بپــا  یخ  نزنی!

8 نکته برای این که در مــاه‌های سـرد ســال خوش‌رکاب‌تان همراه‌تر باشد

بپــا یخ نزنی!

همین كه به اولین باد پاییزی و روزهای سرد سال می‌رسیم، خیلی كارها برای انجام دادن داریم؛ باید لباس‌های گرم را بیرون بیاوریم، سیستم گرمایشی خانه را راه بیندازیم، جلوی دریچه‌های كولر را بپوشانیم و در نهایت سری به خودرومان بزنیم و آن را برای روزهای برفی و بارانی و حتی یخبندان سال آماده كنیم. این مورد آخری موضوعی است كه از رضا رشیدی، تعمیركار خودرو پرسیدیم و اتفاقا جواب‌های خوبی هم گرفتیم. مگر خودرو هم تابستان و زمستان دارد؟ بله دارد؛ اصلا هم فرقی نمی‌كند كه در این روزهای سرد، خودروتان مدام در حال رفت و آمد است یا برای چند روز و حتی چند هفته بدون حركت مانده است. همین كه هوا كمی سرد می‌شود، باید حواسمان باشد كه آن را با این شرایط آب و هوایی هماهنگ نگه داریم تا در هر موقعی و هر خیابان و جاده‌ای هوایمان را داشته باشد؛ آن‌قدر كه نه در شرایط نامناسب از كار بیفتد و نه در اثر بی‌توجهی‌های كوچك، هزینه‌های سنگین روی دستمان بگذارد.

ضد یخ
یكی از ابتدایی‌ترین كارهایی كـه با شروع فصل‌های سرد سال باید برای خودرو انجام بدهیم، استفاده از ضد یخ است كه باعث نگهداری و بالا رفتن كارایی رادیاتور خودرو می‌شود. تفكر رایجی كه بین مردم وجود دارد این است كه فكر می‌كنند هرچه ضدیخ بیشتری بریزند، برای خودرو بهتر است در صورتی كه اشتباه فكر می‌كنند. ضدیخ نامرغوب كه داستانش مشخص است و باعث می‌شود به موتور آسیب برسد و باعث پوسیدگی سوپاپ‌ها و سیلندرها می‌شود، اما ضدیخ استاندارد هم باید به اندازه استفاده شود و مصرف بیشتر آن همان آسیب ضدیخ نامرغوب را برای خودرو دارد. فرمول استاندارد ضد یخ این است كه برای خودروهای چهار سیلندر بین یك تا دو لیتر و برای خودروهای شش سیلندر نهایت سه لیتر ضدیخ كافی است. در واقع این‌كه خیلی از ما برای خودرویی مثل پراید، چهار لیتر ضدیخ استفاده می‌كنیم، نه‌تنها كمكی به خودرو نمی‌كند كه باعث می‌شود اجزای آن آسیب ببینند. قیمت ضدیخ، لیتری 25 هزار تومان است كه یك ضدیخ با كیفیت، بین سه تا پنج سال كار می‌كند. ضمن این‌كه فراموش نكنید نباید بگذاریم ضد یخ در تمام روزهای سال در خودروی‌مان، تمام شود. نبودن ضدیخ در خودرو باعث می‌شود كه سرسیلندرها به خاطر آب اسیدی خورده شوند و این باعث هزینه‌های كلانی در آینده
برای خودرو خواهد شد.


گرمكن شیشه عقب
گرمكن شیشه عقب از آن اجزای ضروری خودرو در فصل‌های سرد سال است. حواس‌تان باشد كه در هر نیم ساعت استفاده، ده دقیقه
از گرمكن استفاده كرده و 20 دقیقه بعدی آن را خاموش كنیم. در واقع این گرمكن‌ها شبیه به المنت عمل می‌كنند و جریان برق سنگینی را می‌كشد كه برای دینام و باتری ضرر دارد. این رعایت ساده می‌تواند تا سال‌ها، محافظ گرمكن شیشه عقب خودروی شما باشد. ضمن این‌كه حواس‌تان باشد كه این المنت‌ها از داخل كابین روی شیشه عقب نصب هستند؛ برای همین موقع تمیز كردن خودرو، با دستمال محكم روی آن نكشید چون ممكن است پایه‌های المنت قطع  شود. ماجرا این است كه این المنت‌ها به شکل سری به هم وصل هستند و اگر یكی از آنها قطع شود، همه از كار می‌افتند و برای یك دستمال كشیدن ساده، مجبور به تعویض كل شیشه عقب خودرو می‌شویم چون قابل تعمیر نیست؛ در آن صورت مجبورید حدود 200 هزار تومان و یا حتی بیشتر، بابت این شیشه پرداخت كنید.



زنجیرچرخ
بهترین روشی كه می‌تواند بهتر از لاستیك‌های یخ‌شكن در شرایط زمستانی به ما كمك كند، زنجیر چرخ است كه باید در فصل‌های پاییز و زمستان همیشه در خودرو همراه‌مان باشد. می‌توانیم زنجیر چرخ‌هایی متناسب با اندازه خود لاستیك خودرو تهیه كنیم و در خودرومان بگذاریم و در مواقع نیاز از آن استفاده كنیم. قیمت یك زنجیر چرخ خوب و باكیفیت، بین 130تا 150 هزار تومان است كه تا چند سال می‌توانید از آن استفاده كنید.



برف پاك كن
برف‌پاك‌كن از آن اجزایی است كه خیلی باید هوایش را داشته باشیم و تقریبا رانندگی‌مان در پاییز و زمستان بدون آن لنگ می‌ماند. اولین موضوع این است كه اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر در مخزن شیشه‌شوی ماشین مایع شیشه‌پاك‌كن یا رایت می‌ریزید، اشتباه می‌كنید. این مایع شیشه‌پاك‌كن الكل دارد و باعث می‌شود به شیشه ماشین آسیب برسد؛ ضمن این‌كه از عمر لاستیك تیغه برف‌پاك‌كن هم كم می‌كند. از طرف دیگر، آب خالی هم برای پمپ‌های شیشه‌شوی مناسب نیست و باعث ایجاد رسوب می‌شود. برای این كار بهتر است از شامپو یا مایع ظرفشویی استفاده و آن را با كمی آب تركیب كنیم. در این صورت خاصیت ضدیخی هم ایجاد می‌شود و باعث می‌شود كه گچ نبندد.  پیشنهاد ما این است كه این تیغه‌ها را در ابتدای فصل تعویض كنید. البته روش استانداردش این است كه هر شش ماه یك‌بار، برف‌پاك‌کن‌ها با نمونه‌های جدید عوض شود و اگر پایان این شش ماه به اول فصل‌های بارانی بخورد كه چه بهتر. قیمت تیغه برف پاك‌كن در پراید 40 هزار تومان، برای خودروهای پژو تا 90 هزار تومان و در خودروهای خارجی بین 250 تا 350 هزار تومان است. این كار، اجرت تعویضی برای تعمیركار یا ندارد یا هزینه ناچیزی به اندازه
5000 تومان است.


موتور
بیشتر ما فكر می‌كنیم این‌كه خودرو را روشن كنیم و چند دقیقه صبر كنیم و اجازه بدهیم ماشین با موتور روشن درجا کار کند، به گرم كردم موتور كمك كرده‌ایم در صورتی كه روش بهتر برای این گرم كردن، حركت آرام ماشین است. در واقع هرقدر كه ماشین را در حالت درجا گرم كنیم، بعد از چند دقیقه با فشار ناگهانی شروع به حركت كنیم، آن كمكی را كه حركت با دنده سنگین به خودرو می‌كند، نكرده‌ایم. این‌طوری هوای موتور خودرو را داشته‌ایم و در درازمدت، از لحاظ موتوری در خودرو، دچار مشكل و هزینه نمی‌شویم.



فیلتر بخاری
بخاری اكثر خودروهای جدید فیلتر دارند. حواستان باشد زمانی كه خودرو را برای سرویس روغن به تعمیرگاه می‌برید، حتما فیلتر بخاری را هم برای فصل سرد عوض كنید كه در هوای سرد، گرمای بهتر و متعادل‌تری به شما بدهد. در مواقعی كه ضدیخ خودرویی كم باشد، رادیاتور بخاری دچار رسوب می‌شود و باعث می‌شود آب در فضا گردش نكند و از دریچه‌ها باد ولرم یا حتی سرد بیرون بیاید. در واقع زمانی كه چنین اتفاقی افتاد، یعنی دریچه‌ها به‌دلیل رسوبات كیپ شده‌ و باید فیلتر آن را تعویض كنیم. قیمت این فیلترها بسته به نوع ماشین متفاوت است. مثلا برای پراید بین 40 تا 50 هزار تومان، برای خودروهای پژو بین 80 تا 120 هزار تومان و برای ماشین‌های خارجی هم از 200 هزار تومان به بالاست. البته از آنجا كه تعمیر و تعویض این فیلترها تقریبا كار پرزحمت و زمانبری است، حدود صد هزار تومان هم اجرت این كار برای تعمیركار خودرو است. در واقع  چند رسیدگی كوچك و بررسی مقدار
ضد یخ و چند مورد دیگر باعث می‌شود مشكلی برای دریچه‌های بخاری در روزهای سرد به وجود نیاید و در چنین هزینه‌ها
و دردسرهایی نیفتیم.



اگزوز ماشین
حواستان در این روزهای سرد، به اگزوز خودروتان باشد. مراقب باشید هنگامی كه خودرو را پارك كردید، تا زمانی كه دود سفید از اگزوز بیرون می‌آید، موتور روشن باشد تا بخار آب كاملا از بین برود. در واقع آن آبی كه در اگزوز جمع می‌شود، باعث می‌شود كه به منبع اگزوز آسیب برسد و اگر این صبر را نداشته باشید، خسارت‌های سنگینی به خودرو وارد می‌شود. در بهترین حالت، انباری عقب خودرو چیزی حدود 300 هزار تومان قیمت دارد كه اگر كاتالیزور آسیب دیده باشد، بین 600 هزار تومان تا یك میلیون تومان به خرج افتاده‌اید.



چراغ‌های مه‌شكن
مه‌شكن‌ها از آن اجزایی هستند كه نیاز به آنها در روزهای زمستانی خیلی احساس می‌شود؛ پس در این روزها از سلامت و كاركردشان در هر دو طرف جلو و عقب خودرو مطمئن شوید كه در وقت نیاز، بدون مه‌شكن نمانید. در واقع بر خلاف خیلی از رانندگان كه از مه‌شكن‌ها به‌عنوان دكور و زیبایی در تابستان استفاده می‌كنند، بهترین وسیله برای بالا بردن دید هر دو طرف رانندگی در شرایط زمستانی است. اگر مه‌شكن‌های خودرویتان به تعویض لامپ برای لامپ ایده‌آل و نور بهتر نیاز دارند، باید چیزی بین 20 تا 25 هزار تومان هزینه كنید. اگر هم كاسه چراغ كدر شده است و ترك دارد، بهتر است آن را تعویض كنید كه باید آن را بین 50 تا 60 هزار تومان بخرید.


ضمیمه نوجوانه