، برج ایفل یا موزه لوور به اندازه كافی به شهرت رسیده است كه بتوان یكی از نمادهای اصلی این شهر خطاب كرد. ولی چه اتفاقی افتاده است كه این كتابفروشی به این درجه از شهرت رسیده است.
نمونه‌های كمتری از این كتابفروشی در كشورهای دیگر وجود دارد. مثلا كتابفروشی لاندن ریویو شهر لندن یا كتابفروشی كودكان شهر سئول كره جنوبی هر كدام دارای مشخصات ویژه‌ای در كشورهای خود هستند ولی هیچ‌كدام به این شهرت نرسیدند. به اعتقاد تحلیلگر روزنامه گاردین، جذابیت ظاهری كتابفروشی شكسپیر خودش یكی از عوامل شهرت این مكان شده است.
این روزنامه می‌نویسد طراحی و دكوراسیون خاص كتابفروشی در جذب گردشگران بسیار تاثیر داشته ولی مهم‌ترین علت جذابیت از تاریخچه این مكان نشأت می‌گیرد. اكثر نویسندگان مشهور فرانسه و دیگر كشورهای اروپایی رابطه خوبی با این مكان داشتند و بسیاری از گردشگران نیز می‌خواهند همان تجربه‌ای را داشته باشند كه نویسندگان محبوب آنها تجربه كرده‌اند. از طرف دیگر صاحبان كتابفروشی از سیلویا بیچ گرفته تا دیگران هیچ‌كدام به سود اقتصادی فكر نكرده و در اظهارات خود گفته‌اند بیشتر از یك كتابفروشی به فكر راه‌اندازی یك جنبش اجتماعی ادبی بودند. در تاریخ این كتابفروشی شاهد هزاران ملاقات نویسندگان مشهور با مردم و ویراستاران بودیم و همین روح اجتماعی كتابفروشی باعث جذابیت آن برای طرفداران ادبیات شده است.