بازگشت بی‌دردسر كوندرا به خانه

بازگشت بی‌دردسر كوندرا به خانه


میلان كوندرا نیازی به معرفی ندارد و لابد چند كتابی از او خوانده‌اید. حالا خبر آمده این نویسنده مشهور چك كه بیش از چهار دهه است از كشور زادگاهش رانده شده، دوباره شهروندی كشورش را به دست آورده است.
خبر را گاردین منتشر كرده و خبرگزاری مهر در ترجمه آن نوشته: پتر درولاك سفیر جمهوری چك در فرانسه، به تلویزیون عمومی گفت پنجشنبه گذشته به آپارتمان این نویسنده ۹۰ساله در پاریس سر زد تا مدرك شهروندی او را شخصا تحویل وی بدهد.
درولاك گفت: این یك حركت نمادین بسیار مهم است، بازگشتی نمادین برای بزرگ‌ترین نویسنده چك در جمهوری چك. وی افزود: لحظه اهدای مدارك به كوندرا بسیار ساده اما گرم و دوستانه بود و كوندرا حال خوبی داشت.
ایده بازگرداندن شهروندی كوندرا مدتی است توسط مسؤولان چك مطرح شده است. در نوامبر ۲۰۱۸ نخست‌وزیر آندری بابیس اعلام كرد ملاقاتی سه ساعته با كوندرا و همسرش در رستوران محبوب آنها در پاریس داشته و پیشنهاد بازگرداندن شهروندیشان را مطرح كرده است.
بابیس آن موقع در مورد كوندرا كه اغلب به عنوان یكی از چهره‌های شایسته دریافت جایزه نوبل ادبیات و یك افسانه ادبیات چك، فرانسه و جهان شناخته می‌شود گفت: ملاقات با او افتخاری بزرگ برای من بود.
كوندرا حالا در سكوت زندگی می‌كند و هرگز با خبرنگاران حرف نمی‌زند. او نخستین بار پس از فرار از زادگاهش در سال ۱۹۹۶ دوباره به آن سر زد و گفته می‌شود بعد از آن هم چند بار به صورت ناشناس به جمهوری چك سفر كرده است.
سال ۲۰۰۸ كوندرا جایزه ملی ادبیات چك را دریافت كرد، اما برای گرفتن آن به خانه بازنگشت. در سال ۲۰۰۹ شهروندی افتخاری برنو یعنی شهری كه سال ۱۹۲۹ در آن به دنیا آمده بود به او اهدا شد، اما باز هم این نویسنده در فرانسه باقی ماند. همان سال او در كنفرانسی كه در این شهر به افتخار آثار او برگزار شده بود شركت نكرد و در نامه‌ای كه برای سازمان‌دهندگان فرستاد و در افتتاحیه خوانده شد او خودش را به عنوان نویسنده‌ای فرانسوی توصیف كرد و گفت آثارش باید به عنوان آثار ادبیات فرانسوی طبقه‌بندی بشوند.