مخاطب رادیو  كمتر شده است؟

محمدزاده پاسخ داد؛

مخاطب رادیو كمتر شده است؟



مدیر رادیو ایران در پاسخ به پرسشی درباره افت میزان مخاطبان رادیو، ضمن تأكید بر كاهش نیافتن مخاطبان، از افزایش مخاطب رادیو در قالب برنامه‌هایی مانند «رادیو نما» خبر داد.
محمدجعفر محمدزاده درباره این كه چه برنامه‌های جدیدی را برای مخاطب در نظر گرفته‌اند، با اشاره به پخش برنامه‌های سابق به مهر گفت: پخش برنامه «صبح جمعه با شما» بعد از ماه صفر آغاز شده است .همچنین برای پخش برنامه «كوی نشاط» نیز با قدرت برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: برنامه «یك دو صدا» در فصل جدید به موسیقی و ترانه‌ها می‌پردازد و شركت‌كنندگان در سه بخش ترانه سرایی، خوانندگی و آهنگسازی به رقابت می‌پردازند. همچنین محمدرضا چراغعلی، سعید بیابانكی و علیرضا افتخاری داوران این برنامه هستند.
محمدزاده با اشاره به رویكرد شبكه برای برنامه ریزی روی چند برنامه اصلی شبكه توضیح داد: ما چهار برنامه را به عنوان آثار شاخص انتخاب كرده‌ایم كه می‌خواهیم سطح آنها را از نظر كیفی ارتقا دهیم. یكی از این برنامه‌ها «نمودار اقتصادی» است كه با توجه به وضعیت اقتصادی كشور نیاز است جدی‌تر به برنامه‌های اقتصادی ورود كنیم. برنامه بعدی «كافه هنر» است كه به رویدادهای فرهنگی و هنری سطح كشور می‌پردازد و مورد استقبال هم قرار می‌گیرد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جزو برنامه‌های سطح اول است كه مخاطب آنها را پیگیری می‌كند.
مدیر رادیو ایران در ادامه عنوان كرد: برنامه دیگر رادیو ایران «پارسی‌گویان» است كه به زبان فارسی و هویت ملی ایران می‌پردازد و مخاطبان آن علاوه بر ایران، فارسی زبانان كشورهای دیگر هم مورد نظر هستند. وی در واكنش به این پرسش كه چرا به رغم آمارها و نظرسنجی‌ها، شبكه‌های رادیویی با كاهش مخاطب و افت برنامه‌های جذاب مواجه شده‌اند، تصریح كرد: ما دو گونه ارزیابی داریم كه یك مورد ارزیابی‌های رسمی مركز تحقیقات صداوسیماست كه طبق آن با كاهش مخاطب مواجه نیستیم. ممكن است در فصل‌های مختلف این مخاطب كمی كاهش یا افزایش پیدا كند اما شاخص نمودار كلی این مخاطبان تغییر چندانی ندارد. مدیر رادیو ایران در واكنش به افت كیفی برنامه‌های رادیویی نیز عنوان كرد: از آنجا كه عوامل برنامه‌ها و خود برنامه‌ها به مرور زمان دچار تغییر می‌شوند ممكن است برنامه‌ها هم در طول زمان با نوعی تغییرات همراه باشند و در یك فصل ضعیف تر یا مورد توجه تر باشند. رادیو مخاطب ثابت و پایداری دارد و پایداری مخاطب رادیو از رسانه‌های دیگر بیشتر است چون امكان دسترسی به رادیو برای قشرهایی از جامعه تغییری ندارد. برای مخاطبی كه در ماشین و اتوبوس و برخی از نهادها هستند رادیو بهترین رسانه است و حتی ظرف یك سال گذشته به مخاطبی كه از رادیو نما استفاده می‌كند، اضافه شده و مخاطب پی برده است كه می‌تواند از تلویزیون هم برای شنیدن رادیو استفاده كند.