داستان شكست غیرمنتظره «بیپی»

داستان شكست غیرمنتظره «بیپی»


عوامل زیادی در شكست خوردن یك شركت نوپا (استارت‌آپ) دخیلند. در بیشتر موارد شركت‌های نوپا به این دلیل شكست می‌خورند كه نیازی به محصول آنها در بازار وجود ندارد. اما بیپی (Beepi) محصولی بود كه مدل كسب‌وكاری مناسب و مشتریان فراوان داشت. این شركت نوپا یك بازارگاه  (Marketplace) آنلاین بود كه در حوزه خرید و فروش خودروی دست دوم فعالیت می‌كرد و توانست در پنج مرحله از ۳۵ سرمایه‌گذار حدودا صد میلیون دلار سرمایه جذب كند.
ایده اصلی این محصول راه‌اندازی یك بازار مجازی برای خرید و فروش خودرو بود كه خدماتی مانند كارشناسی، قیمت‌گذاری و تحویل به خریدار را ارائه می‌كرد. اگر فروشندگان نمی‌توانستند خودروی خود را به مدت یك ماه در بیپی بفروشند، بیپی خودش خودرو را خریداری می‌كرد. از دیگر ارزش‌های پیشنهادی ایجاد شده توسط بیپی، حذف فرآیند دلالی و مشخص‌كردن قیمت واقعی خودرو برای خرید و فروش بود. همچنین خریداران می‌توانستند تا ده روز خودرو را آزمایش كرده و اگر مورد پسندشان نبود یا اشكال فنی داشت به بیپی بازگردانند. كاربران می‌توانستند در بیپی با ارز دیجیتالی بیت‌كوین، كارت‌های اعتباری، قسطی یا به‌صورت لیزینگ خرید انجام دهند. شعار بیپی خرید خودرو به سادگی بوق‌زدن بیپینگ (Beeping) بود و فرآیند خرید و فروش را تا جای ممكن برای كاربران ساده كرده بود. در حالی كه همه چیز خوب پیش می‌رفت و بیپی سهم بازار خوبی را نسبت به رقبایش همچون شیفت (Shift)  و كاروانا (Carvana) تصاحب كرده بود، این شركت نوپا با شكست مواجه شد. در ادامه به بعضی از دلایل شكست آن اشاره شده است:
        نداشتن برنامه‌ریزی مالی
بیپی بازار خوبی را هدف گرفته بود و برای این كار محصول مناسبی توسعه داده بود اما برنامه‌ریزی مالی دقیقی نداشت. هزینه‌های بالا، استخدام‌های نامناسب و پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور به مدیران ارشد از دلایل شكست این شركت نوپا عنوان شده است. در حقیقت دلیل اصلی شكست این مجموعه تمام‌شدن پول و سرمایه‌ای بود كه می‌توانست با برنامه‌ریزی دقیق و جلوگیری از هزینه‌های اضافی از وقوع آن جلوگیری كرد. ضعف مدیریت و شیوه سرمایه‌گذاری به عنوان ریشه شكست بیپی بیان شده است.
       بزرگ‌شدن ناگهانی
بزرگ‌شدن یك شركت نوپا و جذب سرمایه بالا الزاما به موفقیت یك كسب‌وكار نمی‌انجامد. بیپی یكی از شركت‌های نوپایی بود كه آمادگی كامل برای رشد و توانایی مدیریت شرایط را نداشت و نتوانست تیم خود را برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی مدیریت كند. استخدام نیروهای زیاد، بزرگ شدن دامنه خدمات و هزینه كردن برای موارد غیرضروری، نسبت درآمد به هزینه را در این كسب‌وكار با چالش مواجه كرد و بعدها این شركت برای پاسخگویی به طلبكاران ناچار به فروش بخشی از كسب‌وكار و در نهایت همه مجموعه خود شد.
       تغییر مداوم سرمایه‌گذار
جذب سرمایه از ۳۵ سرمایه‌گذار متفاوت، هدف‌گیری بازارهای مختلف و تلاش برای راضی كردن شركا از دیگر مشكلات بیپی بود. خروج سرمایه‌گذار چینی بیپی از دلایل توقف فعالیت در بازارهای خارجی بود. بیپی می‌توانست با دنبال‌كردن یك مسیر رشد، زمینه گسترش خود را فراهم كند، اما با عدم تمركز در جذب سرمایه و ورود به بازارهای مختلف، عملا مسیر راهی را كه دنبال می‌كرد از دست داد و
شكست خورد.