عملیات در کولاک

امدادگران، 2 بیمار گرفتار در برف را از ارتفاعات بند‌پی نجات دادند

عملیات در کولاک

امدادگران هلال احمر در عملیاتی نفسگیر در برف و بوران، كودك 11‌ماهه و مرد میانسال را از خطر مرگ نجات دادند.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، در آخرین روزهای هفته گذشته چند خانواده كه در ارتفاعات بندپی گرفتار برف و كولاك شده بودند، در تماس با فرمانداری بابل درخواست كمك كردند. پس از این تماس امدادگران پایگاه بندپی هلال احمر راهی منطقه شدند و با بولدزر سعی كردند مسیر را بازگشایی و افراد گرفتار در برف را نجات دهند.
عملیات ادامه داشت، اما پاره شدن زنجیر بولدزر امدادگران را با مشكل رو‌به‌رو كردند. در همین حین به امدادگران خبر رسید، دو نفر از گرفتاران در برف كه دختر بچه‌ای و مرد میانسالی بودند، به علت بیماری در وضعیت وخیمی به سر می‌برند و باید هرچه سریع‌تر به بیمارستان منتقل شوند.
با توجه به وضعیت بیماران قرار شد یك بالگرد به منطقه اعزام شود و آنها را به پایگاه هلال احمر منتقل كنند.
داوود لشكری، از امدادگران هلال احمر در این عملیات می‌گوید: افراد گرفتار در برف، برای چرای دام به آن منطقه رفته بودند، اما دیر به پایین آمده و در برف گرفتار شده بودند. در ابتدا امدادگران پایگاه بندپی تلاش برای نجات این افراد را آغاز كردند، اما به خاطر وخامت حال دو نفر از آنها از ما درخواست شد به صورت هوایی راهی ارتفاعات شویم. از پایگاه رینه به سمت بندپی حركت كردیم و بالگرد هم از ساری راهی آنجا شد. در میانه راه با تصادفی رو به رو شدیم كه فردی در خودرو گرفتار شده بود. نیم ساعتی آنجا عملیات انجام دادیم و این مصدوم را از داخل خودرو نجات دادیم و بعد به سمت بندپی رفتیم. روز یكشنبه با بالگرد به منطقه اعزام شدیم، به علت برف شدید و كولاك، بالگرد امكان فرود نداشت و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا حدی كه امكان دارد بالگرد به زمین نزدیك شود و بعد ما از طریق طناب پایین برویم و مصدومان را به بالگرد منتقل كنیم.
به ما اعلام شده بود، یكی از بیماران، دختر بچه‌ای است كه بعد از ورود به پناهگاه متوجه شدیم او دختری 11 ماهه است كه انتقالش به بالگرد سخت بود. به همین خاطر او را  بعد از قرار دادن در سفره نجات كیسه‌ای قرار داده و همراه مادرش به بالگرد منتقل كردیم.
لشكری ادامه می‌دهد: سپس سراغ مرد 60 ساله رفتیم كه دچار حمله قلبی شده بود. او با دیدن بالگرد و بارش برف از سوار شدن به آن خودداری كرد و به پناهگاهش برگشت، اما در آنجا بیهوش شد. او را بر روی برانكارد بسته و داخل بالگرد منتقل كردیم. بعد هم به پایگاه هلال احمر بازگشته و آنها به مركز درمانی منتقل شدند.