اینجا هویت  مهم نیست

اینجا هویت مهم نیست


 پرونده‌های آبی‌رنگ توی طبقات كمد آهنی جا خوش كرده‌اند. چند ردیف طبقه وجود دارد. تعداد پرونده‌ها زیاد است. روی هر كدام از پوشه‌های آبی، اسم و شماره پرونده نوشته شده است. بعضی از پرونده‌ها قطور و بعضی هم نازكند. این‌ها پرونده‌های بیماران است. در اتاق كارشناس روان‌شناسی، باز است. زنی 30 ساله، با دختر پنج، شش ساله‌اش درون اتاق مشاوره هستند. كارشناس مشاوره، شماره پرونده‌اش را می‌پرسد و بعد سهمیه وسایل پیشگیری از بارداری ماهانه‌اش را به او تحویل می‌دهد. قبل از رفتنش اما تاكید می‌كند: «دفعه بعد، جواب تست پاپ اسمیرت (آزمایشی كه برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. ) را هم بیاور.» به كودك لبخندی می‌زند و به او شكلاتی تعارف می‌كند. دختر خجالت می‌كشد و آرام، یك شكلات از توی جاشكلاتی برمی‌دارد.
‌لبخندی می‌زند و دست در دست مادرش، از اتاق خارج و در راهروی باریك، ناپدید می‌شود. زن جاافتاده‌ای روی صندلی نشسته است. با خوشرویی به استقبال می‌آید و به حرف‌ها گوش می‌دهد. می‌گوید كه در تمام مراكز درمانی كه برای اچ‌آی‌وی مثبت‌ها درنظر گرفته شده، هویت مهم نیست و
هر كسی و با هر اسمی، می‌تواند پرنده تشكیل دهد. صدای آرامش، آرامش را هدیه می‌دهد.
از برخورد با افراد مبتلا كه می‌پرسیم، از همراهی دوستان و افراد خانواده می‌گوید. هر چند تاكید می‌كند كه در شرایطی حتی لازم نیست كه اعضای خانواده هم بدانند كه عضوی از خانواده مبتلاست.  او می‌گوید: «مهم این است كه فرد مبتلا آرامش داشته باشد. اگر با آگاهی خانواده، فشار روحی و روانی روی او زیاد می‌شود، پس لزومی هم ندارد كه اعضای خانواده از بیماری او آگاهی پیدا كنند.» كارشناس روان‌شناس به مشاوره‌های روانی تاكید دارد و آنها را هم مهم می‌داند، اما از نظر او، شروع درمان به موقع و تحت درمان ماندن، از هر كار دیگری مهم‌تر است. او می‌گوید: «این ویروس تا آخر عمر با فرد است، بنابراین، نیاز است كه همیشه تحت نظر باشد.»
مصرف نکردن دارو در شرایطی كه می‌توان ویروس را تحت كنترل قرار دارد، باعث می‌شود كه فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی مثبت، به بیماری ایدز مبتلا شود و با ابتلا به این بیماری، راه ابتلا به بیماری‌های دیگر هم باز می‌شود. او می‌گوید كه اگر درمان انجام و داروها هم به موقع مصرف نشود، یك سرماخوردگی ساده هم می‌تواند خطر مرگ داشته باشد. درصورتی كه همه چیز به‌راحتی می‌تواند تحت كنترل قرار بگیرد. كارشناس روان‌شناسی تاكید می‌كند كه تفكرات سنتی و غلط جامعه است كه مبتلایان به اچ‌آی‌وی را در معرض خطر انداخته است، نه ویروس.