رفیق بد!

نتیجه آغاز جنگ علنی بولتون با ترامپ چه خواهد بود؛ تطمیع، سکوت یا افشاگری؟

رفیق بد!

اظهارات اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات‌متحده آمریکا در خصوص چرایی قطع حساب توییتری‌اش، بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته است. جان بولتون با انکار اخراج شدن از تیم ترامپ اعلام کرد:«بعد از کناره‌گیری از پست مشاور امنیت ملی آمریکا، کاخ سفید از ترس چیزهایی که ممکن است من افشا کنم دسترسی مرا به صفحه توییتر مسدود کرده است. برای کسانی که فکر می‌کنند من پنهان‌شده‌ام، بسیار متأسفم.» اظهارات اخیر بولتون، مترادف با اعلان‌جنگ علنی وی به ترامپ و کاخ سفید محسوب می‌شود. ترامپ بارها مدعی شده که بولتون را به دلیل مواضع افراطی و عدم هماهنگی با خود، از تیمش اخراج کرده است. با این حال بولتون اصرار دارد که اخراج خودرا از کاخ سفید در قالب یک کناره‌گیری اختیاری از قدرت توجیه کند. به هرحال، اخراج یا برکناری یا کناره‌گیری خودخواسته بولتون از کاخ سفید در این برهه زمانی چندان اهمیتی برای مخاطبان آمریکایی ندارد! آنچه برای شهروندان آمریکایی موضوعیت دارد، آینده منازعه بولتون و ترامپ است.

رمزگشایی از اظهارات اخیر بولتون علیه ترامپ
اظهارات اخیر بولتون، درست در بحبوحه منازعه دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر ماجرای اوکراین گیت مطرح شده است. هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر احضار بولتون از سوی مجلس نمایندگان آمریکا بر سر موضوع اوکراین گیت منتشر شد. گرچه بولتون فعلاً از حضور در کنگره آمریکا برای شهادت در این پرونده استنکاف کرده،اما حضور خود در کنگره را به‌صورت مطلق منتفی اعلام نکرده است. برخی نزدیکان بولتون تأکید دارند همچنان احتمال حضور بولتون در مجلس نمایندگان و شهادت وی علیه رودی جولیانی، وکیل مخصوص و مشاور حقوقی ترامپ در ماجرای اوکراین گیت وجود دارد. البته شواهد موجود می‌گوید بولتون قصد ندارد در این پرونده مستقیماً علیه شخص ترامپ شهادت دهد، اما شهادت وی علیه رودی جولیانی نیز بدترین ضربه را به کاخ سفید خواهد زد، زیرا جولیانی مورد حمایت مستقیم ترامپ قرار دارد.
شوک تازه بولتون به کاخ سفید
اظهارات اخیر جان بولتون برای ترامپ بسیار تکان دهنده بوده است. از سوی دیگر، بولتون به‌خوبی می‌داند هم‌اکنون بهترین زمان برای انتقام از رئیس‌جمهور آمریکاست! بسیاری از تحلیلگران معتقدند بولتون قصد دارد ترامپ را بر سر یک دوراهی بزرگ و سخت قرار دهد و البته هرگونه انتخابی که ترامپ در این خصوص صورت دهد، به ضرر وی تمام خواهد شد.
بر این اساس بولتون معتقد است ترامپ باید میان گزینه «سقوط آزاد در نظرسنجی‌ها» که ناشی از شهادت بولتون در پرونده اوکراین گیت خواهد بود یا «امتیازدهی پشت پرده کلان» به وی یک گزینه را انتخاب کند.
شهادت بولتون علیه ترامپ به‌طور طبیعی به کاهش محبوبیت ترامپ نزد رأی‌دهندگان مستقل و از همه بدتر، ایجاد شکاف میان نو محافظه‌کاران و جمهوریخواهان و در نتیجه، افزایش تعداد جمهوریخواهان ناراضی از کاخ سفید منجر خواهد شد.
نباید فراموش کرد در جریان رقابت‌های انتخابات فرمانداری‌ها در ایالات محافظه‌کار کنتاکی و لوئیزیانا، ترامپ و جمهوریخو‌اهان بازی را به دموکرات‌ها واگذار کردند.
موضوعی که نشان داد بخشی از جمهوریخو‌اهان ناراضی، حاضر به حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نیستند. در این میان، شهادت بولتون علیه دولت ترامپ در ماجرای اوکراین گیت، موضوع را برای ترامپ به‌مراتب بغرنج‌تر خواهد کرد.
گرچه سفیر سابق آمریکا در اوکراین و اتحادیه اروپا در پرونده اوکراین گیت علیه ترامپ و در تأیید زد و بند وی با دولت زلانسکی (برای تخریب جو بایدن نامزد حزب دموکرات) شهادت داده‌اند، اما شهادت بولتون در این پرونده، حکم تیر خلاص به ترامپ را در این ماجرا خواهد داشت.
بولتون اهل سکوت است؟
ترامپ به‌خوبی می‌داند که شخصیت بولتون، ‌مانند شخصیت رکس تیلرسون، جیمز متیس و ژنرال مک مستر دیگر مقامات سابق دولت او نیست. بولتون حاضر است هرلحظه‌ای که بخواهد در فضای سیاسی و اجتماعی ایالات‌متحده جنجال ایجاد کند. البته قدرت مانوری که امروز بولتون (حتی پس از برکناری از قدرت) در ماجرای اوکراین گیت و در دیگر پرونده‌های حوزه سیاست خارجی آمریکا پیدا کرده است، معلول خطای سخت ترامپ در انتصاب وی به‌عنوان مشاور امنیت ملی خود بوده است. بولتون بر خلاف دیگر مقامات سابق دولت ترامپ، حوصله‌ای برای نوشتن کتاب خاطرات و بیان برخی ناگفته‌های محدود در معدود موضعگیری‌های خود ندارد! بولتون هم‌اکنون آماده حمله به ترامپ است. با این حال ممکن است بولتون از ترامپ بخواهد تا در ازای سکوت در پرونده اوکراین گیت و عدم افشاگری از آنچه از مناسبات پنهانی و غیر آشکار ترامپ در حوزه امنیت و سیاست خارجی آمریکا می‌داند، امتیازات کلانی را به وی بدهد. این امتیازات کلان می‌تواند موافقت با حضور بسیاری از اطرافیان و افراد وابسته به بولتون در پست‌های سیاسی، اجرایی و حتی امنیتی در ایالات‌متحده باشد. در این صورت، بولتون به یک فرد پشت پرده تأثیرگذار در دولت آمریکا تبدیل خواهد شد.
بازی تازه آغاز شده است
چارلز کوپر، وکیل جان بولتون حضور احتمالی بولتون در کنگره را منوط به نظر دادگاه فدرال در خصوص اختلافات شکل‌گرفته میان دولت و کنگره می‌داند. کوپر در این خصوص می‌گوید: «تا زمانی که قاضی فدرال درباره نبرد حقوقی بین کمیته‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید بر سر موضوع تحقیق استیضاح ترامپ در ماجرای اوکراین رأیی صادر نکند، بولتون حاضر به دادن شهادت نخواهد بود.»
به عبارت بهتر، بولتون امکان حضور در مجلس نمایندگان برای شهادت علیه رودی جولیانی و دیگر مقامات آمریکایی دخیل در ماجرای اوکراین گیت را به‌صورت مطلق رد نکرده است. ضمن آن‌که بولتون نشان داده است در صورت اتخاذ تصمیم خود، رأی دادگاه فدرال یا موارد مشابه کمترین اهمیتی برای وی ندارد. بدون شک طی روزهای آتی، بولتون سیگنال‌های تهدیدآمیز تازه‌تری را در فضای رسانه‌ای ایالات‌متحده علیه ترامپ مخابره خواهد کرد. مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به‌خوبی می‌داند کشاندن جنگ سیاسی وی و ترامپ به فضای عمومی ایالات‌متحده، کابوس سختی برای رئیس‌جمهور سردرگم و آسیب‌پذیر فعلی آمریکا محسوب می‌شود!