رئیس‌جمهور علیه  آقــای بازیگر

جنجال محیط‌زیستی دی‌كاپریو، جدل سیاسی به راه انداخت

رئیس‌جمهور علیه آقــای بازیگر

وقتی كه مشهور باشی، كوچك‌ترین حركت‌هایت هم مورد توجه رسانه‌های گروهی و عموم مردم است. این از محاسن شهرت است كه گاهی اوقات برای صاحبانش می‌تواند دردسر هم درست كند. این همان اتفاقی است كه برای لئوناردو دی‌كاپریو افتاده و حالا از سوی رئیس‌جمهور برزیل متهم به دخالت در امور داخلی این كشور آمریكای لاتین شده است. همگان از فعالیت‌های زیست‌محیطی آقای بازیگر خبر دارند و حالا این فعالیت‌ها وبال گردنش شده است. همین چند وقت پیش بود كه جنگل‌های برزیل در آتش سوختند و این آتش‌سوزی گسترده، نام برزیل و آمازون را تبدیل به تیتر اول اخبار رسانه‌ای كرد. همان زمان بسیاری از كشورهای دنیا پیشنهاد كمك‌های انساندوستانه به برزیلی‌ها دادند، اما دولتمردان برزیل این كمك‌ها را رد كرده و گفتند خودشان توانایی كنار آمدن با این بحران را دارند و می‌توانند آن را حل كنند. حالا بعد از چند هفته كه از شروع آتش‌سوزی‌ها می‌گذرد، پای دی‌كاپریو هم به وسط كشیده شده است.

به نوشته نشریه ورایتی، رئیس‌جمهور برزیل جایر بولسونارو در یك رشته توییت به‌شدت به دی‌كاپریو تاخته و او را عامل آتش‌سوزی‌های منطقه آمازون معرفی كرده است. به ادعای آقای رئیس‌جمهور، دی‌كاپریو پول خرج می‌كند تا چراغ اخبار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون روشن بماند و مخالفان بین‌المللی بولسونارو بتوانند با استفاده از این وضعیت، علیه او موضعگیری كنند. رئیس‌جمهور برزیل چنین گفته است: «این لئوناردو دی‌كاپریو آدم خونسردی است، این‌طور نیست؟ او پول خرج می‌كند تا آمازون روشن بماند!»
 تکرار چند باره
بولسونارو نه یك بار، كه چند بار و در موضعگیری‌های مختلف این حرف و ادعا را تكرار كرد. همزمان با این صحبت‌ها، پلیس برزیل چند آتش‌نشان داوطلب را دستگیر كرد. اتهام این افراد كمك به سوزاندن جنگل‌های آمازون برای داغ كردن اخبار رسانه‌ای مرتبط با این موضوع است. حتی گفته شده كه این آتش‌نشانان با یكی از ان‌جی‌اوهای بین‌المللی هم در ارتباط بوده‌اند. البته این آتش‌نشان‌ها بعد از چند روز آزاد شدند. جنجالی كه پیرامون دستگیری آنها به وجود آمد، به آزادی‌شان كمك كرد. اما رئیس‌جمهور برزیل پای حرفش ایستاد و ادعا كرد كه بازیگر «روزی روزگاری در هالیوود» كمپینی علیه برزیل به راه انداخته و به سوختن جنگل‌های آمازون كمك می‌كند.
 پسر پشت پدر!
اما ماجرا به همین حد محدود نماند و ادواردو بولسونارو، پسر رئیس‌جمهور هم به كمك پدرش آمد. به دنبال حرف‌های پدر، پسر جوان هم اعلام كرد دی‌كاپریو مبلغ 300 هزار یورو به ان‌جی‌اوهایی كمك كرده كه در آمازون آتش‌سوزی راه انداخته‌اند.
 همچنین او انجمن عكاسان كشور را متهم كرد كه با انتشار تعداد بی‌شماری عكس از جنگل‌های در حال سوختن، قصد داشته‌اند این موضوع زیست‌‌محیطی را تبدیل به یك جدل و بحران سیاسی كنند. اما مدیران این انجمن ادعای فوق را رد كرده و در همان حال، احزاب و سیاستمداران اپوزیسیون به مخالفت با اظهارات رئیس‌جمهور پرداخته‌اند.
 پاسخ‌گویی بازیگر
اهل فن پیش‌بینی می‌كردند كه دی‌كاپریو هم اظهارات رئیس‌جمهور برزیل را بی‌پاسخ نگذارد. یك روز بعد از پخش اظهارات بولسونارو، این بازیگر در گفت‌وگویی تنها به گفتن این جمله بسنده كرد كه «آینده این اكوسیستم‌های غیرقابل جایگزین، روی لبه تیغ است و من افتخار می‌كنم كنار گروه‌هایی ایستاده‌ام كه از آنها حمایت می‌كنند.» جالب این كه دی‌كاپریو در صحبت خود، هیچ اشاره‌ای به رئیس‌جمهور برزیل نكرده و پاسخ طولانی‌تری هم نداده است.
 دفاع چندباره
این نخستین باری نیست كه دی‌كاپریو از حفظ محیط‌زیست حمایت می‌كند. او سال‌هاست كه در این زمینه فعالیت دارد و حتی یكی دو مستند سینمایی هم در رابطه با این موضوع كارگردانی كرده و صدایش را به‌عنوان راوی به تعداد دیگری مستند زیست‌محیطی قرض
داده است.
 همین چند هفته قبل بود كه در اینستاگرام خود عكسی از هوای بسیار آلوده شهر دهلی قرار داد و با این كار، توجه جهانیان را به آلودگی هوای این شهر هندی جلب كرد. با این حال، برخی تحلیلگران، اقدامات زیست‌محیطی بازیگر را تلاشی برای دیده شدن و تبلیغات غیرمستقیم به نفع خود ارزیابی می‌كنند.
به گفته این تحلیلگران، دی‌كاپریو كه این روزها هیچ فیلمی در دست تولید ندارد نیازمند چنین اخبار و تبلیغاتی است.
آخرین فیلم بازیگر در روی پرده سینما، روزی روزگاری در هالیوود كوئنتین تارانتینو بود كه فصل گذشته اكران عمومی شد. این فیلم با هزینه تولید 90 میلیون دلاری‌اش، توانست در سطح جهانی حدود 372 میلیون دلار فروش كند. 141 میلیون دلار از این رقم، سهم سینماهای آمریكای شمالی است.