از جاده غافل نشو

از جاده غافل نشو


نه فقط اجزای خودرو كه رانندگی در فصل‌های بارانی و برفی، شرایطی ویژه می‌طلبد تا بتوانیم با خیال راحت در مسیرمان تردد كنیم و به مقصد برسیم؛ نه در راه بمانیم و نه تحت شرایط هوای سرد داخل كابین ماشین، رانندگی برایمان سخت باشد.
 آب و هوا را چك كنید
اولین و بدیهی‌ترین كار برای تردد در جاده‌ها در فصل‌های سرد سال، مطلع شدن از آب و هواست. می‌شود از طریق تلفن یا برنامه‌های تلفن همراه، از وضع آب‌وهوای جاده‌ای كه قصد سفر در آن را دارید خبردار بشوید. ۱۳۴ تلفن گویای سازمان هواشناسی وزارت راه و شهرسازی و شماره تلفن ۱۴۱، شماره‌ای برای مسافران جاده‌ای است كه می‌توانید بهترین مسیرها را از آن بپرسید. سایت اطلاع‌رسانی  www.iran141.ir  
هم اطلاعات خوبی در این رابطه می‌دهد.
 دوری  از خودرو‌های برف‌روب
اگر در جاده یا خیابان در پشت خودروی برف‌روب قرار گرفتید، حتما فاصله خود را از آن حفظ كنید. این خودرو‌ها دید درست و كافی ندارند و ممكن است كوهی از برف جلوی روی شما بسازند و دید شما را هم ببندند و شما را به خطر بیندازند.
 باك بنزین را پر نگه دارید
جدا از این ماجرا كه در شرایط اضطراری نگرانی خالی بودن باك بنزین و دغدغه‌ای اضافه بر توجه به رانندگی ندارید، پر بودن باك بنزین باعث می‌شود رطوبت كمتری وارد سیستم سوخت خودرو شده، خودرو سنگین شود و حتی كمك می‌كند در برف آسان‌تر  حركت كنید.
 خطر كروز كنترل
در جاده‌های لغزنده به هیچ عنوان خودرو را روی حالت كروز كنترل نگذارید؛ چون ممكن است خطرساز شود و كنترل خودرو از دست‌تان در برود. این‌كه كم و زیاد كردن دنده و كنترل سرعت در چنین شرایطی دست خودتان باشد، خیلی بهتر و ایمن‌تر است.
 مطالعه كنید
اطلاعات‌تان را راجع به كنترل خودرویتان در شرایط لغزنده بالا ببرید تا در چنین شرایطی غافلگیر نشوید و با تسلط و تكیه بر اطلاعات‌تان بتوانید اوضاع را به‌خوبی مدیریت كنید. با توجه به این‌كه خودرو دیفرانسیل جلو، عقب یا دو دیفرانسیل است، در مورد روش‌های پیشگیری از لیز خوردن آن در روزهای سرد زمستانی و روی برف مطالعه و تحقیق كنید.
 جعبه كمك‌های اولیه
بهتر است همیشه جعبه‌ای از ملزومات و تجهیزات لازم برای روزهای برفی در صندوق عقب خودروی‌تان داشته باشید. این جعبه می‌تواند شامل دستكش، كابل كشی، جعبه كمك‌های اولیه، مایع پاك‌كننده شیشه جلوی خودرو، ضدیخ، چراغ قوه، شمع، جلیقه نجات، چند بطری آب، كنسرو خوراک‌های خراب‌نشدنی غذا و كبریت، کمکی باشد در شرایط بحرانی
و اضطراری.
ضمیمه نوجوانه