نمی‌خواستیم خاطره بدی بسازیم

کریستین بیل دلیل ساخته نشدن قسمت چهارم بتمن توسط کریستوفر نولان را فاش کرد

نمی‌خواستیم خاطره بدی بسازیم

در حالی كه پیش تولید سری تازه مجموعه ابرقهرمانانه «بتمن» آغاز شده و قرار است رابرت پاتینسن نقش مرد خفاشی گاتهام سیتی را در آن بازی كند، دوباره این پرسش مطرح شده كه چرا كریستوفر نولان چهارمین قسمت مجموعه فیلم سری قبلی را نساخت. این در حالی است كه منتقدان سینمایی می‌گفتند این اتفاق می‌افتد و بتمن 4 توسط نولان كارگردانی می‌شود. طرفداران بی‌شمار آن هم، بی‌صبرانه منتظر تولید و اكران عمومی آن بودند. اما ظاهرا باید این موضوع را تمام شده فرض كرد و چشم انتظار چهارمین فیلم بتمنی نولان نبود. صحبت‌های اخیر كریستین بیل، آب پاكی را روی دست دوستداران و طرفداران بتمن 4 كریستوفر نولان ریخته است. بیل در سه گانه سیاه و تلخ نولان نقش بتمن را به عهده داشت. هم بازی او و هم هنر كارگردانی نولان در این سه‌گانه با تحسین بالای منتقدان و تماشاگران همراه شد و راه تازه‌ای را در گونه كمیك استریپی ابرقهرمانانه باز كرد.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، ظاهرا نولان دعوت تهیه‌كنندگان این اكشن ماجراجویانه در كمپانی برادران وارنر را رد كرده و حاضر به ساخت چهارمین بتمن خود نشده است. حرف‌های تازه بیل نشان می‌دهد كه چه عاملی باعث شد قسمت چهارم فیلم هیچ‌وقت وارد مرحله تولید نشود. این در شرایطی است كه ظاهرا یك فیلمنامه و یك قرارداد بسیار خوب روی میز بود و گزینه جذابی را برای ادامه همكاری برادران وارنر و نولان مطرح می‌كرد. بیل فاش می‌كند طرح ساخت قسمت چهارم حتی قبل از موافقت برای ساخت قسمت سوم مطرح شده بود و ادامه می‌دهد: «وقتی تهیه‌كنندگان فیلم سراغ كریس (كریستوفر نولان) آمدند و گفتند قصد تولید سری دوم آن را هم دارد  یا نه، پیشنهاد بسیار خوبی را مطرح كردند. این یك پیشنهاد فانتزی و جذاب بود. كریس از فیلمنامه‌ای صحبت كرد كه در حال آماده كردن است. اما موضوع این بود كه سری جدید هم باید در سه قسمت تهیه می‌شد و كریس فیلمنامه‌ای برای دو قسمت بعدی نداشت.»
به گفته بازیگر، برادران وارنر با اشتیاق تمام سراغ تولید قسمت سوم بتمن رفتند و از نولان رضایت كامل داشتند. بیل ادامه می‌دهد: «در تمام طول فیلمبرداری این سه‌گانه، حرف اصلی كریس این بود كه اگر بتوانیم یك سه‌گانه خوب ارائه كنیم، وظیفه‌مان را به نحو احسن انجام داده‌ایم. تا حدودی برای ساخت قسمت چهارم تردید داشت. می‌گفت باید بگذاریم كمی زمان بگذرد و ببینیم آیا شرایط ساخت این فیلم مهیا می‌شود یا نه.»
 تمایل یا نبود تمایل
از قرار معلوم كریستین بیل از جمله كسانی بوده كه تمایل چندانی برای تولید بتمن 4 نداشته است. او صحبت‌هایش را چنین دنبال می‌كند: «با  وجود این، تهیه‌كنندگان فیلم دست بردار نبودند و چند بار با این پیشنهاد سراغ كریس و من آمدند كه كلید پروژه بتمن 4 را بزنیم. من موافقت چندانی با این كار نداشتم. احساسم این بود كه باید به كریس فرصت استراحت و ریكاوری بدهیم. اگر قرار بر ساخت فیلمی بود، طبیعتا همه ما باید رویای كریس را دنبال می‌كردیم. باور خودم این بود كه رویایش ساخت یك سه‌گانه بود و بس. نگران بودم كه قسمت چهارم نتواند مثل سه قسمت قبلی باشد و كل زحمات ما در آن سه‌گانه را به باد بدهد.»
مجموعه بتمن اولین بار در دهه 80 میلادی به صورت یك فیلم زنده تولید شد. تیم برتون كارگردان فیلم و مایكل کیتن بازیگر آن بود. برتون سه قسمت سری اول را با بازی این بازیگر كارگردانی كرد. فیلم‌ها در زمان نمایش عمومی خود با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شدند و در فهرست پرفروش‌های سال قرار گرفتند. در سری دوم فیلم كه در دهه 90 میلادی تولید شد، جورج كلونی، نقش مرد خفاشی را بازی كرد. اما این سری چندان مورد توجه تماشاگران قرار نگرفت. نولان با سه‌گانه خود، داستان بتمن و ماجراجویی‌های فانتزی كمیك استریپی ابرقهرمانانه را وارد مرحله تازه‌ای كرد. سه‌گانه او نه تنها رنگ و بوی فانتزی نداشت، بلكه بسیار تلخ و سیاه بود. اما این تغییر لحن هم با استقبال منتقدان روبه‌رو شد و هم تماشاگران و باعث شد دنیای كلی فیلم‌های ابرقهرمانانه تغییر كرده و شبیه دنیایی شود كه نولان در مجموعه اكشن كمیك استریپی‌اش خلق كرد.
 نیت نامعلوم
هنوز معلوم نیست مت ریوز كارگردان قسمت اول سری جدید مجموعه بتمن، قصد دارد آن را چگونه و در چه حال و هوایی به نمایش بگذارد. كسی اطلاعی از داستان فیلم ندارد، اما مشخص شده كه چند نفر از دشمنان قسمت خورده بتمن هم چون زن گربه‌ای و طراح معما در این قسمت فیلم حضور خواهند داشت. زویی كراویتس و پل دانو نقش این دو دشمن بتمن را جلوی دوربین بازی خواهند كرد.
 جفری رایت هم جیم گوردون كمیسر سمج پلیس داستان است. پاتینسن برای حضور در نقش شخصیت دو وجهی بتمن/ بروس وین، این روزها تمرینات سختی را آغاز كرده است. هنوز زمانی برای شروع كار فیلمبرداری قسمت اول سری جدید تعیین نشده است. اما این فیلم برای نمایش عمومی در تاریخ 15 ژوئن 2021 آماده می‌شود. پرسشی كه از سوی منتقدان مطرح شده این است كه آیا تماشاگران سینما بعد از همراهی با ماجراجویی‌های سیاه و باكیفیت سه‌گانه نولان، چه واكنشی در برابر بتمن جدید خواهند داشت؟