تولید ۲ كیت پزشكی راهبردی در كشور

تولید ۲ كیت پزشكی راهبردی در كشور


محققان در یك شركت دانش بنیان موفق به تولید كیت‌هایی شدند كه بعد از اخذ مجوزها به زودی روانه بازار می‌شود. به گزارش جام‌‎‌جم و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تست الایزا (ELISA test) روشی عمومی در بیوشیمی غربالگری است. تست الایزا به عنوان یك آزمایش استاندارد برای كشف ویروس در خون كاربرد دارد و استانداردی جهانی برای استفاده در بیمارستان‌ها، بانك خون و سازمان‌های انتقال خون است.
كیت‌های سنجش الایزا  به‌صورت گسترده و با ارزبری بالا همچنان وارد كشور می‌شود. با این حال یك شركت دانش‌بنیان ایرانی توانسته با به كارگیری توان محققان كشور و با استفاده از فناوری روز دنیا به دانش تولید این كیت‌ها دست یابد و تا حدودی از میزان وابستگی خارجی به این محصول پركاربرد بكاهد.
علیرضا روزبهانی مدیرعامل این شركت گفت: محققان این شركت تا به امروز توانسته‌اند حدود ۱۶ محصول مختلف را تولید و روانه بازار كنند؛ همچنین دو محصول جدید تولید شده و اكنون در انتظار كسب مجوزهای لازم توسط وزارت بهداشت برای تولید انبوه و عرضه به بازار است.
روزبهانی درباره یكی از محصولات تولیدی این شركت افزود: با توجه به این كه كمبود
 ویتامین D در افراد جامعه ایران در جمعیت زیادی وجود دارد این شركت با تشخیص این نیاز تلاش خود را به كار گرفت و توانست به تولید كیت سنجش ویتامین D دست یابد و بخش زیادی از نیاز جامعه پزشكی را برطرف سازد. وی ادامه داد:‌ پیشتر این كیت‌ها از خارج تهیه و به كشور وارد می‌شد و درپی آن مبالغ زیادی ارز از كشور خارج می‌شد كه خوشبختانه با تولید این محصولات توسط این شركت و چند شركت داخلی دیگر، كشور از واردات گسترده آن بی نیاز شده است.