قهرمانی رویایی فلامینگو در لیبرتادورس

قهرمانی رویایی فلامینگو در لیبرتادورس

هر بار كه صحبت از بازگشت رویایی در فینال یك مسابقه فوتبال می‌شود، بسیاری فینال لیگ قهرمانان سال 1999 را به یاد می‌آورند. در آن بازی در حالی كه بایرن مونیخ تا دقایق پایانی با یك گل از منچستر یونایتد پیش بود، گلزنی شاگردان سر الكس فرگوسن موجب شد شیاطین سرخ بر قله فوتبال اروپا بایستند، اما حالا در فینال جام لیبرتادورس فصل 2019 نتیجه‌ای رخ داد كه خاطره فینال 1999 اروپا را بار دیگر زنده كرد.
 لیورپلاته آرژانتین كه سال گذشته توانسته بود در یك بازی جنجالی رقیب دیرینه خود یعنی بوكا جونیورز را شكست دهد، امسال هم به فینال جام باشگاه‌های آمریكای جنوبی رسید و امیدوار بود این بار با شكست فلامینگوی برزیلی برای دومین سال پیاپی قهرمان شود. گل دقیقه 15 بوره برای ریور موجب شد رویای این تیم آرژانتینی به واقعیت نزدیك شود. تا دقیقه 89 این بازی هم این رویا كاملا تحقق یافته بود، اما درخشش غیرمنتظره گابریل باربوسا معروف به گابی‌گل، مهاجم سابق اینتر، سرنوشت قهرمانی را تغییر داد.
گابی‌گل ابتدا در دقیقه 89 روی پاس گرگوریان آراسكائتا مقابل دروازه ریورپلاته صاحب موقعیت شد و با یك ضربه پای چپ از فاصله نزدیك، كار را تمام كرد. بازیكنان ریورپلاته هنوز از شوك این گل خارج نشده بودند كه در دقیقه 90، گل دوم را دریافت كردند. این بار گابی‌گل درون محوطه جریمه صاحب موقعیت شد و ضربه پای چپ او، باز هم در گوشه دروازه آرمانی جای گرفت. در دقایق اضافه بازی به خشونت كشیده شد و درگیری گابی‌گل با اكسكیل پالاسیوس باعث شد داور به هر دو بازیكن كارت قرمز نشان بدهد. اما این اتفاق تغییری در سرنوشت بازی ایجاد نكرد و فلامینگو با پیروزی 2 بر یك، فاتح جام لیبرتادورس شد تا شاگردان مارسلو گایاردو فینال تلخی را تجربه كرده باشند.
این دومین قهرمانی فلامینگو در تاریخ جام لیبرتادورس بود. آخرین قهرمانی آنها به سال 1981 باز می‌گردد و حالا این تیم توانست بعد از 38 سال به چنین موفقیتی برسد. با این قهرمانی، تعداد قهرمانی تیم‌های برزیلی در این جام به عدد 19 رسید. البته ركورد در اختیار تیم‌های آرژانتینی است كه 25 قهرمانی را به دست آورده‌اند. پرافتخارترین تیم نیز ایندیپندنته آرژانتین است كه هفت قهرمانی در كارنامه خود دارد. این فینال از یك جنبه دیگر هم اهمیت داشت. امسال برای اولین بار فینال این مسابقات به صورت تك بازی برگزار شد. ابتدا قرار بود این بازی در شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی انجام شود، اما به دلیل اعتراضات مردمی و شورش خیابانی، شهر لیما، پایتخت پرو به عنوان میزبان برگزیده شد. به این ترتیب فلامینگو از برزیل، نماینده قاره آمریكای جنوبی در مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها در قطر شد كه به زودی در كشور قطر برگزار خواهد شد.