خداحافظی با سرماخوردگی

دانشمندان ایده‌هایی برای مقابله با ویروس سرماخوردگی پیدا كرده‌اند

خداحافظی با سرماخوردگی

این روزها در اواسط پاییز، هجوم سرما و بارش برف خیلی‌ها را غافلگیر کرد. سیمای بسیاری از مناطق کشور از همین حالا حسابی زمستانی شده است. اما تصویری كه از زمستان در ذهن‌ها وجود دارد و همه از آن بیم داریم: گلودرد، عطسه، آبریزش بینی و سردردهای دردناك سینوسی است. اما نگران نباشید، دانشمندان در تلاشند تا راهی برای متوقف كردن سرماخوردگی پیدا كنند. هرچند تجارب قبلی نشان می‌دهد این نباید كار آسانی باشد.




نتایج تحقیقات جدید، كه در نشریه نیچر میكروبیولوژی (Nature Microbiology) منتشر شده است، نشان داده غیرفعال‌كردن یك پروتئین خاص در سلول‌های بدن ما، تكثیر ویروس‌های سرماخوردگی را متوقف می‌سازد. این روش جدید فقط روی موش‌ها و سلول‌های انسانی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و هنوز این تحقیقات در ابتدای كار است، اما یافته‌ها امیدواركننده هستند.
دكتر جان كارِت می‌گوید: مادر بزرگ‌های پزشكان همیشه از آنها می‌پرسند اگر خیلی كارتان درست است، چرا برای سرماخوردگی راه درمانی ندارید؟! اكنون ما یك روش جدید برای علاج سرماخوردگی یافته‌ایم. سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری عفونی در جهان است و در هر زمستان ما منتظر ابتلا به یكی از انواع ویروس سرماخوردگی هستیم.
به تازگی محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه كالیفرنیا ـ سانفرانسیسكو، پروتئین معینی را در سلول‌های پستانداران غیر فعال كردند و دریافتند كه این عمل، تكثیر ویروس‌ها را متوقف می‌كند.
 تلاش در آزمایشگاه
این تیم برای بررسی این‌كه كدام ژن‌ها با قابلیت تكثیر ویروس‌ها ارتباط دارند، سلول‌های انسانی را در آزمایشگاه پرورش دادند. سپس از اصلاح ژن برای غیرفعال كردن ژن تصادفی در هر سلول استفاده كردند. در این آزمایش، رینو ویروس RV ــ c15  و اینترو ویروس‌هایی كه EV ــ C68  نامیده می‌شوند و با یك بیماری نادر نخاعی به نام فلاسید مایلیتیس (flaccid myelitis) حاد مرتبط هستند، مقابله كردند. در نتیجه تنها چند سلول موفق به زنده ماندن و تكثیر شدند. به این ترتیب آنها دریافتند سلول‌ها عاری از ژن‌هایی هستند كه آنزیمی به نام SETD3 (كه واكنش‌های بیو شیمیایی را سرعت می‌بخشد) را رمز‌گذاری می‌كنند. به این ترتیب موفق به جلوگیری از تكثیر و انتقال هر دو ویروس به سلول‌های جدید شدند.
سپس آنها سلول‌هایی را كه دارای یك ژن معلول SETD3 بودند با سه رینو ویروس، یك ضد ویروس و تعداد انگشت شماری اینترو ویروس غیرفعال كردند و دریافتند هیچ كدام نتوانستند در درون سلول‌ها تكثیر شوند. با این حال، هنگامی كه ژن SETD3 به حالت عادی باز گردد، ویروس‌ها می‌توانند با موفقیت تكثیر شوند.
به طور كلی، تكثیر ویروسی در سلول‌های انسانی بدون آنزیم SETD3،   هزار برابر كمتر و در سلول‌های اُپیتلیال برونش كه در سیستم تنفسی یافت می‌شوند صد برابر كمتر است. اما چگونه ممكن است نبود وجود این آنزیم بر بدن اثرگذار باشد؟
محققان موش‌های اصلاح ژنتیكی شده‌ای را پرورش داده بودند كه قادر به تولید پروتئین SETD3 نبودند. به این ترتیب آنها دریافتند این اصلاح ژنتیكی، موش‌ها را از نظر سلامتی در بزرگسالی خوب و قوی ساخته بود.
به علاوه، آنها در برابر دو ویروس مصون بودند كه به طور معمول عواقب كشنده‌ای دارند. حتی اگر این ویروس‌ها مستقیما به مغز آنها تزریق می‌شد، باز هم مصون بودند. این تیم همچنین دریافتند ویروس‌ها بخشی از پروتئین SETD3  (كه توسط سلول‌های انسانی استفاده می‌شود) را استفاده نمی‌كنند.
جان كارت گفت: این یافته‌ها به ما امید می‌دهد كه نه فقط می‌توانیم دارویی ضد ویروسی در برابر سرماخوردگی تولید كنیم، بلكه ممكن است همه اینترو ویروس‌ها بدون ایجاد اختلال در  SETD3، عملكرد منظمی در سلول‌های ما ایجاد كنند. هنوز آزمایش این دارو روی انسان صورت نگرفته است و فاصله زیادی با ساخت، تولید و در دسترس مردم قرار گرفتن دارد.
با این حال، كشف جدید این نوید را می‌دهد كه ممكن است برای نسل‌های آینده روزی این امكان فراهم شود كه از زمستان بدون درگیری با سرماخوردگی لذت ببرند.
منبع: IFL Science