آخرین دیدار برای لغو قطعی

جلسه تاج و ویلموتس به تاخیر افتاد

آخرین دیدار برای لغو قطعی

مارك ویلموتس سرمربی تیم‌ملی است ولی در عین حال نیست. ابراهیم شكوری، سرپرست موقت دبیركلی فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: «ایشان تا این لحظه سرمربی ما هستند ولی آینده كار منوط به جلسه‌ای است كه قرار است بین ایشان و آقای تاج برگزار شود.»
قرار بود روز گذشته مهدی تاج با ویلموتس در كشور تركیه دیدار كنند ولی رئیس فدراسیون متوجه شد باید برای حضور در اجلاس سالانه كنفدراسیون فوتبال آسیا راهی كشور هنگ‌كنگ می‌شد. به همین دلیل به وكلای ویلموتس پیام داد موقتا دیدارشان لغو و به روز بعد موكول خواهد شد. در این باره شكوری توضیح می‌دهد: «بله، نشد شنبه دیدار كنند ولی احتمالا بعد از دوشنبه دیدار خواهند داشت.» روز دوشنبه مراسم بهترین‌های آسیا در كشور هنگ‌كنگ برگزار می‌شود. بعد از آن تاج آزاد خواهد بود. او قصد دارد قبل از بازگشت به ایران احتمالا در همان تركیه با مارك ویلموتس دیدار و گفت‌وگو كند. این جلسه به احتمال فراوان آخرین دیدار آنها خواهد بود. تاج از هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ماموریت گرفته قرارداد این مربی را لغو كند. بنابراین احتمال این‌كه دو طرف برای همكاری به توافق برسند ممكن نیست.
از هفته گذشته دیگر همه به یقین رسیده‌اند که برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم‌ ملی شده است. فدراسیون فوتبال فقط قصد دارد با مارك ویلموتس برای جدایی و فسخ به توافق برسد و سپس این خبر را به صورت رسمی اعلام كند. شكوری در این باره توضیح می‌دهد: «ببینید گمانه‌زنی‌ در این باره كلا زیاد است. فكر می‌كنم خود آقای تاج مفصل در این باره صحبت كنند بهتر است.» او در پاسخ به این سوال كه آیا برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم شده است، جواب می‌دهد: «ایشان مربی خیلی خوبی است ولی منطقی است كه ما فعلا راجع به گزینه‌ها صحبت نكنیم.» این جمله «راجع به گزینه‌ها صحبت نكنیم» به‌خوبی نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال به طور قطع با مارك ویلموتس به پایان همكاری رسیده است. شكوری اضافه می‌كند: «از حالا به بعد باید دست در دست هم كمك كنیم تا ان‌شاءا... تیم ملی به شرایط خوبی برسد. هدف ما این است كه بتوانیم به جام‌جهانی صعود كنیم و ان‌شاءا... این اتفاق رخ می‌دهد.»
فعلا مارك ویلموتس از طریق وكلای خود فدراسیون را تهدید به آن كرده كه غرامت سنگینی خواهد گرفت. فدراسیون امیدوار است از طریق سفیر ایران در اسپانیا و همین‌طور یك دلال فوتبالی بتواند ویلموتس را آرام كند! تاج به نزدیكانش گفته قطعا با كمترین غرامت قرارداد این مربی را فسخ خواهد كرد.
ویلموتس گران‌تر بود یا كی‌روش؟!
روز گذشته ابراهیم شكوری اعلام كرد اگر كارلوس كی‌روش سرمربی تیم ملی می‌ماند رقم دستمزد او بالاتر از ویلموتس بود. این مورد می‌تواند با نقدهای فراوانی روبه‌رو شود. خیلی‌ها اعتقاد دارند در بازار فوتبال جهان ویلموتس به هیچ وجه قابل قیاس با كارلوس كی‌روش نیست. این مربی پرتغالی موفق شد با پنج تیم مختلف به جام‌جهانی صعود كند. او سابقه نشستن روی نیمكت منچستر، تیم ملی پرتغال و رئال مادرید را هم دارد. بنابراین ویلموتس از هر نظر در جایگاه پایین‌تر از او قرار دارد.
از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد حتی اگر كی‌روش می‌ماند و در ایران كار می‌كرد باز هم رقم قراردادش كمتر از ویلموتس بود. این مربی سالانه رقمی نزدیك به سه میلیون یورو (به همراه دستیارانش) دریافت خواهد كرد. البته فدراسیون می‌گوید رقم دو میلیون یورو است. حتی اگر این رقم را هم در نظر بگیریم، باز هم ویلموتس و دستیارانش ارزان‌تر از كی‌روش و كادرش نیستند. كارلوس حاضر بود برای تمدید قرارداد سالانه یك میلیون و 800 هزار دلار دریافت كند كه با دو میلیون یورو، 200 هزار یورو فرق قیمت دارد. این پول هم بی‌شك هزینه دستیاران كارلوس می‌شد.
ایران به حرف به صدر آسیا برگشت!
فدراسیون فوتبال ایران اخیرا در بیانیه‌ای اعلام كرد تیم‌ملی با قدرت به جام‌جهانی صعود می‌كند و هواداران به هیچ وجه در این زمینه نگرانی نداشته باشند. این بیانیه فدراسیون و محتوای آن باعث شد تا خیلی‌ها به انتقاد از تاج بپردازند و بنویسند با بیانیه به جام‌جهانی صعود كردیم! حالا همه فدراسیونی‌ها می‌گویند هیچكس نگران نباشد چون به‌زودی دوباره به صدر آسیا برمی‌گردیم.
 تیم ملی در آخرین رده‌بندی تیم‌های جهان با 6 پله سقوط جایگاه اول آسیا را بعد از نزدیك به هفت سال و اندی از دست داد. ابراهیم شكوری در این باره می‌گوید: «سریعا به رده اول آسیا برمی‌گردیم. شك نكنید كه برمی‌گردیم و از این بابت نگران نباشید.»
منتقدان می‌گویند بدین ترتیب تیم ملی با حرف توانست علاوه‌بر صعود به جام‌جهانی، رده اول را هم از ژاپن پس بگیرد! خیلی‌ها امید زیادی ندارند و معتقدند با شرایطی كه تیم ملی دارد بعید به نظر می‌رسد این اتفاق به سادگی‌ها رخ دهد.