وکیل بازی

وکالت و دفاع از حقوق مردم یکی از شغل های مورد علاقه در هالیوود است

وکیل بازی

بازیگرانی كه می‌خواهند نقش یك وكیل دعاوی را جلوی دوربین بازی كنند، مراقب نوع صحبت كردن خود هستند. فیلمسازانی هم كه به دنبال به تصویر كشیدن یك داستان دادگاهی هستند، حواس‌شان جمع است كه از چه دیالوگ‌هایی در فیلمنامه‌شان استفاده كنند! ساخت فیلم‌های این‌چنینی چندان ساده و آسان نیست. همان‌طور كه وكلا كلمات را مجانی خرج نمی‌كنند و حواس‌شان به آنچه می‌گویند هست، صنعت سینما هم در تلاش است فیلم‌های دادگاهی خوب و جذابی تولید كند. از آنجا كه بخش مهمی از داستان فیلم‌های دادگاهی در سالن بسته دادگاه رخ می‌دهد و جای زیادی برای مانور مكانی وجود ندارد، فیلمسازان مراقب آن هستند كه سیر پیشرفت ماجراها حوصله تماشاگران را سرنبرد. برخی از این فیلم‌ها در این زمینه موفق می‌شوند و برخی خیر. این در شرایطی است كه صنعت سینما همیشه با وسواس و دقت سراغ وكلا و حقوقدان‌ها رفته است. صنعت سینما برای دو ماه آینده چند فیلم حقوقی روانه اکران عمومی می‌کند.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان می‌دانند زمانی كه با قشر وكیل و حقوقدان روبه‌رو می‌شوند، با افرادی نكته‌سنج و اما و اگر روبه‌رو هستند كه تمام پیچ و خم‌های قانون را بلدند و می‌دانند چگونه باید از حقوقشان دفاع كنند! بی‌دلیل نیست كه در ساخت و تولید محصولات دادگاهی، همیشه یك مشاور حقوقی حضور دارد كه بعدها دردسری برای سازندگان این فیلم‌ها به وجود نیاید. اما منتقدان به این نكته اشاره می‌كنند كه در فیلم‌های دادگاهی معمولا تعداد وكلای بد كمتر از وكلای خوب است و صنعت سینما بیشتر مواقع، بخش خوب و مثبت این قشر را به نمایش می‌گذارد. در بسیاری از فیلم‌های سینمایی، وكلا كسانی هستند كه به دفاع از مظلومان و
صدمه دیدگان برمی‌خیزند.
در بین بازیگرانی كه امسال در نقش یك وكیل به دفاع از ستم دیدگان و ضربه‌خوردگان پرداخته و برای احقاق حقوق موكلانشان جنگیده‌اند، می‌توان به مایكل بی جردن، مارك روفالو، لورا درن و الیسون جانی اشاره كرد. در «داستان ازدواج» نوآ بامباخ بازیگرانی چون آدام درایور و اسكارلت جوهانسن بازی كرده‌اند كه در راه طلاق و جدایی هستند. در كنار این دو، مثلث وكلای طلاق گرفته آلن آلدا، ری لیوتا و لورا درن قرار دارد. فیلمنامه فیلم برگرفته از ماجرایی واقعی نیست و ساخته و پرداخته ذهن سازندگانش است. اما با این حال، بازیگران آن برای درك بهتر نقش خود دست به تحقیقی مفصل زدند.
لیوتا تلاش كرد وكیل زبردست و مشهور هالیوودی مارتی سینگر را ملاقات كند. اما موفق نشد. برعكس او، درن توانست با چند وكیل كم‌اهمیت‌تر دیدار كند. این وكلا پرونده‌های حقوقی بازیگرانی چون جانی دپ، رایان رینولدز و آشتون كوچر را كار كرده بودند. هر دو بازیگر روی این نكته تاكید می‌كنند كه وكلای دعاوی علاقه چندانی به هم صحبت شدن با بازیگران را ندارند.
دعوای حقوقی علیه فاکس‌نیوز
در «غیرمنتظره» درام سیاسی شركت لاینزگیت، چند زن شاغل در شبكه فاكس نیوز علیه راجر آیلز مدیر سابق واحد خبر این شبكه شكایت می‌كنند. الیسون جانی در نقش وكیل سوزان استریچ، یك بازی تماشایی ارائه می‌کند. استریچ كه اخیرا كار تدریس در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی را شروع كرده، تا حالا اظهار‌نظری درباره نوع به تصویر كشیده شدنش در فیلم نكرده است.
مایكل بی جردن سیاهپوست برای شرکت برادران وارنر «فقط عدالت» را بازی كرد. شخصیت او در فیلم برایان استیونسن، مدیر یك سازمان مدافع حقوق مدنی در آلاباماست. استیونسن در سال‌های فعالیت خود، به متهمانی كمك كرده كه به غلط مورد اتهام قرار گرفته و از بی‌عدالتی دادگاهی ضربه خورده‌اند. داستان فیلم پرونده‌ای را مرور می‌كند كه براساس آن، والتر مك میلان سیاهپوست (با بازی جیمی فاكس) به اشتباه متهم به قتل زنی سفیدپوست شده است. جردن از استیونسن به عنوان انسانی بزرگ یادمی كند و بازی در نقش او را از افتخارات كارنامه هنری اش می‌داند. استیونسن هم گفته از دیدن بازی بازیگر در نقش خودش لذت برده و جردن توانسته درونیات او را به خوبی به تصویر بكشد.
مبارزه با شرکت بزرگ صنعتی
تاد هاینز «آب‌های سیاه» را برای شركت مستقل فیلمسازی فوكوس پیكچرز كارگردانی كرده است. مارك روفالو كه در چند سال اخیر به عنوان هالك ابرقهرمان سبز رنگ شركت مارول به دیدار تماشاگران سینما آمده، در درام پرتنش و دلهره‌آور هاینز اصلا لباس دیگری به تن كرده و در قالب وكیل دعاوی رابرت بیلوت ظاهر می‌شود. بیلوت مبارزه‌ای سخت را با یك شركت بزرگ صنعتی آغاز كرد، تا ثابت كند آنها زباله‌های خطرناك خود را در مكان‌های عمومی خالی و انبار می‌كنند. روفالو كه خود یكی از مدافعان محیط‌زیست به حساب می‌آید، از تهیه‌كنندگان آب‌های سیاه هم هست.
برای بازیگر حضور در این فیلم، یك جنبه شخصی هم داشت. عموی او به دلیل كار در همین شركت بزرگ به سرطان مبتلا شد و درگذشت. این موضوع به 20 سال قبل برمی‌گردد و روفالو تولید فیلم را ادای دینی به همه كسانی می‌داند كه به همین دلیل از دنیا رفتند. به گفته او: «اگر كار بزرگ وكلای دعاوی علیه این شركت مخرب نبود، شاید هیچ‌وقت ابعاد جنایات آنها برملا نمی‌شد. بازی من در نقش یك وكیل دعاوی، نوعی تشكر از زحمات شجاعانه آنهاست.»