خودروهای آینده، رانندگان خودخواه و فداكار را تشخیص می‌دهند

خودروهای آینده، رانندگان خودخواه و فداكار را تشخیص می‌دهند


محققان با استفاده از هوش مصنوعی سامانه‌ای ابداع كرده اند كه رفتارهای انسانی و  ناگهانی رانندگان خودروهای دیگر مانند تغییر خط رانندگی را در جاده با ۲۵ درصد دقت بیشتر پیش‌بینی می‌كند. به گزارش مهر و به نقل از انگجت، خودروهای خودران تا چندی دیگر وارد جاده‌ها می‌شوند. اما هنوز هم چالش‌های زیادی در حوزه اشتراك‌گذاری فضا میان رانندگان انسانی و رایانه‌ها وجود دارد. سامانه‌های هوش مصنوعی با این تصور ابداع می‌شوند كه تمام انسان‌ها یك رفتار پیش‌بینی‌شده را انجام می‌دهند. اما همه رانندگان در ترافیك‌های سنگین می‌دانند این امر همیشگی نیست.
 در همین راستا تحقیقی جدید در آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی دانشگاه ام‌آی‌تی مشكل چگونگی پیش‌بینی رفتار رانندگان دیگر با یك خودروی خودران را بررسی كرده است. پیش‌بینی رفتار رانندگان نیازمند میزانی از آگاهی رفتار اجتماعی است كه ماشین‌ها به سختی به آن دسترسی می‌یابند. بنابراین محققان با استفاده از ابزارهای مربوط به روان‌شناسی اجتماعی به این سیستم كمك كردند تا رفتارهای رانندگان را به دو دسته رانندگان خودخواه و رانندگان فداكار طبقه‌بندی كند.
این سیستم رفتار انسان‌ها هنگام رانندگی را رصد كرد و سپس توانست هنگامی كه خودروهای دیگر وارد خطوط می‌شوند یا به‌طور ناگهانی به سمت چپ می‌پیچند، حركات رانندگان را با دقت ۲۵درصد بیشتر از قبل پیش‌بینی كند.
 قابلیت پیش‌بینی رفتار انسانی زمانی اهمیت می‌یابد كه خودروهای خودران و رانندگان انسانی به طور همزمان در جاده حضور داشته باشند. برای مثال خودروی خودران اوبری كه سال گذشته تصادف كرد و به مرگ یك فرد منجر شد، قابلیت تشخیص عابرپیاده‌ای كه از وسط مناطق ممنوعه خیابان عبور می‌كند را نداشت.