حساب بانکی فقط برای مالیات بررسی می‌شود

حساب بانکی فقط برای مالیات بررسی می‌شود


مهدی طغیانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به جام جم گفت: در کشورهای پیشرفته که فرار مالیاتی پایینی دارند حساب‌های بانکی توسط سازمان مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نگرش پرونده‌ها ممکن است به موردی برخورد کند که صاحب حساب باید در مورد آن توضیح دهد اما برای پرداخت کمک معیشتی ظاهرا ایران اولین کشور است که اقدام به این کار می‌کند.
وی با اشاره به این‌که بررسی حساب‌های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی در کشورهای دیگر با اجازه صاحبان آنها صورت می‌گیرد، افزود: دولت حق را ندارد برای پرداخت بسته‌های کمک معیشتی به حساب‌های مردم سرکشی کند و اگر اطلاعاتی را در اختیار نداشت نباید وعده پرداخت این بسته به 60 میلیون نفر را می‌داد.
طغیانی با بیان این‌که برای پرداخت یارانه بانک‌های مختلف اطلاعاتی وجود دارد، تاکید کرد: بانک املاک و مستغلات یکی از مواردی است که ثروت افراد را مشخص می‌کند و اگر در زمینه تشکیل آن ضعیف عمل کردیم تا اصلا وارد فاز اجرایی نشدیم مردم نباید هزینه این کار را بپردازند. اکنون دولت خودرو را به منظور حذف یارانه در نظر گرفته و این کار را باید در زمینه املاک هم انجام دهد اما بررسی حساب‌های بانکی نباید صورت گیرد. عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به هدف دولت برای افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: درآمدی که از افزایش قیمت بنزین حاصل می‌شود دولت وعده داده مستقیما به حساب مردم واریز شود اما این فقط یک روی ماجراست.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین باعث کاهش مصرف خواهد شد و دولت این فرصت را دارد تا بتواند آن را در سبد صادراتی خود قرار دهد که طبق آمار و ارقام بین 8 تا 10 میلیون دلار درآمد نصیب دولت خواهد شد که روی این رقم به شرط افزایش قیمت نفت گاز حساب کرده است.
طغیانی با بیان این‌که دولت منابع حاصل از صادرات را حساب نکرده تصریح کرد: قطعا دولت درآمد این بخش را برای کسری بودجه خود در نظر گرفته و آنچه توسط مقامات دولت اعلام می‌شود مربوط به تغییر و درآمد مستقیمی است که نصیب دولت می‌شود. به گفته وی، اگر قرار بود دولت قیمت بنزین را افزایش دهد و کل درآمد حاصل از آن را بین مردم توزیع کند اقدام به این کار نمی‌کرد و کارشناسان از همان روز اول اعلام کردند که اقدام دولت در راستای کسری بودجه بوده اما شفاف به مردم اعلام نشد.
این کارشناس اقتصادی به ضلع سوم مثلث درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: دولت یارانه کمتری نسبت به قبل برای بنزین پرداخت می‌کند اما اعلام می‌کنند که هزینه تمام‌شده بنزین 5 هزار تومان یا بیشتر است در حالی که نفتی که به پالایشگاه تحویل می‌شود بر اساس قیمت روز نیست اما این قیمت در محاسبه نهایی می‌آید.